کد خبر: 1157027
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان:
سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ادعای فروش خلاف ضابطه خودرو به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه در عین حال افزود: اگر خلافی در این زمینه صورت گرفته باشد، حتماً در زمان بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مصوبه خودرو‌های کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد، گفت: شورای نگهبان مستقلاً به این موضوع اشکالی نداشت، اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی ایراداتی داشت که بر این اساس مصوبه ضمن اعلام مغایرت به مجلس ارجاع داده شد. اکنون مصوبه‌ای در این خصوص در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است که پس از تصویب و دریافت آن، اعلام نظر خواهیم کرد.
ایراد به طرح حمایت از گزارشگران فساد
سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح حمایت از گزارشگران فساد هم گفت: این شورا چهار ایراد به طرح حمایت از گزارشگران فساد گرفته است که عمده ایرادات در راستای حمایت از مشمولان این طرح است.
طحان نظیف همچنین با بیان اینکه طرح اصلاح آیین تشکیلات دیوان عدالت اداری ایراداتی داشت، گفت: دو مورد از این ایرادات به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع و سپس به مجلس ارسال شد که پس از بررسی مجدد این طرح در مجلس و بازگشت به شورا این طرح به تأیید شورای نگهبان رسید. وی با اشاره به چهار ایراد شورا به طرح حمایت از گزارشگران فساد گفت: این طرح ۱۷ ماده دارد و عمده ایرادات ما به طرح در راستای حمایت از مشمول این طرح است.
۴ راهبرد شورای نگهبان برای انتخابات
طحان نظیف درباره آغاز تحرکات انتخاباتی در برخی از شهر‌های کوچک، اظهار داشت: هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده و ضوابط انتخاباتی هم مشخص است و هر گونه اقدامی باید در راستای قوانین و ضوابط انتخاباتی باشد. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تلاش ما آن است که راهبرد‌های سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت انتخاباتی را که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده، پیگیری کنیم. البته دستگاه‌های زیادی مخاطب این موضوع هستند و ما باید با همدلی راهبرد‌های مورد نظر رهبری را پیگیری کنیم. طحان نظیف ادامه داد:، اما باید توجه داشت که مخاطب سخنان رهبری همه دستگاه‌های دخیل در انتخابات هستند و در یک راهبرد ممکن است برخی از دستگاه‌ها اصلی و برخی فرعی و همکار محسوب شوند، مثلاً ممکن است برخی از راهبرد‌ها مستقیم و برخی غیر مستقیم به شورای نگهبان برگردد، اما آنچه مهم است اینکه همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند با همدلی و هم افزایی راهبردها، تدابیر و منویات مقام معظم رهبری محقق شود.
مصوبه مجلس سیاست‌های کلی انتخابات را تأمین نمی‌کند
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مصوبه مجلس چه میزان سیاست‌های کلی انتخابات را تأمین می‌کند، گفت: مصوبه مجلس هنوز به تصویب نهایی نرسیده است، هرچند کار‌های خوبی در حال انجام است، اما فهرست مصوبه بیانگر آن است که تأمین‌کننده همه موارد سیاست‌های کلی انتخابات نیست. سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون جدید استعفای مسئولان برای شرکت در انتخابات نیز توضیح داد: قانون جدید فرصت شش ماهه را برای استعفا در نظر گرفته است، اما این قانون منتظر تصویب در مجلس است. طحان نظیف ادامه داد: بند ۱۰-۴ سیاست‌های کلی انتخابات بر کاهش ممنوعیت‌های داوطلبان برای شرکت در انتخابات تأکید دارد.
شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری تأکید کرد: تاریخ جمهوری اسلامی گواه این است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و همواره قانون، شاخصه تصمیم‌گیری‌های شورا بوده و برای او جریان‌های سیاسی مختلف تفاوتی ندارد و در راستای تعابیر گفته شده اقدامی انجام نداده است.
طحان نظیف تصریح کرد: نتیجه انتخاب مردم هم به گونه‌ای بوده که گروه‌های سیاسی با رویکرد‌های مختلف و در ادوار گوناگون با تکیه بر همین قانون در مجالس و دولت‌ها حضور داشته و منشأ خدماتی بوده‌اند البته انتخاب مردم هم نتیجه عملکرد همین جناح‌های سیاسی بوده است که در دوره‌ای به گروهی و در دور دیگر به گروه دیگری رأی داده‌اند. وی درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: هنوز لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب نشده و صرفاً فوریت آن به تصویب رسیده است. اصل ۷۵ و بار مالی درباره این لایحه صدق نمی‌کند، مگر اینکه در مجلس بار مالی جدیدی به این لایحه اضافه شود. باید منتظر ارسال مصوبه مجلس باشیم و پس از آن شورای نگهبان نظر خود را اعلام می‌کند.
تاکنون ۳ بار همه‌پرسی در کشور انجام شده است
طحان نظیف درباره موضوع رفراندوم نیز یادآورشد: بهتر است بگوییم همه‌پرسی و همه‌پرسی تاکنون سه بار در کشور ما انجام شده است. وی افزود: قانونگذاری باید از سوی نمایندگان انجام شود و راه اصلی تقنین از طریق نمایندگان مجلس است و در متن اصل ۵۹ قانون اساسی نیامده است که در همه مسائل باید همه‌پرسی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار