کد خبر: 1159671
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار می‌گوید تقویت هویت ملی و دینی در بستر هنر شکل می‌گیرد. لابی صهیونیسم با استفاده از ابزار هنر و به‌ویژه سینما اینگونه ذره‌ذره هویت دینی ملت‌ها را از آن‌ها گرفته، چون هنر رسانه‌ای مهم و مقتدر است و از بین انواع هنر، سینما تأثیر فوق‌العاده‌ای در ایجاد باور‌ها و نظام رفتاری جامعه دارد.
مصطفی شاه‌کرمی

به گزارش جوان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در آیین پایانی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار گفت: هنر رسانه‌ای مهم و مقتدر است و از بین انواع هنر، سینما تأثیر فوق‌العاده‌ای در ایجاد باور‌ها و نظام رفتاری جامعه دارد.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه صهیونیسم به مدد سینما توانسته جای شهید و جلاد را در افکار برخی از افراد عوض کند، گفت: لابی صهیونیسم با استفاده از ابزار هنر و به‌ویژه سینما اینگونه ذره‌ذره هویت دینی ملت‌ها را از آن‌ها گرفته است و ما اگر بخواهیم هویت ملی، دینی و زبان خود را حفظ کنیم باید سبک زندگی جامعه خود را حفظ کنیم و این سبک را بپرورانیم و این مهم با حفظ زبان، ادبیات، فرهنگ و تمدن ممکن است و این مسئله تنها در بستر هنر ایجاد می‌شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران با تأکید بر نقش برجسته هنرمندان برای روایت دقیق تاریخ به نسل‌های امروز و آینده گفت: اگر هنرمندان ما واقعیات تاریخی ملی، فرهنگی و دینی کشورمان را آنگونه که لازم و شایسته است به نسل‌های امروز معرفی نکنند دیگران تاریخ را به صورتی دیگر برای آنان روایت خواهند کرد. در حقیقت غربی‌ها کشتار و ظلمی را که به مردم این منطقه شده به شکل دلخواه خود روایت می‌کنند و این روایت با شعری که می‌سرایند، کتابی که می‌نویسند و فیلم سینمایی که می‌سازند، رخ می‌دهد.
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با تشریح یکی از مأموریت‌های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت یاد شهیدان و قهرمانانی است که به خاک و خون غلتیدند تا از مردم مظلوم منطقه حمایت و استقلال این منطقه را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: مجموعه بنیاد شهید وظیفه خود می‌داند از سینما، شعر، موسیقی و ابعاد هنر حمایت جدی کند و در همین زمینه همکاران ما جشنواره‌هایی در تراز بین‌المللی طراحی کرده‌اند و امسال با توجه به اینکه تجربه اول برگزاری جشنواره در بعد بین‌المللی بود، امیدواریم با دبیرخانه‌ای که باید کار خود را به صورت حرفه‌ای به‌ویژه در حوزه سینما انجام دهد، توسعه نوشتن فیلمنامه، ساختن فیلم، پویانمایی و مستند را در رأس امور خود قرار دهد و تلاش کند کانون محصولات فرهنگی شود که لازمه آن ساخت آثاری فاخر، حرفه‌ای و عمیق است.
تفاهم هنری با کشور‌های جبهه مقاومت
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اخیراً تفاهمنامه شش‌جانبه‌ای با شش کشور جبهه مقاومت منعقد شد که یکی از بخش‌های مهم آن همکاری‌های هنری با یمن، افغانستان، سوریه، فلسطین و عراق است.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در آینده و با تعمیق فعالیت‌ها، سایر کشور‌هایی که در خط سلطه‌گری تمدن غرب هستند به ما بپیوندند و انتظار برگزاری جشنواره ایثار در کشور‌های مختلف انتظار دور از دسترسی نیست.
در بخش بعدی این مراسم پس تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگر عملیات بیت‌المقدس در شانزدهمین مراسم ملی و سراسری سوم خرداد، دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار اظهار کرد: سلطه‌جویی فرهنگی همواره مردم آزاده را مورد یورش قرار داده است، اما هنرمندان متعهد با تولید آثار خوب همیشه در تقابل با این تهاجم نابرابر مقاومت کرده‌اند.
ابلاغ پیام شهدا با زبان هنرمندانه
فرهاد مختاری تصریح کرد: جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار تلاشی هنرمندانه و فرهنگ‌ساز بود برای پیوند‌های نوینی که ریشه‌های ژرف در فرهنگ اسلامی دارد و حرکتی بود به سوی پی بردن به دستاورد‌های خودمان برای رسیدن به افق‌های تازه.
او ایجاد خط مستحکم رسانه‌ای در کشور‌های اسلامی را یکی از اهداف این جشنواره دانست و بیان کرد: این مسئله به تلاش شبانه‌روزی ما نیاز دارد. علاوه بر آن اتصال راهبردی هنرمندان جبهه مقاومت با یکدیگر، فراهم‌سازی و ایجاد تفاهم در تولیدات مشترک میان کشور‌های جبهه مقاومت و بازنمایی چهره استکبار جهانی از دیگر اهداف این جشنواره بود. ابلاغ پیام شهدا با زبان هنرمندانه و خلاق وظیفه خطیری است که به عهده هنرمندان جهان اسلام است که برای تمام آنان آرزوی توفیق دارم.
اعلام برگزیدگان
در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره بین‌المللی به شرح زیر معرفی شدند:
در بخش فیلمنامه، جایزه بهترین پویانمایی به اثر «شیرین» به کارگردانی زید شوکر از کشور عراق و بهترین مستند «در محضر انسانیت» به کارگردانی خانم غصون عباس الماضی از کشور سوریه اهدا شد. جایزه بهترین فیلم داستانی به اثر «اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو از ایران و جایزه بهترین پژوهش و تحقیق به خانم سمانه رمضانی برای فیلم «جمعه دوم آوریل» تعلق گرفت. جایزه ویژه بخش بین‌الملل به فیلم «پرواز از بوسنی» به کارگردانی خانم مرضیه‌سادات یثربی از ایران و همچنین فیلم «غزال» به کارگردانی امجد طاهر از کشور فلسطین اهدا شد.
جایزه بخش بهترین پژوهش به محسن اسلام‌زاده برای مستند «پاییز پنجاه سالگی» تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه به فیلم «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمد پایدار و فیلم «اسماء» به تهیه‌کنندگی فرهاد عباسی اهدا شد. در بخش تله‌فیلم مسابقه سینمای ایران، لوح‌تقدیر به مهدی کارآمد و اعظم جوانمردی به ترتیب برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم «آخرین عاشقانه»، جمال احمد برای کارگردانی فیلم «آب و آتش» و سجاد امیریزدانی برای کارگردانی فیلم «رگبرگ» اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی بخش مسابقه سینمای ایران به مهدی جعفری برای کارگردانی فیلم «یدو»، جایزه بهترین تهیه‌کنندگی به داوود صبوری برای فیلم «اتاقک گلی» و همچنین جایزه دستاورد هنری به احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی نویسندگان فیلمنامه «هناس» به دلیل بازتاب و تبلور موضوع ایثار در فیلمنامه تعلق گرفت. جایزه ویژه داوران هم برای نمایش تجلی ایثار ملی و مردمی به سعید سعدی، تهیه‌کننده فیلم «پالایشگاه» و جایزه ویژه داوران به محمد عسگری برای کارگردانی فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.
اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار در شهر مقدس مشهد برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار