کد خبر: 1196577
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
رسانه‌های غربی می‌گویند در حالی که روزهای نخست‌وزیری نتانیاهو به شماره افتاده، حمایت بی‌دریغ دولت بایدن از جنایات نتانیاهو، طوفانی از نارضایتی‌ها را برانگیخته است.

جوان آنلاین: در این زمینه روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت: بنیامین نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس حزب لیکود، شخصیتی تفرقه‌انگیز است. یک ماه پس از حملات حماس، هنوز تغییر چندانی در اوفاکیم، رخ نداده است. خانه‌های مورد اصابت راکت تعمیر نشده‌اند و خودروهایی که مورد شلیک قرار گرفته‌اند نیز هنوز در خیابان‌ها رها هستند.

به گزارش کیهان، در خیابان‌ها- تمار، جایی که حدود ۲۰ نفر کشته شدند، آرسم میلر، ۲۵ ساله، تنها سازنده‌ای بود که بعدازظهر پنج‌شنبه مشغول به کار بود. او گفت: «کمک زیادی از سوی دولت صورت نگرفته است؛ ما تنها مانده‌ایم که همه کارها را خودمان انجام دهیم. همسرم با بلیط یکطرفه بچه را به رومانی، جایی که ما اهل آن هستیم، برد، اما من مجبور شدم برای کار بمانم. من همیشه به نتانیاهو یا بنت رأی دادم، اما نتانیاهو الان دیگر باید برود. پشت فرمان خواب‌شان برده بود.»

منتقدان می‌گویند که او به فکر خودش است و علی‌رغم سال‌ها رسوایی و محاکمه‌های فساد که می‌توانست به کار هر سیاستمدار دیگری پایان دهد، با امتناع از کناره‌گیری، آینده خود را بر دولت مقدم می‌دارد. با وجود شرایط ویژه فعلی، یک شعار سیاسی جدید همگان را گرد هم می‌آورد: نتانیاهو باید برود.

میزان محبوبیت نتانیاهو از زمان آغاز جنگ بسیار سقوط کرده و بدتر هم می‌شود. این کاهش محبوبیت حتی در میان رای‌دهندگان و حامیان اصلی لیکود هم اتفاق افتاده که عمدتاً به‌دلیل امتناع نتانیاهو از عذرخواهی به‌خاطر اشتباهات امنیتی و اطلاعاتی است.

نتایج نظرسنجی اندیشکده «دموکراسی اسرائیل»، نشان می‌دهد که تنها ۷ درصد از شرکت‌کنندگان به نتانیاهو برای پیگیری جنگ اعتماد دارند. براساس تحقیقات مؤسسه «آزادی و مسئولیت» دانشگاه رایشمن، حمایت از نتانیاهو به ۳.۹ از ۱۰ کاهش یافته است.

در این میان، اعضای حزب لیکود به‌صورت ناشناس مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند که در آن می‌گویند روزهای نتانیاهو در نخست‌وزیری به شماره افتاده است. کاخ سفید گزارشی مبنی بر اینکه جو بایدن در سفر ماه گذشته به همتای اسرائیلی‌اش حرف مشابهی گفته بود را تکذیب کرد. اگر خبر اصلی درست باشد، این به معنای صدور کیفرخواست از سوی نزدیک‌ترین متحد اسرائیل در مورد عدم شایستگی نتانیاهو است. در حالی‌ که به‌صورت گسترده در اسرائیل از جنگ علیه غزه حمایت می‌شود، اما مشخص نیست که مردم چه تعداد تلفات در غزه را تحمل خواهند کرد، چراکه ۲۸ سرباز تاکنون در یک هفته حمله زمینی کشته شده‌اند. تعداد فزاینده تلفات احتمالاً بیشتر شبیه به تعداد تلفات در جنگ ۱۹۴۸ یا جنگ غافلگیرکننده یوم کیپور باشد تا درگیری‌هایی که در دو دهه گذشته علیه حماس انجام شده است.

در همین حال نشریه فارین‌پالیسی از طوفان نارضایتی‌ها در بدنه دیپلماتیک دولت بایدن به‌دلیل دادن چک سفید امضا به اسرائیل خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، فارین‌پالیسی نوشت: هنگامی که بلینکن بین پایتخت‌های خاورمیانه رفت‌وآمد می‌کرد، در آمریکا طوفان فزاینده‌ای از نارضایتی در بدنه دیپلماتیک دولت در حال شکل‌گیری بود. بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی، از چک سفید امضای واشنگتن به اسرائیل برای عملیات گسترده نظامی در غزه که هزینه انسانی هنگفتی برای مردم محصور در این باریکه خواهد داشت، خشمگین، شوکه و مأیوس شده بودند. این خشم، در میان صفوف مقامات امنیت ملی ایالات متحده تبدیل به امواج مخالفت با رویکرد اولیه بایدن در جنگ شد و مقامات ارشد دولت را هم در خارج و هم در داخل، در حالت تدافعی قرار داد.

بنا به اظهارات بیش از دوازده مقام فعلی و سابق، اعتراضات فزاینده در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و سایر نهادها، با واکنش شدید جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات و رأی‌دهندگان عرب آمریکایی علیه سیاست‌های بایدن، همزمان شده است. (حدود ۵۹ درصد از عرب‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند، اما براساس یک نظرسنجی جدید، حمایت از او در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ به ۱۷ درصد کاهش یافته است.)

برخی از مقامات فعلی و سابق تاکید کردند که در واشنگتن، افزایش مخالفت‌های داخلی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای تداوم حضور بلینکن در مسند وزارت خارجه ایجاد کرده است.

آرون دیوید میلر، پژوهشگر بنیاد کارنگی گفت: «در ۲۵ سال کار در وزارت خارجه... هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. گویی دولت در درون خود درگیر مناقشه شده است.»

افزایش مخالفت‌های داخلی از سوی سیاست‌گذاران در هر سطح در هفته‌های آینده می‌تواند موجب تغییر محاسبات دولت آمریکا به‌عنوان کشوری که همچنان می‌تواند رویکرد اسرائیل به جنگ را تعدیل کند، شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار