کد خبر: 1159261
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
دستورالعمل فدراسیون برای نظارت بر قرارداد‌ها
اشرف رامین

بودجه‌بندی باشگاه‌ها راهکار جدید فدراسیون فوتبال است برای کنترل رقم قراردادها. بالا رفتن بی‌حساب و کتاب دستمزد بازیکنان و مربیان لیگ برتر چالش همیشگی فوتبال ایران بوده و اساساً راهکاری نیز برای کنترل آن وجود ندارد. بااین‌حال فدراسیون در تلاش است با روش‌های جدید در فصل آتی رقم قرارداد‌ها را کنترل کند. افزایش تعداد بازیکن خارجی و بودجه‌بندی از راهکار‌های جدید ارائه شده است. نایب‌رئیس اول فدراسیون در گفت‌وگویی تلویزیونی دستورالعمل جدید را برای باشگاه‌ها تشریح کرد. مهدی محمد نبی با اشاره به این موضوع گفت: «دستورالعملی که به عنوان ناظر بر قرارداد‌های بازیکنان و کادر‌های فنی تهیه شده با توجه به بررسی سازمان‌های بازرسی به‌ویژه سازمان بازرسی کل کشور بوده است. حضور بازیکنان و مربیان در تیم‌های مختلف در سال‌های اخیر حاشیه‌های مختلفی داشته و سبب شده بیشتر باشگاه‌ها در بحث قراردادی متضرر شوند. اعتبار قرارداد هم در این دستورالعمل مدنظر است، به این معنا که باید بحث حقوقی و مالی را ببینید. اگر خاطرتان باشد برخی بازیکنان خارجی وارد ایران می‌شدند که تست‌های کلینیکی و پاراکلینیکی نمی‌دادند. سپس باشگاه متوجه می‌شد این نفرات مشکل آمادگی جسمانی دارند؛ لذا در این دستورالعمل آمده اعتبار قرارداد باید به شکلی باشد که این بخش‌ها دیده شود و باشگاه‌ها باید در مسیری قرار گیرند که این را انجام بدهند.»
نبی با تأکید بر نادیده گرفتن تیم‌های پایه ادامه داد: «در کنار این مسئله مواردی مثل عدد و رقمی که در باشگاه‌ها هزینه می‌شود، توجه نکردن‌شان به آکادمی و تیم‌های پایه را داریم. گاهی مواقع یک باشگاه کل بودجه‌اش را فقط صرف تیم بزرگسالان می‌کند، یعنی تیم‌های پایه در این مسیر نمی‌توانند تولید داشته باشند. در این حالت باشگاه به سمت تیمداری می‌رود و دیگر باشگاه نیست. باید بودجه را طوری ببینند که شامل تمام رده‌های باشگاه شود. در کنارش سازمان لیگ با توجه به وظایف ذاتی‌اش، می‌تواند توسط بازرسان خود انحراف از بودجه را بررسی کند. مجمع باشگاه هم به عنوان اساس باشگاه باید در جریان مسائل داخل آن قرار بگیرد.»‌
به گفته نایب‌رئیس فدراسیون، توجه به مسائل حقوقی دیگر نکته مهم این دستورالعمل است: «یکی از دلایل متضرر شدن باشگاه‌ها، نداشتن بخش حقوقی و مشاور حقوقی ثابت است، یعنی فقط از حقوقدانان استفاده می‌کنند که اصلاً درست نیست.  باید باشگاه بخش حقوقی داشته باشد که به صورت تمام وقت در اختیارش باشد. جدا از اینکه باید خزانه‌دار و معاون مالی قرارداد‌ها را ببیند، مسئول حقوقی هم باید نظارت کند، زیرا مسائل مهمی وجود دارد که باید در قرارداد دیده شود. یکی از مشکلات دیگری که داشتیم، این بود که به صورت مثال سرمربی قرارداد دسته‌جمعی می‌بست. مثلاً می‌گفت من و دستیارانم باید A ریال بگیریم که این باید برچیده شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار