کد خبر: 1158475
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در مراسم استقبال از ناوگروه ۸۶ عنوان کرد
آیین استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعزامی به دور دنیا، روز گذشته با حضور مسئولان لشکری و کشوری در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس برگزار شد.

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش در انجام این مأموریت سخت و سنگین، مبدأ یک تاریخ جدید برای نیرو‌های مسلح شد، گفت: این اتفاق، اتفاق کوچکی نیست، در رفت و آمد‌ها و مذاکرات مشاهده می‌کنیم که حتی کشور‌های برخوردار هم چنین جرئت و جسارتی را ندارند.
سردار باقری با بیان اینکه ما هیچ چیز کم نداریم، افزود: «یک کشور در صورتی می‌تواند قدرت بزرگ دریایی باشد که از ساحل طولانی و مناسب، صنایع توانمند داخلی و فناوری روز برای داشتن ناوگانی بومی و مردمی دارای فرهنگ دریایی و علاقه‌مند به توسعه فعالیت در دریا و نیز رزمندگان و فرماندهان دلاوری که دل به خدا بسپارند و در دریا‌ها بدون خوف و واهمه از قدرت‌های بزرگ به دریانوردی و توسعه و اقتدار کشور بپردازند، برخوردار باشد. یکایک این‌ها را خدا به این ملت عنایت کرده است؛ اگر حاکمیت، رهبران و مسئولان ما به این موضوع عنایت بیش از پیش داشته باشند، مسیر اقتدار کشور از طریق توسعه قدرت دریایی و توسعه سواحل بی‌نظیر خدادادی کشورمان بیش از گذشته فراهم خواهد شد. اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام این مأموریت سخت و سنگین، موضوعی تاریخی و استثنایی و مبدأ یک تاریخ جدید برای نیرو‌های مسلح و نیروی دریایی ارتش ایران شد که این اتفاق، اتفاق کوچکی نیست.»
مأموریت خطیر در اوج تحریم‌ها
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: این جمهوری اسلامی ایران، ارتش قهرمان و نیروی دریایی دلاور ما است که در اوج تحریم و در اوج فشار‌های سیاسی، تبلیغی، رسانه‌ای، اقتصادی و نظامی، دست بر زانوی خود می‌گذارد و با شناور ناوشکن تمام‌ایرانی «دنا» و به همراه ناوبندر «مکران» که با ابتکار راهبردی به چنین مأموریتی مأمور شد، چنین مسیر خطرناکی را طی می‌کند. آمار‌هایی که در گزارش‌ها ارائه کرده‌اند، استثنایی و بی‌نظیر است؛ اینکه یک نیروی دریایی تحت تحریم بتواند چنین مأموریتی را انجام دهد، کشور‌هایی که در ابتدا خوف و واهمه داشتند از اینکه این ناوگروه در سواحل آن‌ها پهلو بگیرد، با دیدن این توانمندی و اقتدار آغوش گشودند و این عزیزان را پذیرفتند.
سردار باقری خاطرنشان کرد: اقدام ناوگان ایرانی بسیار بزرگ‌تر است از آنچه در ظاهر و مادیات این مأموریت می‌بینیم؛ زیرا با عبور از امواج سهمگین، اقیانوس‌ها و قاره‌ها را پیموده و در هشت ماه کره زمین را دور زده است؛ این ناشی از اراده، ایمان، شجاعت، ایثار و وطن‌پرستی شما جوانان عزیز است که همت کردید و چنین کار بزرگی را انجام دادید.
برای سربلندی ایران راهی جز قدرتمندشدن نداریم
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان کرد: این اتفاق، سرآغاز یک تاریخ جدید برای تبلور و رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با این مأموریت آغاز و با قدرت پیگیری خواهد شد. حوادث گوناگون نشان داده است که برای سربلندی میهن راهی جز طی مسیر قدرت و افتخار نداریم و این قدرت مشروع از طرف ملت به یکایک رزمندگان داده شده است. وی خطاب به کارکنان ناوگروه ۸۶ گفت: خدا را بر همه نعمات شکرگزاریم و ان‌شاءالله که شما عزیزان با این روحیه و معنویت و ایثار و در کنار آن با شجاعت و توانمندی و دانش و مهارت از سربازان مولا و آقایمان حضرت، ولی عصر (عج) محسوب شوید. سردار باقری در پایان از تلاش‌ها و زحمات فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی دریایی ارتش و یکایک مسئولان این نیرو، فرمانده ناوگروه اعزامی، فرمانده ناوبندر مکران، فرمانده ناوشکن دنا و یکایک کارکنان این ناوگروه قدردانی کرد.
تثبیت جایگاه ایران در نظم نوین جهانی
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هم طی سخنانی در این مراسم گفت: اقدام افتخارآفرین ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی در عبور از سه اقیانوس و طی کردن آب‌های آزاد دنیا جایگاه ایران در نظم نوین جهانی را تثبیت کرد که نشانه پایان دوران نظم جهانی لیبرالی و امریکامحور است.
ایرانی افزود: نیروی دریایی با اذن، ولی امر زمان و فرمانده کل قوا برای نخستین بار در تاریخ ایران با به کارگیری دانش نوین ضمن تأمین امنیت دریایی، پیام صلح و دوستی را پس از ۲۱۳ روز دریانوردی سبز به دنیا مخابره کرد. این فرمانده ارشد نظامی تصریح کرد: فرزندان ایران از ۲۹ استان کشور و قومیت‌های مختلف با دعای خیرِ فرمانده کل قوا، مردم و خانواده شهدا، با روحیه جهادی به پرچمداران هجرت و جهاد تبدیل شده و به قله خودباوری رسیدند. امیر ایرانی تأکید کرد: دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ضمن تثبیت جایگاه ایران، تضعیف هژمونی امریکا و پیشرو بودن نظام مقدس جمهوری اسلامی را به اثبات رساندند. فرمانده نداجا تأکید کرد: دشمنان بدانند ایران هیچ گاه منزوی نشده و نظامی انزواگزیر و تحریم‌ناپذیر است.
ثابت کردیم ایرانی انزواگریز و تحریم‌ناپذیر است
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی گفت: ثابت کردیم ایرانی انزواگریز و تحریم‌ناپذیر هستیم، اینکه قادر هستیم با ناوشکن تمام ایرانی به همت جوانان ایرانی در حیاط خلوت استکبارجهانی حضور یابیم و خشم، حیرت و درماندگی نظام سلطه به سرکردگی امریکا را نشان دهیم.
دریادار دوم ستاد فرهاد فتاحی افزود: ثابت کردیم تا پای جان بر روی عهدی که با ولایت بسته‌ایم هستیم، از این پس نخواهیم گفت ما می‌توانیم بلکه خواهیم گفت به اذن، ولی زمان ما توانستیم. ما ملت ایران با تکیه بر وحدت و توان بومی توانستیم، از همه همرزمان که ما را در این مأموریت خطیر همراهی کردند، کمال تشکر را دارم. فرمانده ناوگروه ۸۶ نداجا اظهارکرد: دریادلان اقتدارآفرین و تحول‌گرا و ولایتمدار ایران اسلامی، سه اقیانوس هند، آرام و اطلس را پشت سرگذاشته، پنج طوفان سهمگین را شجاعانه در نوردیدند، به خیر و سلامت از هفت دریا و از تنگه‌های راهبردی گذر کرده و به سلامت پشت سر گذاشتند. وی ادامه داد: امریکا این عصبانیت خود را با تحریم ناوگروه ۸۶ نشان داد، ناوگروه ۸۶ بدون هیچ نوع وابستگی یگان رزم خود را پشتیبانی کرده و این اقدام نقطه عطف ماندگاری طولانی در آب‌های جهان و اثبات کارآمدی کالای ایرانی بدل شده است.
این نخستین ناو گروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرده و وارد قاره امریکا شده است که نشان‌دهنده توانمندی متخصصان داخلی و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است.


نمای نزدیک
اقدام امریکا، انگلیس و فرانسه در تنگه هرمز شبیه تئاتر بود
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه مراسم استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ در جمع خبرنگاران با قدردانی از کارکنان وزارت دفاع و صنایع دریایی برای ساخت ناوشکن دنا گفت: این ناوشکن نماد اقتدار و توانمندی جوانان ایران اسلامی است. این ناوشکن تمام‌ایرانی است و معنایش این است که ایران در جرگه سازندگان توانمند ناوشکن‌ها در جهان قرار دارد. ما هم‌اکنون تعدادی از این ناوشکن‌ها را در کلاس‌های مختلف در ساحل دریای خزر و خلیج فارس در حال ساخت داریم.
سرلشکر باقری در ادامه با اشاره به انتشار تصویری از حضور فرماندهان انگلیس، امریکا و فرانسه در حال عبور از تنگه هرمز و طرح مطالبی علیه ایران گفت: این حرکت، یک حرکت نمایشی بود که سه نفر سوار یک ناو بشوند و در دریا حرکت کنند؛ این را نمایش داده و اعلام کنند که امنیت تنگه هرمز را بر عهده دارند. این شبیه یک نمایش و تئاتر است و آنچه واقعیت دارد، این است که جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های جنوبی خلیج فارس با همدیگر در حال همکاری و تعامل هستند و توانایی بالایی برای تأمین امنیت منطقه دارند. وی تصریح کرد: ما نیازی به بیگانگان برای تأمین امنیت منطقه نداریم. هم‌اکنون هم امنیت تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان بر عهده دریادلان ما در نیروی دریایی ارتش و سپاه است و نیازی به بیگانگان نیست. آن‌ها باید توضیح بدهند که با چه مأموریت و مسئولیتی هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان در امور منطقه ما دخالت می‌کنند؛ در حالی که کشور‌های منطقه با همکاری در حال تأمین امنیت منطقه هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار