«محمد محمدی بخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یک سال پیش از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و ادعایی کرد که مستند نشد: «با کدملی میتوانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما میشوند دهک بالای جامعه نیستند.»
او روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در گفتگو با رسانه دولتی ایرنا درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزار میلیاردی به شرکتهای هواپیمایی میشود، این ادعا را رد کرده بود: «درصد و عدد و رقمی که اعلام میشود، صحیح نیست و این را میتوان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است. دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود. یکی از بخشهای مهم حملونقل و تأثیرگذارترین بخش آن با وجود درصد کم از سهم جابهجایی مسافر و بار، بخش هوایی است. این بخش در شرایط خاص هر بار تأثیرگذاری مهمی را در کنترل وضعیت داشته است. اشاره میکنم به دوران شیوع ویروس کرونا و نقش حملونقل هوایی در ورود واکسن و ماسک به کشور؛ این موارد موضوعات مهمی است که کشور با آن دست به گریبان بود و نمیشود اثرگذاری بخش هوایی و صنعت حملونقل هوایی را در کنترل این وضعیتها نادیده گرفت. اثر بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تأثیر کلیدی دارد. دولتها همواره به این موضوع اثرگذاری آگاه هستند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده است و به دلایل مختلف مجدداً سوخت ۶۰۰ تومانی هواپیماهای مسافری تصویب شده است. ما با کد ملی میتوانیم بگوییم که چه قشری سوار هواپیما میشوند. چرا که میزان مسافر در بخش دولتی و در بخش شخصی کاملاً با کدملی مشخص است.»
محمدیبخش گفته بود که «با وجود ادعای استفاده ثروتمندان از بخش هوایی بخش اعظمی از دولت و کارمندان با هواپیما جابهجا میشوند و این یک ذهنیت غلط است که کارکرد بخش هوایی برای طبقه مرفه جامعه است.».
اما نکته انحرافی این ادعا اینجاست که صرف نشاندادن کارمندبودن یک مسافر با کد ملی به این معنا نیست که او از طبقه مرفه نیست، بلکه باید دید سفر او مأموریت است یا سفر شخصی یا با چه درآمدی در حال سفر است. مگر هرکس کارمند دولت بود، از قشر محروم است؟! بسیاری از کارمندان دولت در حال حاضر نجومیبگیر هستند و سفر با هواپیما به همین دلیل انتخاب آنان است. اصولاً وقتی کسی با این نرخ بلیت برای سفر هواپیما را انتخاب میکند یعنی یا هزینه آن را دارد که دیگر نمیتوان با برچسب «کارمند» ادعا کرد که مرفه نیست، یا اینکه سفر او مأموریت است و رد مرتبه سوم اینکه ممکن است با همه محاسبات با همین نرخ بالا سفر با هواپیما را سودمندتر تشخیص داده که این دیگر به معنی استفاده عموم مردم از هواپیما نیست و این فقط برای قشر مرفه معنی میدهد.