کد خبر: 1178120
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ گفت: جنبه عمومی بازار به ثباتی رسیده است، اما ما در مسأله واردات مسائل و مشکلات مختلفی داریم، ولی نرخ نهایی ارز نیمایی که به دست تاجر می‌رسد، حدوداً ۴۰ هزار تومان است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، به گفته کارشناسان، بازار کاغذ در ماه‌های گذشته ثبات پیدا کرده و روند نزولی پیش گرفته است. البته بخش عمده نیاز کاغذ کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. سیدحسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ درباره مشکلاتی که در تحویل ارز نیمایی برای واردات به تجار وجود دارد، می‌گوید.

هربند کاغذ تحریر سفید ۷۰ گرم ۱۰۰ در ۷۰ به قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هربند کاغذ ۷۰ گرم ۶۰ در ۹۰ هم به ۹۲۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین به طور متوسط قیمت هر بند کاغذ نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ کاهش ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی داشته است.

تخصیص ارز طولانی است

میرباقری با اشاره به وضعیت خوب بازار کاغذ و روند نزولی قیمت‌ها اظهار داشت: «جنبه عمومی بازار به ثبات رسیده، اما در مسأله واردات، مسائل و مشکلات مختلفی داریم. مثلاً تخصیص ارز بعد از ثبت سفارش کالا حدود ۴۵ روز زمان می‌برد تا بعد از این روند، دولت به دنبال تأمین محصولات وارداتی باشد. از طرف صرافی‌ها هم روند تأمین ارز، یک ماه طول می‌کشد. بعد از این مدتی هم به روند تحویل ارز سپری می‌شود که همه این‌ها فرآیند زمان‌بری شده تا واردات چهار تا پنج ماه به تأخیر بیفتد.»

باقری در پاسخ به این پرسش که «به طور متوسط نرخ نهایی ارز که به دست تاجر می‌رسد، چقدر است؟» گفت: «ارز نیمایی که در حال حاضر به تجار می‌دهند، بستگی به نوع صرافی، بانک و نوع ارزی که دریافت می‌کنند و بعضاً تا ۳ درصد کارمزد هم برای این کار دریافت می‌کنند، شناور است. اما نرخ نهایی که به دست تاجر می‌رسد، حدوداً ۴۰ هزار تومان است.»

مشکلا اصلی کاغذ وارداتی چیست؟

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ درباره گمرک نیز بیان کرد: «آنقدر مشکلات ارزی وجود دارد که وقتی کالا به گمرک می‌رسد، خیال تاجر راحت می‌شود. اصلی‌ترین مشکل، تخصیص، تأمین و تحویل ارز است.»

وی با اشاره به اینکه فرآیند تخصیص ارز، چهار ماه طول می‌کشد، اظهار داشت: «فرآیند ثبت سفارش مدت زمان زیادی طول می‌کشد و بعد از آن تاجر باید به کارخانه سفارش دهد تا آن را حمل کند.»

باقری در ادامه بیان کرد: «این روند بستگی به کارخانه تولیدکننده دارد تا به ایران برسد. طولانی شدن فرآیند اداری باعث می‌شود تفاوت نرخ ارز، نوسان قیمت کالا رخ دهد و بازرگان نتواند برای کالا برنامه مشخصی داشته باشد. بنا به قول‌هایی که مسؤولان داده‌اند، واردکنندگان تا به حال پای کار آمده‌اند. بازار کاغذ باثبات‌ترین بازار موجود در فعالیت‌های اقتصادی است. البته ۲ ماه با وزارت صمت مشکل داشتیم که با همت این وزارتخانه، مسأله حل شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار