کد خبر: 1195273
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
نخست وزیر هلند امروز (دوشنبه) گفت که اولین جنگنده «اف-۱۶» ساخت ایالات متحده که آمستردام به کی‌یف ارائه می‌کند تا ۲ هفته آینده به مرکز آموزشی رومانی می‌رسد.

جوان آنلاین: مارک روته در کنفرانسی ویدئویی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به اشتراک گذاشته شده است، اظهار کرد: انتظار دارم که موشک‌های «پاتریوت» در آینده‌ای نزدیک برای کمک به اوکراین در [جنگ] زمستان تحویل داده شوند و همین سرعت‌عمل برای ارائه جنگنده‌های «اف-۱۶» نیز به کار گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نخست وزیر هلند افزود: اولین اف-۱۶ تا ۲ هفته دیگر به مرکز آموزشی در رومانی ارسال می‌شود، بنابراین از آن روز برای آموزش‌های بیشتر [درباره نحوه کار با اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی] آماده شویم.

روته در ادامه مدعی شد که آنچه اکنون در غزه رخ می‌دهد و حمله به (رژیم) اسرائیل، باعث منحرف شدن توجه ما از مبارزه اوکراین با روسیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید این اطمینان حاصل شود که جهان قادر است هم بر اوکراین و هم بر اتفاقاتی که اکنون در خاورمیانه در حال رخ دادن است، تمرکز کند.

بر پایه این گزارش، دانمارک، نروژ و بلژیک نیز اعلام کرده‌اند که جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین تحویل خواهند داد.

دانمارک و هلند پیشتر از تصمیم خود برای آموزش خلبان‌های اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ خبر داده‌ بودند و ۹ کشور دیگر نیز در این برنامه مشارکت دارند.

آندری کارتاپولوف رئیس کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه نیز پیشتر با هشدار درباره ارسال اف-۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ به اوکراین گفته بود که این هواپیماهای جنگی قادر نیستند در نبرد هوایی، جنگنده‌های به‌روز روسیه را به چالش بکشند.

کی‌یف از مدت‌ها قبل درخواست این جنگنده‌های پیشرفته را کرده بود تا به نیروی هوایی خود برتری نظامی دهد. ضدحمله اوکراین پس از ماه‌ها آماده‌سازی، در ماه ژوئن (خرداد) آغاز شد.

آمریکا و کشورهای غربی تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار