کد خبر: 1158393
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵
امسال همزمان با شانزدهمین سال اعزام کاروان‌های «زیر سایه خورشید» قرار است این کاروان‌ها با شعار «جمع‌مان جمع است، زیر پرچمت» به بیش از ۲ هزار نقطه از کشور رفته و عطر بارگاه رضوی را به تمام شهر‌ها و روستا‌ها منتقل و حال و هوای زیارت را در این مناطق منعکس کنند. کاروان‌های زیر سایه خورشید علاوه بر اجرای ۱۱ هزار برنامه و رویداد در مناطق مختلف ایران در ۹ کشور دنیا نیز حاضر خواهد بود.


نشست خبری شانزدهمین دوره جشن‌های زیر سایه خورشید با حضور مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در شرایطی برگزار شد که کاروان‌های زیر سایه خورشید با حضور یک خادم و یک مبلغ روحانی حرکت خود را به سمت نقاط مختلف ایران آغاز کرده‌اند.
در این نشست مجتبی مختاری با بیان اینکه کاروان‌های زیر سایه خورشید از سال ۱۳۷۸ راه اندازی و کار خود را شروع کرده‌اند، گفت: در ایام میلاد امام رضا (ع) و دهه کرامت خیلی‌ها دوست دارند زائر امام رضا (ع) شوند، اما شرایط برای همه آماده نیست، هر جا هم که دلی بشکند و امام رضایی شود آنجا زیارتگاه امام رضا (ع) است. کاروان‌های زیر سایه خورشید با این نگاه و برای زیارت از راه دور امام رضا (ع) راه‌اندازی شد و در سال اول خادمان در هشت استان حضور پیدا کردند. وی با تبریک دهه کرامت ادامه داد: امام رضا (ع) فرمودند: هرکس امر ما را احیا کند زائر ما است، از امام پرسیدند احیای امر شما چگونه است، امام فرمودند: کسب معارف ما و انتقال آن به دیگران احیای امر ما است. به نظر من خبرنگاران بهترین افراد برای احیای امر اهل بیت (ع) و انتقال آن به دیگران هستند.

خادمان کنار خانواده شهدا و بیماران و مددجویان
مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با اشاره به شانزدهمین سال اعزام کاروان‌های زیر سایه خورشید گفت: امسال قرار است کاروان‌های زیر سایه خورشید با شعار «جمع‌مان جمع است، زیر پرچمت» به بیش از ۲هزار نقطه از کشور بروند و عطر بارگاه رضوی را به همه‌جای ایران منتقل و حال و هوای زیارت را آنجا منعکس کنند.
مختاری ادامه داد: خادمان آستان امام هشتم با حضور در بیمارستان‌ها، ندامتگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، خانه‌های سالمندان، منازل شهدا و بیماران پرچم گنبد منور رضوی را با خود همراه می‌برند و فضای معنوی زیبایی را برای مردم رقم می‌زنند. همچنین حضور در پادگان‌ها، کشتی‌های بزرگ و ناو‌های جنگی، هنگ‌های مرزی، پالایشگاه‌ها و مجموعه‌های صنعتی و دانش‌بنیان از جمله برنامه‌هاست.
وی از برگزاری ۱۱ هزار رویداد در این ۲ هزار نقطه خبر داد و گفت: در کنار برنامه‌های زیرسایه خورشید ۱۱ هزار برنامه دیگر طراحی شده که شامل اجتماعات و جشن‌های دخترانه، تکریم از مادران دهه شصتی و هفتادی دارای سه فرزند و بیشتر از جمله این برنامه‌هاست.
به گفته این مسئول، بناست امسال ایران بوی رضوی بگیرد و حرکت کاروان‌ها به نقاطی صورت می‌گیرد که ممکن است تا چهار ساعت هم پیاده‌روی داشته باشد. باید کاروان‌ها به نقاط دورافتاده روستایی و عشایری برسند. بنابراین تمام نقاط کشور صحن و سرای حرم رضوی می‌شود.
مختاری با بیان اینکه برای جلوگیری از فضای دوقطبی در ۱۰‌استان کشور هدیه‌ای از طرف امام رضا (ع) به دختران دهه هشتادی می‌دهیم، گفت: این کار توسط خود دختران دهه هشتادی انجام می‌شود که به عنوان دختران بی‌نهایت در جمع همسالان خود حضور پیدا می‌کنند و ضمن دادن هدیه به آنها، با این عزیزان به گفتگو و تبیین موضوع حجاب می‌پردازند.

حضور خادمان در ۹ کشور جهان
مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با اشاره به اعزام کاروان‌های زیر سایه خورشید به چندین کشور گفت: در حوزه بین‌الملل بنا است به ۹ کشور برویم، البته تاکنون در ۳۶ کشور حضور داشتیم که محوریت عرصه بین‌الملل فضای کار و تبلیغ عملی‌تر است به این صورت که در کنار خادمان، مبلغان و اساتید حوزه و دانشگاه هم حضور دارند.
مختاری درباره کشور‌های هدف کاروان‌های زیر سایه خورشید گفت: کشور‌هایی که قرار است کاروان‌های زیر سایه خورشید آنجا حضور یابند شامل عراق، لبنان، سوریه، هند، گرجستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و ترکمنستان است. همچنین ترکیب کاروان در خارج کشور شامل یک نفر خادم حرم، یک مبلغ دینی، یک خادم که مسلط به زبان و یک استاد حوزه و دانشگاه مسلط به زبان است.
وی با اشاره به اعجاز حضور خادمان امام رضا (ع) در نقاط مختلف گفت: یکی از کار‌های خادمان در جشن‌های زیر سایه خورشید وساطت برای حل اختلافات و گرفتن رضایت از شاکیان است. در این راستا قصاص‌های بسیاری به دلیل وساطت خادمان به رضایت ختم شده و اعدامی‌های زیادی از چوبه دار نجات پیدا کرده‌اند.
مختاری با تأکید بر اینکه جشن‌های این دهه مردمی هستند، تصریح کرد: این جشن‌ها توسط مردم و با هزینه مردم برگزار می‌شود و در این راستا ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور حضور فعال دارند و شاید این اتفاق بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و مردمی کشور باشد.
مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ترویج فضای زیارت را از جمله اهداف جشن‌های زیر سایه خورشید دانست و گفت: جشن‌های زیر سایه خورشید فضایشان زیارت است تا انسان‌ها ارتباط دلی با امام رضا (ع) برگزار کنند و حال معنوی‌شان خوب شود و به آرامش برسند، اینجا جریان، جریان زیارت است و کرامت‌های مشاهده شده در آن زیاد است.
وی با تأکید بر لزوم ثبت رسانه‌ای جشن‌های زیر سایه خورشید گفت: در جشن‌های زیر سایه خورشید اتفاقات خیلی خوبی رخ می‌دهد که نیاز به تصویر‌سازی است و همکاری خوب رسانه‌ها را می‌طلبد، البته برخی اتفاقات بسیار ناگهانی است و مهلت کار رسانه‌ای به ما نمی‌دهد.

رونمایی از «دختر بابا» در دهه کرامت
نماهنگ دختر بابا با محوریت دو موضوع حجاب و روز دختر در شیراز رونمایی شد.
این نماهنگ همزمان با روز دختر و شروع دهه کرامت رونمایی شد و محوریت آن حجاب و مناسبت روز دختر همزمان با میلاد کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) است. این اثر پس از مادر خوبی‌ها، پناه مادر و امیری حسین چهارمین نماهنگ از تولیدات هیئت دخترانه‌های پاک است. لازم به ذکر است، هیئت دخترانه‌های پاک از سال ۱۳۹۶ کار خود را در حوزه کار تربیتی برای دختران هفت تا ۱۱ سال و به‌صورت تربیت محور آغاز کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار