کد خبر: 1199747
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
حیدر شاهی یکی از اهالی اهر است که با دغدغه اشتغال‌زایی در این شهرستان توانسته یک صندوق قرض‌الحسنه توسعه محلی را تأسیس کند تا از طریق آن شرایطی را به وجود بیاورد که دیگر جوانان بتوانند با راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک برای خود کاری دست و پاکنند.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: وقتی از کارآفرینی و اشتغال‌زایی سخن به میان می‌آید، عموماً ذهن همه افراد به سمت سرمایه و پس‌انداز‌های چندصد میلیونی می‌رود. در این بین در شهرستان اهر که حدود ۳۰‌درصد از جمعیتش در مناطق حاشیه‌ای، محروم و کم‌برخوردار زندگی می‌کنند، کاری صورت گرفته است که تحولی بزرگ به شمار می‌آید. جوانان این شهرستان با ایجاد صندوقی به نام توسعه محلی توانسته‌اند موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای همسن و سال‌های منطقه خود شوند.


حیدر شاهی یکی از اهالی اهر است که با دغدغه اشتغال‌زایی در این شهرستان توانسته یک صندوق قرض‌الحسنه توسعه محلی را تأسیس کند تا از طریق آن شرایطی را به وجود بیاورد که دیگر جوانان بتوانند با راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک برای خود کاری دست و پاکنند.
این صندوق توسعه محلی در سال۹۸ و با کمک سازمان بسیج سازندگی تشکیل شده است.
شاهی یکی از اهداف اصلی این صندوق را پرداخت وام‌هایی به جوانان و وام‌های معیشتی به افراد کم‌برخوردار جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: «ایجاد اشتغال با هدف تحقق جهش تولید و کمک به بهبود معیشت مردم از دیگر اهداف مهم این صندوق است.»
این جهادگر با بیان اینکه خوشبختانه با اعتماد مردم توانستیم به بسیاری از این اهداف ازپیش‌تعیین‌شده برسیم، ادامه می‌دهد: «در ابتدا از همشهریان خواستیم ماهانه ۲۰‌هزار تومان در صندوق سپرده‌گذاری کنند و پس از گذشت شش ماه شروع به پرداخت وام با سود ۲‌درصد کردیم. در حال حاضر صندوق ما حدود ۱۰۰عضو دارد و با این سپرده‌های ۲۰‌هزار تومانی توانسته‌ایم وام‌های قابل توجهی را به اقشار مختلف پرداخت کنیم، هر چند رقم این وام‌ها زیاد نبود، اما توانست بخشی از مشکلات‌شان را حل کند.»
وی تصریح می‌کند: «یکی از اعضای صندوق با استفاده از وام‌های پرداخت‌شده توانسته است یک کارگاه ساده خیاطی ایجاد کند، به طوری که در حال حاضر در این کارگاه هشت نفر مشغول کار هستند. همچنین در کنار وام‌های داده‌شده چند کارگاه آموزشی خیاطی نیز برگزار شد که با ارائه مدرک فنی، افراد را به صورت متخصص وارد بازار کردند.»
مسئول صندوق توسعه محلی اهر تخصصی‌کردن کار‌ها را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: «در این صندوق سعی کرده‌ایم به اشتغال جوانان بیشتر توجه کنیم، به طوری که در کنار اعطای وام، با مراکز مختلف از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای مذاکراتی داشتیم تا به جوانان آموزش‌های لازم در رشته‌های مختلف داده شود.»

از اشتغال‌زایی تا کار‌های فرهنگی
آنطور که شاهی می‌گوید، با پرداخت این وام‌ها عده‌ای از روستاییان توانسته اند چند کارگاه قالی‌بافی هم ایجاد کنند، به طوری که امکان توسعه این کارگاه نیز وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: «با کمک مسئولان و پرداخت وام‌های بیشتر می‌توان کارگاه را توسعه داد، به طوری که حداقل ۲۰نفر از جوانان روستا مشغول کار خواهند شد.»
شاهی تأکید می‌کند: «بسیاری از وام‌های ما به صورت معیشتی و کمک به مردم به شکل‌های مختلف مانند اجاره‌بهای مسکن، جهیزیه و کمک به درمان در طول این چند سال پرداخت شده است. از آنجا که وضعیت معیشتی مردم بسیار ضعیف است، ما توانسته‌ایم امسال با سپرده‌های مردمی و کمک خیرین بسته‌هایی را در قالب لوازم‌التحریر، کیف و کفش به مدارس این روستا‌ها اهدا کنیم. در کنار پرداخت وام‌ها در صندوق توسعه به کار‌های فرهنگی نیز پرداخته می‌شود.»
ساکنان اهر می‌گویند مسئولان صندوق قرض‌الحسنه، جوانان و نوجوانان روستا را تشویق به سپرده‌گذاری و از این طریق ارتباط خود را با تمام اقشار بیشتر می‌کنند. بر همین اساس حالا توانسته‌اند در کنار پرداخت وام و حل برخی مشکلات، به کار‌های فرهنگی هم برسند و گروه‌های سرودی را تشکیل بدهند که در مراسمات به اجرای برنامه بپردازند.
کار‌های فرهنگی و ورزشی باعث شده جوانان این روستا اوقات فراغت خود را به بطالت نگذرانند و همچنین با برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها در مناسبت‌های گوناگون سعی شده جوانان با مفاهیم انقلابی و اسلامی بیشتر آشنا شوند.
با آشنایی با تفکر انقلابی است که می‌توان خودکفایی و اعتمادبه‌نفس را در جوانان بالا برد و سبب گره‌گشایی اقتصادی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار