کد خبر: 1157815
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
شهردار اصفهان:
اصفهان - قاسم‌زاده با بیان اینکه از نگاه روان‌شناسان، هویت یعنی تصویر یکپارچه‌ای که فرد از خود یا یک شهر پیدا می‌کند، اظهار کرد: تصویری که دیگران از ما در ذهن خود دارند، همان هویت، شخصیت شهر یا فرد است؛ گاهی ما در کوچه و پس کوچه‌های شهر خود گم می‌شویم و فراموش می‌کنیم شهر یک شخصیت و یک هویت دارد، بنابراین هویت شهر یعنی تصویری یکپارچه‌ای که از شهر تشکیل می‌شود و این تصویر و هویت به مرور شکل می‌گیرد.

 

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین  ، شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت پرداختن به شخصیت شهرها گفت: حوزه شهرسازی و معماری را درگیر کارهای اداری مانند صدور پروانه کردیم، از این‌رو فرصت ندارند به شهر به عنوان شخصیت نگاه کنند، البته این فرصت در اصفهان ایجاد شده است که گاهی شهر را از بالا نگاه کنیم.

شهردار اصفهان در آئین گشایش این اجلاس گفت: آنقدر حوزه شهرسازی درگیرکارهای اداری واجرایی از جمله صدور پروانه شده است که نمی‌تواند به شهر به عنوان یک شخصیت نگاه کند.

علی قاسم زاده افزود: باید با الکترونیکی و هوشمند کردن کارهای اداری، وضعیت از دستبرد افراد خارج شود و شهرداران به فکر هویت سازی و شخصیت شهر باشند.

وی اظهار داشت: بر این اساس ضروری است که در برخی از محلات که دارای هویت منفی هستند ساماندهی وضعیت آشفته در دستور کار قرار گیرد . هویت شهری از نگاه جامعه شناسی نقطه تمایز یک شهر از شهر دیگر است و زبان، ادیان، جغرافیا، عناصر هویتی است که شهرها را از یکدیگر جدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده کتاب روایت شهر را معماران می‌سازند که بر این اساس از شهر اصفهان به‌عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای یاد می شود؛ هر چند ممکن است برخی از محلات هویت منفی به خود بگیرند و نمی‌توان به جنگ روایت‌ها رفت اما باید رفته رفته هویت آشفته را ساماندهی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در اماه این نشست گفت: طرح‌های شهرسازی مساله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است و طرح‌هایی تهیه می‌شود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است.

محمد نورصالحی افزود: بر این اساس از زمانی که طرح به مرحله اجرا درمی‌آید، مردم را در سطح گسترده با مشکلات مواجه می‌کند که ما باید به حل و فصل آن بپردازیم.

وی اظهار داشت: تهیه طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ۱۲ سال طول کشید، در این طرح مباحثی مطرح خواهد شد که تحقق‌پذیر، مساله‌محور و به محلات شهر نگاه متفاوت داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر به طرح جامع شهری تنها از نظر آمار و ارقام و اینکه کدام دستگاه تکلیف خود را طبق طرح جامع انجام داده‌اند، بطور حتم این طرح جامع، شهرها را به سمت آرامش مردم و ساماندهی اوضاع محقق سوق نمی‌دهد.

وی افزود: اگر به ابنیه‌های تاریخی و میراثی در شیراز و اصفهان و به‌طور کلی شهرهای تاریخی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در هر دوره‌ای از تمدن و حاکمیت، ابنیه تاریخی متأثر از خود به جای گذاشته‌اند، در واقع گذشتگان توانسته‌اند جهان‌بینی خود را در این ابینه‌ها به‌جا گذارند.

پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با محوریت بازآفرینی وارتقای تاب آوری بافت‌های فرسوده وتاریخی شهرها به مدت ۲ روز در اصفهان ادامه دارد.

در طول برگزاری این اجلاس،، جلسات تخصصی و سمینارها برگزار و به مسائل حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی، بافت تاریخی و گردشگری پرداخته خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار