جشنواره فیلم کن در حالی به پایان دوره هفتادوششم خود رسید که این فستیوال قدیمی فیلم، امسال نیز تلاش کرد با رفتارهای ضد ایرانی خود، فضایی مسموم علیه ایران ایجاد کند. از دعوت از بازیگران بدنام سینما تا رژه یک مدل ایرانیالاصل با طناب دار برگردن، بخشی از رفتارهایی بود که امسال فرانسویها برای سوءاستفاده از هنر سینما برای رسیدن به اهداف سیاسی در نظر گرفته بودند. اما در مقابل این همه اداهای سیاسی، فرانسه که خود را مهد دموکراسی میداند، روی دیگر خود را برای مردم کشورش به نمایش گذاشت. پیش از آغاز جشنواره فیلم کن، دولت فرانسه برگزاری هرگونه تجمع و تظاهرات اعتراضی را در کن ممنوع کرد. حتی معترضانی که در مخالفت با اصلاحات قوانین بازنشستگی قصد تجمع داشتند با برخورد پلیس فرانسه مواجه شدند و افرادی که قصد اعتراض داشتند از اطراف محل برگزاری جشنواره جمعآوری شدند تا همه چیز از نگاه دیگران عادی به نظر برسد.
دولت فرانسه تمام تلاش خود را کرد تا «کن» تصویری از یک کشور آرام را از فرانسه مخابره کند. در مقابل تجمع دوربینهای شبکههای تلویزیونی و خبرنگاران رسانههای جمعی، عاملی بود برای ایجاد شوهای سیاسی علیه کشورهایی مانند ایران، روسیه، ترکیه و حتی چچن!
اما چرا چچن؟ داوران بخش «نخل کوئیر» که در ادامه آن را معرفی میکنیم با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی به آنچه ظلم چچن علیه همجنسگرایی است اعتراض کردند. رادیو بینالمللی فرانسه و خبرگزاری «فرانس ۲۴» نیز در روزهای اخیر فشار زیادی برای محکومیت دولت اوگاندا به دلیل آنچه جرمانگاری رفتارهای همجنسگرایانه است، به راه انداختند. رسانههای فرانسوی خواستار اقدام کشورها و محکومیت دولت اوگاندا از سوی گروههای مدافع حقوق بشر شدند! اما هیچ خبری از اعتراض به فیلمهای همجنسگرایانه در کن و جایزه «نخل کوئیر» منتشر نکردند. نخل کوئیر که امسال به فیلم ژاپنی «هیولا» داده شد، جایزهای است برای حمایت از فیلمهای همجنسگرایانه! این جایزه از سال ۲۰۱۰ به جوایز جشنواره کن افزوده شد. این جایزه چند سالی است که در دو بخش فیلمهای بلند و فیلمهای کوتاه به صورت مجزا اهدا میشود. فرانسویها از سالها پیش برای تشویق فیلمهای همجنسگرایانه برنامهریزی کردهاند؛ از افزایش پذیرش فیلمهایی با موضوعات مرتبط با همجنسگرایی، تا افزایش تعداد سالنهای نمایش این فیلمها در فستیوال، از جمله خدماتی است که برگزارکنندگان کن برای اینگونه فیلمهای ضداخلاق و ضدخانواده در نظر میگیرند.
ضد ایرانی مثل کن
فستیوال کن، امسال از زر امیرابراهیمی، که سال گذشته در کن با فیلم ضعیف و موهن «عنکبوت مقدس» توانسته بود جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد، خواست برای اهدای جایزه بهترین بازیگر فستیوال در اختتامه کن ۲۰۲۳ حاضر شود.
امیرابراهیمی که در حوادث سال گذشته از یک بازیگر مهاجر با یک پسزمینه سیاه در زندگی شخصی به یک بازیگر مورد توجه فستیوالهای فیلم تبدیل شده بود، تلاش کرد در جریان فتنه «زن، زندگی، آزادی» تأثیرگذار باشد و اکنون نیز به نظر میرسد که فستیوال کن دوست دارد وی را به عنوان یک فعال حقوق زنان جلوه دهد تا در آینده از آن استفادههای دیگر کند. امیرابراهیمی با بازی در یک فیلم با حضور کارگردانی اسرائیلی، احتمالاً در آینده نزدیک باز هم به عنوان بازیگر برتر در فستیوالهای غربی معرفی خواهد شد. همچنین مهلقا جابری، که در اینستاگرام به عنوان مدل فعالیت دارد و تصاویر نیمهبرهنه از خود منتشر میکند، نیز در قحطی فعالان زن! به عنوان بازوی کمکی برای پیشبرد پروژه شکست خورده «زن، زندگی، آزادی» و با لباس خاصی که بر فرش قرمز کن به تن کرده بود، توجه رسانهها را به خود جلب کرد. باید به فعالیتهای ضد ایرانی کن فرانسه، تجمع چند فیلمساز گمنام ایرانیتبار در این جشنواره برای حمله به جمهوری اسلامی را افزود.
کن امسال اگرچه دستش از داشتن فیلم ضدایرانی مهم خالی بود، اما با نمایشهایی از جنس امیرابراهیمی و جباری، تلاش خود را کرد تا باز هم عنکبوتوار بر تارهای دشمنی با ایران بیفزاید.