کد خبر: 1158478
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
عباس حاجی نجاری

در میانه راه دریانوردی حماسه‌گون دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دور، آنگاه‌که ناو‌های ایرانی به حیاط‌خلوت امریکایی‌ها در امریکای جنوبی رسیده بودند، زمانی که فشار واشنگتن بر کشور‌های منطقه برای نپذیرفتن ناو‌های ایرانی مؤثر واقع نشد و دولت برزیل از دریادلان جمهوری اسلامی ایران در ریودوژانیرو استقبال کرد و حتی پرچم ایران را روی مجسمه صلح در این بندر قرار داد، سرویس خبری مؤسسه نیروی دریایی امریکا (USNI NEWS) با انتشار گزارشی به نقل از کارشناسان امریکایی اعلام کرد که ورود کشتی‌های ایران به بندر برزیل یک پیروزی برای تهران است، منتظر اقدامات مشابه بیشتر از این از ایران باشید، چراکه ایران با استفاده از مکران به دنبال فرافکنی قدرت و درهم‌تنیدگی سیاسی است و نه انزوا. روزنامه واشنگتن‌پست نیز عبور ایران از کانال پاناما را آخرین اقدام تهران در تلاش برای گسترش نفوذ در حیاط‌خلوت امریکا ارزیابی کرد و مأموریت سال‌های اخیر نیروی دریایی ایران را خواسته تهران برای نشان دادن تمایل به گسترش نفوذ نظامی خود فراتر از خاورمیانه و حتی در نزدیکی ایالات متحده دانست. تدکروز سناتور امریکایی نیز مدعی شد پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی ایران در برزیل یک رویداد خطرناک و تهدیدی مستقیم برای امنیت امریکایی‌هاست.
فارغ از اهداف ایران هراسانه امریکایی‌ها در نحوه بازتاب این دریانوردی بزرگ، اظهارات فوق اعتراف به اقتدار و توانمندی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است که علاوه بر تحکیم و تثبیت اقتدار خود در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس، آن‌گونه که اندیشکده هوور در روز‌های اخیر اعتراف می‌کند، «سیاست امریکا برای مهار ایران دچار فروپاشی شده و ایران کنترل خلیج فارس را به دست گرفته است». اکنون ایران حضور در دریای‌های دور را به تجربه نشسته است. این دریانوردی در کنار دیگر قدرت‌نمایی‌های نیرو‌های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که این روز‌ها در توقیف شناور‌های متخلف امریکایی در منطقه به اثبات رسیده است، چند پیام و دستاورد مهم را در پی دارد:
۱-اثبات کارآمدی و توانمندی ناو‌های ساخته شده توسط صنعتگران ایرانی برای مأموریت‌های دور و در آب‌های متلاطم اقیانوس‌های بزرگ جهان.
۲- تثبیت اقتدار ایران در آب‌های دور علاوه بر آب‌های نزدیک و سرزمینی ایران اسلامی با این پیام که ایران در فراتر از آب‌های سرزمینی خود نیز قادر به دفاع از منافع امنیت ملی خود است.
۳ -نماد بی اثر بودن تحریم‌های اقتصادی و صنعتی دشمنان علیه ملت ایران است، چرا که صنعتگران و دانشمندان ایرانی با تولید این ناو‌ها و دیگر تجهیزات دفاعی که کارآمدی‌شان این روز‌ها زبانزد فرماندهان نظامی امریکایی و اروپایی است، قابلیت‌های علمی و صنعتی خود را اثبات و ایران عزیز را در زمره معدود کشور‌های دارای توانمندی برتر نظامی در جهان قرار داده‌اند.
۴-این تجربه موفق نشانگر سطح بالای آموزش و کارآمدی نیرو‌های مسلح ایران در طراحی و اجرای مأموریت‌های خطیر و طولانی مدت در عین رعایت همه ملاحظات راهبردی، دیپلماتیک، پزشکی و... است.
۵- انجام این سفر و استقبال از پرچم‌داران جمهوری اسلامی ایران در چند کشور جهان در مسیر این دریانوردی طولانی، نشانگر شکست سیاست‌های امریکا برای منزوی‌سازی ایران است.
۶-این سفر ۸ ماهه نشانگر توان روحی، شهامت و شجاعت و بردباری دریادلان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
۷- امنیت در عین اقتدار در کنار دیگر توانمندی‌های دفاعی ایران پیام مهم و روشن نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خطاب به دیگر کشور‌های جهان است، پیامی که مفهوم روشن‌تر آن عدم ضرورت تداوم حضور امریکایی‌ها در منطقه است، نکته‌ای که کارشناسان امور راهبردی به آن اذعان و یادآور می‌شوند که با تعاملات و روابط اخیر ایران با کشور‌های منطقه، تداوم حضور امریکایی‌ها در غرب آسیا نتیجه‌ای جز سلب امنیت از کشور‌های منطقه نداشته و حاکمان کاخ سفید باید بساط حضور خود را از این منطقه جمع کرده و خارج شوند و بیش از این هزینه‌های این حضور متجاوزانه را بر کشور‌های منطقه و مالیات‌دهندگان امریکایی تحمیل نکنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار