کد خبر: 1197552
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
وزیر خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های چینی هشدار داد اگر از روسیه برای جنگ در اوکراین حمایت مادی کنند، تحریم خواهند شد.

جوان آنلاین:  جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در سانفرانسیسکو، پس از دیدار با هی لی فنگ، معاون نخست وزیر چین گفت: گفت‌وگوهایی صریح، مستقیم و سازنده، در مورد موضوعاتی از کنترل صادرات به آمریکا تا زمینه‌های همکاری احتمالی، از جمله تغییرات آب و هوایی و کاهش بدهی برای کشورهای کم‌درآمد داشتیم

به گزارش ایرنا، این دو پیش از گردهمایی رهبران همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) در ۱۵ تا ۱۷ نوامبر (۲۴ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو، که شامل دیدار برنامه ریزی شده بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رییس جمهور چین می شود، گفتگو کردند.

یلن گفت: آمریکا تمایلی به جدا کردن اقتصاد خود از چین ندارد اما می‌خواهد زمینه بازی برابر برای شرکت‌ها و کارگران آمریکایی نیز فراهم شود.

یلن گفت: ما توافق کردیم که گفت و گوهای عمیق و صریح مهم است، به‌ویژه زمانی که در دو جهت مخالف داریم و تاکید کردم که چشم‌انداز نامطمئن جهانی کنونی حفظ خطوط ارتباطی انعطاف‌پذیر در آینده را بسیار مهم می‌کند.

یلن گفت: وزارت خزانه داری آمریکا شواهدی را دیده است که نشان می دهد شرکت ها و بانک های چینی ممکن است به ارسال تجهیزات برای استفاده در جنگ روسیه در اوکراین با وجود تحریم های غرب کمک کنند و هشدار داد که در صورت انجام این کار، این شرکت ها با عواقب قابل توجهی روبرو خواهند شد.

یلن گفت: ما دوست داریم که چین با این موضوع برخورد کند، به ویژه زمانی که بتوانیم اطلاعاتی را ارائه کنیم.

او جزئیات بیشتری در مورد نام شرکت های درگیر یا واکنش او ارائه نکرد.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: انتظار می‌رود این نشست بعداً از سوی چین بازخوانی شود.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: مقامات دو کشور همچنین درباره جنگ اسرائیل و حماس گفتگو کردند و یلن در مورد لزوم «جلوگیری از تشدید و گسترش درگیری در خاورمیانه» صحبت کرد.

یلن درباره با بازار بدهی خزانه داری ایالات متحده گفت: تعجب آور نیست که ببینیم چین دارایی های خود را از بدهی های خزانه داری آمریکا کاهش می دهد تا از ارز خود حمایت کند، اما چین اطلاعاتی در مورد شیوه های نگه داری ارز خارجی خود منتشر نمی کند.

او گفت که حمله باج افزار به بزرگترین وام دهنده چین، بانک صنعتی و تجاری چین، در بازار بدهی های خزانه داری آمریکا اثری نداشته است.

پس از نزدیک به پنج سال از هم گسیختگی روابط آمریکا و چین که با جنگ تعرفه ای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پکن آغاز شد و با محدودیت های فزاینده امنیت ملی آمریکا بر صادرات فناوری های خود ادامه یافت، تا قبل از این، ارتباط بسیار کمی بین واشنگتن و پکن در مورد مسائل اقتصادی وجود داشت.

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه گفت: تغییر در برنامه های اقتصادی چین به این معنا بود که خزانه داری باید از ابتدا تماس های جدیدی در پکن ایجاد کند، که با سفر یلن به پکن در ماه ژوئیه (تیر) آغاز شد.

آمریکا و چین تصمیم گرفتند به سمت راه حل های مشترک حرکت کنند، در صورت امکان به اختلاف نظرها رسیدگی کنند و از برداشت های نادرست که به تشدید تنش های ناخواسته کمک می کند، دوری کنند.

دو طرف توافق کردند که به دنبال روابط اقتصادی سالمی باشند که زمینه بازی برابر برای شرکت ها و کارگران در هر دو کشور را فراهم کند و به نفع دو ملت باشد.

این مقام ارشد وزارت خزانه داری اظهار داشت: ایالات متحده و چین ممکن است به طور متفاوتی درک کنند که زمینه بازی برابر است، اما طرف آمریکایی اکنون می تواند به سیاست هایی اشاره کند که با آن سازگار نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار