کد خبر: 1197887
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
«امام خمینی، گفتمان انقلابی و دولت انقلابی» در آیینه یک اثر نوانتشار
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی به رشته تحریر درآمده اسـت. عادل رئوف، نویسنده شهیر عرب مؤلف، محمدزمان راستگو مترجم و مرکز اسناد انقلاب ناشر این اثر است
نیما احمدپور

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی به رشته تحریر درآمده اسـت. عادل رئوف، نویسنده شهیر عرب مؤلف، محمدزمان راستگو مترجم و مرکز اسناد انقلاب ناشر این اثر است. تارنمای ناشر در اشاراتی، اینگونه به معرفی این کتاب پرداخته است: «اندیشه حکومت اسلامی و نظریه‌ولایت فقیه، با مختصاتی که امام خمینی آن را مطرح کرد، در واقع انقلابی معرفتی در فقه سیاسی شیعه به حساب می‌آید. دیدگاه امام خمینی با طرد ایده جزمی و پذیرفته‌شده جدایی دین از سیاست، منجر به طرح نظریه‌ای شد که در نهایت، فروپاشی رژیم سلطنتی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران را به دنبال داشت. این نظریه در روزگاری مطرح شد که سکولاریسم نه تنها در غرب بلکه در درون جهان اسلام نیز تفکر غالب به شمار می‌آمد. امام خمینی با تأسیس جمهوری اسلامی، گفتمان سیاسی جدیدی را پی‌ریزی کرد که با تمام گفتمان‌های معاصر خود به لحاظ ماهیت و محتوا، تمایز مبنایی داشت. در واقع مؤلفه اساسی این گفتمان، اندیشه حاکمیت اسلام و تلفیق دین و سیاست بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نظریه ولایت فقیه، دال مرکزی این گفتمان به حساب می‌آید. از طرف دیگر تمام عناصر دیگر این گفتمان، از جمله نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، وحدت امت اسلامی، نفی وابستگی به غرب و شرق، دفاع از محرومان و مستضعفان، همگی برگرفته از این اندیشه و منبعث از رویکرد دینی و اسلامی امام بود. کتاب حاضر به قلم استاد عادل رئوف، به بررسی گفتمان انقلابی امام خمینی پرداخته و عناصر اساسی این گفتمان را بازخوانی و تعریف می‌کند...».
تارنمای مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نیز در تبیین موضوع این تحقیق، به نکات ذیل آمده اشارت برده است: «عادل رئوف یکی از صد‌ها متفکر عرب جامعه اسلامی است که در رثای خمینی کبیر قلم‌فرسایی کرده است. وی با بررسی بخش‌هایی از سخنان حضرت امام در کتابش با عنوان گفتمان انقلابی و دولت انقلابی، کوشیده است بنیان‌های فکری، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی این اسطوره قرن بیستم و تمام قرون را نشان دهد و از همین رهگذر، به چرایی تفاوت در سیاست‌ها، موضع‌گیری‌ها و اقدامات ایران به عنوان یک دولت اسلامی، در مقایسه با سایر دولت‌هایی که خود را اسلامی می‌خوانند، بپردازد. وی سادگی و شفافیت کلام امام را رمز نفوذ در دل‌های مسلمانان و مستضعفان غیرمسلمان دنیا می‌داند. عادل رئوف روحیه مقاومت و مبارزه‌گرانه‌امام خمینی را ستوده و معتقد است که کلام امام تحرک بخش تمام امت‌های مظلوم و ستمدیده خواهد بود، چنان‌که موج عظیم بیداری اسلامی- که امام راحل آن پیش‌بینی کرده بود- با همان شالوده فکری در سراسر جهان اسلام در حال جوشش است. رهبر انقلاب اسلامی در عمل و سخن ثابت کرد که شخصیتی چندبعدی است که هم بر اسلام تساهل و تسامح و مصالحه‌ای برخی دولت‌های عربی به تندی می‌تازد و هم وحدت شیعه و سنی را از اصلی‌ترین نکات قلمداد می‌کند؛ مردی که به راستی مسلمانان را امت واحده می‌دانست و فلسطین را مسئله اصلی دنیای اسلام اعلام کرده بود، عادل رئوف را به تمجید و ستایش واداشته است. بی‌شک سر سلسله تمام دیدگاه‌ها و نظرات این عارف کامل که طومار سلطه غرب در ایران را در هم پیچید، عدم‌اعتقاد جدی و مستدل در برابر اصل جدایی دین از سیاست بود...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار