کد خبر: 1157607
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران خبر داد
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت: با همکاری اداره بهزیستی و بخشداری مرکزی نخستین دوره آموزش صنایع‌دستی پته دوزی در شهرستان چناران برگزار شد.
فریبا کیانی

محمد طاهریان‌مقدم امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه 1402 با اعلام این خبر افزود : با توجه به استقبال خوب هنرمندان رشته پته دوزی به ۲۰ نفر از هنرمندان شهرستان آموزش داده شد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران درباره این هنر صنایع‌دستی اظهار کرد: پته‌ دوزی نوعی از رودوزی‌های سنتی است و پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود.

طاهریان‌مقدم تصریح کرد: هنرمندان پته دوز که بیشتر از زنان و دختران خانه دار هستند با کمک سوزن نقوشی ذهنی را که الهام گرفته از پندارها و بینشهای شخصی شان است، به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه‌پارچهٔ پشمی ضخیمی(عریض) می‌نشانند.

وی افزود: با شناختی که خانم‌ها از هم‌نشینی و همگونی کردن رنگ‌ها و هم‌چنین مهارتی که در دوخت و دوز دارند، ما پیشنهاد می‌کنیم که کسب و کار خانگی خود را با هنر پته دوزی شروع کنند. این هنر، یکی از هنرهای اصیلی ایرانی هست که در حال حاضر طرفداران زیادی در کشور پیدا کرده است و بازار خرید و فروش آثار پته دوزی هم بالاتر رفته است.

طاهریان‌مقدم اظهار کرد: هم‌چنین تنوع محصولی که از طریق هنر پته دوزی می‌توان تولید کرد، بسیار بالاست، از آثار فاخر هنری در قالب تابلو گرفته تا کوسن، رانر، پرده و رومیزی را می‌توانند با استفاده از این هنر تولید کنید.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت : در حال حاضر بیش از 600 هنرمند صنایع‌دستی در شهرستان چناران در حوزه مشاغل خانگی، پروانه تولید انفرادی و کارگاهی فعال هستند و به همت و همکاری این هنرمندان رشته‌های زیادی از جمله، معرق، زیورآلات، نقاشی روی سفال و شیشه، تزئینات نمدی و نمدمالی، گلیم بافی و .... در شهرستان احیا شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار