کد خبر: 1197280
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی پیش‌بینی کرد که گروه «بریکس» احتمالا تا سال ۲۰۴۰ از نظر نفوذ سیاسی و اقتصادی جهانی از «گروه ۷» سبقت خواهد گرفت.

جوان آنلاین: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که افزایش نیروی کار و فضای کافی در راستای کسب برتری فناوری، سهم بریکس (BRICS) از اقتصاد جهانی را تا سال ۲۰۴۰ به ۴۵ درصد افزایش می‌دهد، یعنی در مقایسه با گروه هفت (G ۷) که متشکل از اقتصاد‌های بزرگ پیشرفته است، بیش از دو برابر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گروه بریکس متشکل از اقتصاد‌های نوظهور بزرگ دنیا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. گروه ۷ نیز شامل کشور‌های صنعتی و ثروتمند دنیا یعنی انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا است.

بر اساس این گزارش، به واسطه‌ی رشد پایدار، و همچنین تفاوت و بلند پروازی، بریکس ممکن است با موفقیت سلطه‌جهانی ایالات متحده را به چالش بکشد و دلار را به عنوان ارز جهانی کنار بزند.

این بررسی نشان می‌دهد که اگر تلاش‌های این گروه برای انجام شماری از معاملات نفتی با ارز‌های دیگر [غیر از دلار]موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند بر سهم دلار در تجارت بین‌المللی و ذخایر ارزی جهانی «تأثیری کوبنده» داشته باشد.

این موضوع به دنبال پانزدهمین اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، در ماه اوت (مرداد/ شهریور) مطرح شد که در آن این گروه از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی دعوت کرد تا آن بپیوندند.

بریکس در سال جاری تلاش‌ها در جهت دلارزدایی را به شدت دنبال کرده است و از سایر کشور‌های دیگر نیز خواست تا اتکای خود را به دلار آمریکا پایان دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار