کد خبر: 1193545
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
یک منبع نظامی سابق اسرائیل وضعیت مخمصه اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر را این‌گونه توصیف کرد: تا به حال قوی‌ترین قلدر محله بودیم و ناگهان بچه‌ای هستیم که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از کیهان، یک رسانه آمریکایی در گزارشی از تل‌آویو تاکید کرد بازدارندگی اسرائیل با عملیات طوفان الاقصای حماس از بین رفته است. المانیتور می‌گوید کسی فکر نمی‌کرد که ارتش بزرگ اسرائیل برای مقابله با غزه به آمریکا احتیاج دارد.

گزارشگر «المانیتور» نوشت: سفر بایدن به اسرائیل در میانه جنگ، سخنان متعدد وی درباره حمایت صریح و کمک ۱۴ میلیارد دلاری، مورد توجه اسرائیلی‌ها قرار گرفته است. حتی سرسخت‌ترین حامیان بنیامین نتانیاهو نیز مات و مبهوت مانده بودند. آنها مدت‌ها، بایدن را به خاطر سن بالا مسخره می‌کردند، و اکنون درگیر تلاش برای پاک کردن پست‌ها، توئیت‌ها و بیانیه‌هایی هستند که در چندماه اخیر علیه او منتشر کرده‌اند.

یک مقام ارشد کابینه جنگ به المانیتور گفت: «پرزیدنت بایدن تعهد خود به امنیت اسرائیل را نه تنها با حرف، بلکه در عمل ثابت کرده. علاوه‌بر اعزام دو ناو هواپیمابر و سفر به اسرائیل، بایدن یک بسته کمک امنیتی بی‌سابقه را در کنگره تصویب خواهد کرد که ما را قادر می‌سازد تا با سخت‌ترین تهدیدها و چالش‌های نظامی مقابله کنیم»

آمریکایی‌ها در نظر دارند زرادخانه اسرائیل را با انواع مهمات، به ویژه بمب‌های هوشمند و رهگیرهای ضد موشکی گنبد آهنین پر کنند. همچنین برای ارسال پیشرفته‌ترین نوع بمب‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند در حالی که اسرائیلی‌ها به وضوح از برآورده شدن فهرست آرزوهای ارتش هیجان زده هستند، این هدایا دارای جنبه دیگری است. یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی مدعی شد: «تاکنون هیچ کس در خاورمیانه فکر نمی‌کرد اسرائیل به حمایت آمریکا نیاز دارد. ما همیشه به عنوان قدرتمندترین کشور در همسایگی تلقی شده‌ایم، که نه تنها برای دفاع از خود نیاز به کمک ندارد، بلکه قدرتش، قدرت مجموع همسایگانش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مصر، اردن، بحرین، مراکش و امارات تنها پس از این که به این نتیجه رسیدند که اسرائیل از نظر نظامی شکست‌ناپذیر است با ما توافقنامه‌های نظامی امضا کردند. اکنون این وضعیت برتر نظامی در حال تضعیف است و دشمنان اسرائیل دوباره دست به کار محاسبه قدرت ما شده‌اند.»

یک منبع نظامی سابق اسرائیل، وضعیت مخمصه اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر را با عباراتی مشابه توصیف کرد: «تا به حال قوی‌ترین قلدر محله بودیم و ناگهان بچه‌ای هستیم که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و از برادر بزرگ‌ترش می‌خواهد که به کمکش بیاید.»

از نظر تصویر بازدارندگی، این یک روند مخرب است. به همین دلیل اسرائیل باید با یک پیروزی آشکار از جنگ خارج شود. هر نتیجه دیگری می‌تواند به بازخرید دوباره زمان برای حمله دیگری به اسرائیل تبدیل شود. هیچ‌کس در ساختار سیاسی اسرائیل به این فکر نکرده که از آمریکایی‌ها بخواهد ناوهای هواپیمابر و سایر تجهیزات را نفرستند، چرا که معتقدند این بار با یک بحران وجودی روبه رو شده‌اند.

منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «اسرائیل از حمله حماس تا حد زیادی شوکه شد. شبح حمله هولناک مشابهی توسط حزب‌الله در شمال به وضوح یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های اسرائیل است. اگر این اتفاق بیفتد، درهای جهنم به روی همه باز خواهد شد. ما نباید به این وضعیت برسیم.»

ابهام در مورد برنامه‌های نصرالله به طور گسترده توسط کابینه نتانیاهو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: تندروهای ملی‌گرا که معتقدند جنگ علیه حماس باید به حزب‌الله مورد حمایت ایران گسترش و باید از فرصت استفاده کرده و بازدارندگی اسرائیل را در برابر نصرالله بازیابی کرد. البته این نظر اقلیت است. تقریباً همه تصمیم‌گیرندگان ارشد ترجیح می‌دهند تلاش‌ها را بر روی برخورد با حماس در جنوب متمرکز کنند. یک منبع ارشد اطلاعاتی اسرائیل به المانیتور گفت: «ارزیابی فعلی ما این است که نصرالله می‌خواهد ما را آزار دهد، تحریک کند و به ما آسیب برساند، اما نمی‌خواهد وارد یک جنگ همه‌جانبه شود. اما ما نباید فراموش کنیم که ارزیابی‌های ما اخیراً کاملاً دقیق نبوده است. همان‌طور که فکر می‌کردیم حماس عقب نشسته و فقط به دنبال بهبود اقتصادی برای غزه است. خب این‌طور نبود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار