کد خبر: 1196162
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
در ادامه انتقادات رئیس‌جمهور ترکیه از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، اردوغان گفت دیگر نتانیاهو را به عنوان همتا و طرف صحبت در نظر نمی‌گیرد و او را کنار گذاشته است.

جوان آنلاین:  «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه جمعه در پرواز بازگشت از قزاقستان به خبرنگاران گفت غزه باید پس از پایان جنگ بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی باشد و افزود آنکارا از مدل‌هایی که به تدریج فلسطینیان را از تاریخ پاک می‌کنند، حمایت نخواهد کرد.

به گزارش فارس، اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت ترکیه آماده است به عنوان کشور ضامن برای غزۀ بعد از درگیری‌ها عمل کند. به گفته وی، ترکیه می‌خواهد غزه را صلح‌آمیز، بخشی از کشور مستقل فلسطین با تمامیت ارضی به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ ببیند.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های ترکیه گزارش داد اردوغان همچنین گفت «ابراهیم کالین» مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه با مقامات فلسطینی و اسرائیلی و همچنین حماس در تماس است.

به نوشته رویترز، اردوغان همچنین تاکید کرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی را به عنوان همتا در نظر نمی‌گیرد اما گفت آنکارا روابطش را با تل‌آویو قطع نخواهد کرد.

به گزارش «آناتولی»، رئیس‌جمهور ترکیه توضیح داد: نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوانیم با او صحبت کنیم، او را کنار گذاشته‌ایم. درباره این موضوع بعد از گفت‌وگوها در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی تصمیم خواهم گرفت. نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در ریاض برای تلاش‌های آتش‌بس در خصوص غزه مهم خواهد بود.

طبق این گزارش، اردوغان همچنین گفت نتانیاهو حمایت ساکنان فلسطین اشغالی را از دست داده و افزود «او می‌خواهد از طریق لفاظی‌های مذهبی برای قتل‌عام حمایت جلب کند». به گفته اردوغان، ترکیه هر چه توان دارد انجام خواهد داد تا نقض حقوق بشر و جنایات جنگی اسرائیل را به دیوان کیفری بین‌المللی بکشاند.

وی در اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی که در مقابل چشم جهانیان در غزه در حال انجام است، گفت: جهان چشمش را به روی حملات اسرائیل برای نابودی زیرساخت‌های بهداشتی غزه بسته و می‌گذارد نوزادان و غیرنظامیان کشته شوند.

او در ادامه گفت: قطعنامه غزه مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد، کارنامه‌ای برای اسرائیل است که در آن شکست خورد. اتحادیه اروپا هم نتوانست عادلانه به موضوع غزه بپردازد. (اتحادیه اروپا) همچنین در جنگ روسیه-اوکراین خارج از فرایندهای دیپلماتیک بود. اعتماد ما به اتحادیه اروپا از بین رفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار