کد خبر: 1160170
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰
واکاوی رسانه‌های مجازی منتسب به تلویزیون اینترنشنال در بازه زمانی چند ماهه اخیر، از کاهش توجه افکار عمومی به این رسانه با بررسی شاخص‌های مختلفی همچون کاهش بازدید، تعداد محتوا و دنبال‌کنندگان حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، تلویزیون اینترنشنال و بستر‌های مجازی این رسانه اعم از توئیتر، تلگرام و اینستاگرام از جمله فعال‌ترین رسانه‌هایی بودند که در جریان ناآرامی‌های شهریورماه۱۴۰۱ و پس از درگذشت مهساامینی بر طبل اغتشاشات کوبیدند و با به جریان انداختن پروژه براندازی از هیچ تلاشی برای سرنگونی نظام فروگذار نکردند؛ رویایی که اگرچه به وقوع نپیوست، اما باعث کاهش توجه افکار عمومی به این رسانه و تغییرات بنیادین در ساختار و سیاست‌های این رسانه فارسی‌زبان شد تا جایی که می‌توان مدعی شد ایران‌اینترنشنال در ماه‌های اخیر از نظر جذب مخاطب و تأثیرگذاری، مسیری معکوس و در راستای سقوط در پیش گرفته است.
این شبکه، تنها تلویزیون خبری ۲۴ساعته فارسی‌زبان در خارج از ایران است. پخش برنامه‌های اینترنشنال از ۲۹اردیبهشت۱۳۹۶ مصادف با دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آغاز شد. برنامه‌های امروز با «نادر سلطانپور»، تیتر اول با «نیوشا صارمی» (پیش از آن با فرداد فرحزاد) و چشم‌انداز از جمله برنامه‌های
خبری- تحلیلی و آخر هفته با «صادق صبا» و هت‌تریک با «مزدک میرزایی» به ترتیب از جمله برجسته‌ترین برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی این شبکه به شمار می‌آیند.
کاهش محسوس روند عضوگیری کانال تلگرامی
تغییرات سیاستگذاری و رخداد‌هایی که در یک ماه گذشته در بدنه و ارکان اصلی رسانه اینترنشنال به وجود آمد و همچنین تشکیل پویشی علیه این رسانه، باعث کاهش توجه افکار عمومی و ریزش اعضای کانال تلگرامی این رسانه شده است، به گونه‌ای که از ابتدا تا پایان اردیبهشت‌ماه تعداد اعضا از ۶۶۹هزارو۱۰۷ نفر به ۶۶۴هزارو۳۷۴ نفر کاهش پیدا کرده است، آن هم در حالی که در ماه‌های منتهی به ناآرامی‌های شهریور۱۴۰۱ با پوشش خبری ۲۴ساعته، به ۷۰۰هزار عضو رسیده بود و با شکست پروژه براندازی، سازوکار و اقبال عمومی به این رسانه مخالف نظام نیز کاهش یافته است.
در مردادماه و پیش از رخداد‌های مربوط به مهسا امینی، این کانال با تعداد اعضای کمتر از ۳۰۰‌هزار دنبال‌کننده فعالیت می‌کرد که به یک باره و از ۲۴شهریورماه و اعلام خبر درگذشت مهساامینی، تعداد اعضای این کانال با شیب تندی افزایش یافت و در ماه‌های منتهی به ناآرامی‌ها، این کانال با خبررسانی‌های مداوم و مستمر که با فضاسازی و دروغ‌پراکنی نیز همراه بود، روند افزایشی خود را در عضوگیری حفظ کرد، اما در پایان سال و تغییراتی که در سازوکار اداره این رسانه به وجود آمد، شاهد ریزش تدریجی و مداوم اعضای این کانال تلگرامی بوده‌ایم.
مقایسه میزان بازدید و تولید محتوای کانال تلگرامی
بررسی میزان بازدید کانال تلگرامی ایران‌اینترنشنال در بازه زمانی ۹ماهه نیز از کاهش محسوس بازدید این کانال حکایت دارد، به گونه‌ای که پس از افزایش توجهات به پست‌های تلگرامی این کانال که از ۲۴شهریورماه شروع به افزایش قابل توجهی کرد، در هفته آخر آبان‌ماه با ۱۰۳میلیون بازدید شاهد بیشترین میزان بازدید هفتگی در طول ۹ماه گذشته بوده‌ایم.
از آن زمان به بعد و با وجود برخی نوسان‌های موردی، کاهش بازدید این کانال به خوبی قابل مشاهده است، به گونه‌ای که در پایان اردیبهشت‌ماه، تعداد مشاهده به ۳۲میلیون کاهش یافت تا علاوه بر کاهش مخاطبان این رسانه در تلگرام، بازدید‌های این رسانه مجازی نیز به طور آشکار، کاهش یافته باشد.
واکاوی تعداد محتوای منتشرشده از سوی کانال تلگرامی ایران‌اینترنشنال در بازه زمانی ۹ماهه نشان از این مهم دارد که از ۴۸۳مطلب در هفته آخر مردادماه و با افزایش ناآرامی‌ها در ایران، این تعداد در هفته آخر آبان‌ماه به بیشترین میزان خود در هفته یعنی هزارو ۲۷۹ پست رسیده است. از سوی دیگر، بعد از این تاریخ با کاهش نسبی و نه مطلق در این روند مواجه بودیم، به طوری که تعداد پست‌های منتشرشده تا ۷۶۶مطلب نیز کاهش یافت، اما در اواخر اردیبهشت‌ماه بار دیگر به هزارو ۹۷ مطلب در هفته رسیده است.
هشتگ بایکوت اینترنشنال
در روز‌های میانی اردیبهشت‌ماه بود که فراخوان شکل‌گیری یک پویش در فضای مجازی منتشر شد که از مخاطبان خود می‌خواست از یک‌شنبه ۱۷اردیبهشت‌ماه با زدن هشتگ «بایکوت اینترنشنال» به پویش اعتراض به این شبکه فارسی‌زبان بپیوندند.
دلیل این اعتراض تریبون دادن به تروریست‌های تجزیه‌طلب و رهبرسازی دروغین از دشمنان ملت ایران» بیان شد. در این پویش، افراد با اعلام بیزاری و برائت از شبکه اینترنشنال، بیان می‌کنند که از دنبال‌کردن حساب‌های کاربری متعلق به این شبکه در فضای مجازی صرف‌نظر و دیگران را هم به این کار دعوت می‌کنند.
نکته مهم درباره این گردهمایی مجازی این بود که بیشتر کاربران شرکت‌کننده در این پویش، از مخالفان جمهوری اسلامی و حامیان سلطنت پهلوی بودند. اختلاف‌ها میان براندازان در هفته‌های اخیر تا فروپاشی شورای همبستگی‌شان پیش رفت. حامد اسماعیلیون جدا شد، رضا پهلوی راه خود را رفت و نازنین بنیادی نیز قهر کرد و باقی هم پراکنده و از هم پاشیده شدند. سرریز این اختلاف‌ها و جدا شدن‌ها، به تیم‌های سایبری‌شان در فضای مجازی رسید و با فحاشی و جدال مجازی، حسابی از خجالت هم درآمدند. پویش بایکوت اینترنشنال نیز بخشی از برون‌ریزی همین اختلاف‌هاست.
از شاخص‌ترین محتوا‌هایی که در ارتباط با هشتگ بایکوت اینترنشنال در توئیترفارسی منتشر شد، به رشته‌توئیتی به قلم کاربری به نام «سپیده بانو» مربوط بود که مدعی‌شده ۲۹نفر از ۶۱مدعو برنامه‌های این شبکه تجزیه‌طلب بوده‌اند.
در واقع، دعوای اصلی میان طرفداران پهلوی و سلطنت‌طلبان با شبکه ایران‌اینترنشنال بود که در جریان سفر پهلوی به رژیم‌صهیونیستی به اوج رسید. سفر پهلوی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بدون آنکه سایر اعضای شورای همبستگی را به حساب آورد، مهر پایانی بر این همبستگی بی‌ریشه بود. همان روز‌ها اسماعیلیون با انتشار متنی، از این شورا کنار کشید و اینترنشنال نیز تریبون را در اختیار او قرار داد و در مصاحبه‌ای با او، با طرح پرسش‌های جهت‌دار تلاش کردند پهلوی به عنوان عامل اصلی فروپاشی شورای همبستگی معرفی شود.
همچنین اسماعیلیون در همین تریبون، پهلوی را به دهن‌لقی و عدم‌رازداری متهم کرد و گفت: «توئیت‌هایی که رضا پهلوی طی دو‌سه هفته گذشته منتشر کرد، بیرون بردن بحث‌های داخلی در جمع بود». حالا طرفداران پهلوی برای انتقام از اینترنشنال، این پویش را به بهانه اعتراض به تریبون دادن اینترنشنال به تجزیه‌طلب‌ها راه‌اندازی کرده‌اند و این پویش توانسته است حتی بخشی از کاربران عادی توئیتر را هم به دلیل موضوع مهمی که بیان شده، یعنی تمامیت ارضی ایران، با خود همراه کند.
علاوه بر توئیتر، جریان رسانه‌ای مخالف رسانه ایران‌اینترنشنال در تلگرام نیز تداوم یافت. یک کانال تلگرامی مخالف نظام در این باره نوشت: «سلطنت‌طلبان طوفان توئیتری با هشتگ «بایکوت اینترنشنال» راه انداختند. آن‌ها دلیل حمله به ایران‌اینترنشنال را حمایت این تلویزیون از تجزیه‌طلبان بیان می‌کنند. شاهین نجفی یکی از دست‌بوسان پهلوی نیز در همراهی با این هشتگ، سؤالاتی در مورد بودجه و اهداف این تلویزیون مطرح کرده است؛ «همانطور که قبلاً گفتم، اما داستان این هشتگ چیست؟ از اوایل شروع انقلاب ژینا و قبل از آن، این تلویزیون همیشه مورد حمله سلطنت‌طلبان قرار می‌گرفت و تنها دلیل این حملات این بود که اینترنشنال به طور کامل در خدمت رضا پهلوی نبود. اما اجازه بدهید برای اثبات این موضوع، از شبکه «من و تو» بگویم. هزینه‌های این تلویزیون به هیچ وجه کمتر از اینترنشنال نیست. مطمئناً بودجه چنین تلویزیونی کم نخواهد بود. پس اینجا باید سؤال کرد: بودجه این تلویزیون از کجا می‌آید؟ چه کسانی پشت این تلویزیون هستند و هدف این تلویزیون چیست؟ مطمئناً تبلیغات نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها برآید، اما واضح است که این شبکه به طور اختصاصی در خدمت پهلوی و اهداف مشخص ایشان است. اگر به یاد داشته باشید، در جریان اعتراضات، تلویزیون من و تو از پوشش اخبار مناطقی خاص پرهیز می‌کرد یا حتی به پخش اخبار کذب می‌پرداخت. همچنین از پوشاندن چهره مردم معترض خودداری می‌کرد. با توجه به این موارد، سلطنت‌طلبان هیچ‌گونه انتقادی به این تلویزیون ندارند و همچنان این تلویزیون برای طرفداران سلطنت، محبوب است. دلیل این محبوبیت تنها سلطنتی‌بودن این تلویزیون است. در نهایت، دلیل اصلی حمله سلطنت‌طلبان به ایران‌اینترنشنال این است که این شبکه به طور کامل به دستگاه پروپاگاندای پهلوی درنیامده است.»
جمع‌بندی
۱. بررسی تعداد بازدید، محتوا و دنبال‌کنندگان تلگرام، اینستاگرام و توئیتر منتسب به تلویزیون اینترنشنال در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد این شاخص‌ها روندی نزولی داشتند و توجه افکار عمومی به این رسانه تا حد زیادی کاهش یافته است، به گونه‌ای که دیگر به عنوان رسانه مستقل و فراگیرِ طیف متوسط و فراجناحی فارسی‌زبان ایران به شمار نمی‌آید و سیاست‌های ضدملی این رسانه، برای همگان در حال آشکار شدن است.
۲. توافق با عربستان، هشتگ بایکوت اینترنشنال، تغییر سیاست‌ها و ترویج تفکر تجزیه‌طلبان و مجاهدین از جمله عوامل مهمی است که از نظر کاربران باعث افول و سقوط تلویزیون اینترنشنال و بستر‌های مجازی منتسب به وی شده است.
۳. هشتگ بایکوت اینترنشنال با ۰۷/۱ میلیون بازدید در تلگرام و ۰۶/۲ میلیون لایک و ۱۳میلیون بازنشر در توئیترفارسی یکی از دلایل اصلی رسوایی چهره ضدواقعی اینترنشنال بود که در آن کاربران با برجسته‌کردن وجوه منفی این رسانه از جمله حمایت از چهره‌های ضدملی، حمایت از ناامنی و مصادره اعتراض‌های مدنی در ایران به افشای سیاست‌های رسانه‌ای این رسانه پرداختند، البته برخی کاربران، نسبت این رسانه با رژیم‌صهیونیستی و حمایت از آن‌ها و برخی نیز فروپاشی شورای همبستگی را از تأثیرات این رسانه بیان کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار