کد خبر: 1155824
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
طی سال 1401 صورت گرفت:
مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: 1324 نسخه خطی و 673 نسخه چاپ سنگی طی سال 1401 به این مجموعه اهدا شده است. 
سیده سمیه ناصری

ابوالفضل حسن آبادی، تاریخ کتابت نسخه‌های خطی اهدا شده که موضوعات متنوعی را شامل می‌شود بین قرون 9 تا 14 هجری قمری عنوان کرد.
وی تصریح کرد: بررسی مقایسه‌ای آمار اهدا در دو سال 1400 و 1401 نشان می‌دهد که تعداد نسخ خطی بیش از 4 برابر و ارزش منابع اهدایی بیش از 12 برابر شده است.
حسن آبادی به اهدای 20 نسخه قرآن خطی از هند اشاره کرد که 19 نسخه قرآن خطی و یک نسخه قرآن چاپ سنگی را شامل شده و بیش از 6 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
وی به معرفی منابع اهدایی خاندان حجت‌الاسلام روضاتی پرداخت و اظهار کرد: مجموعه اهدایی شامل نسخه‌های خطی، مصاحف شریف، جزوات قرآنی خطی، چاپ سنگی، سربی و افست است که وجود نسخه‌های خطی در موضوعات علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول، کلام و تقریرات و مواعظ خاندان روضاتی مهمترین بخش این مجموعه را شامل می‌شود.
حسن‌آبادی، مجموعه اهدایی خاندان روضاتی را مشتمل بر  889 نسخه خطی و 405 نسخه چاپ سنگی، سربی و افست به انضمام 36 برگ اسناد تاریخی عنوان کرد.
مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با دارا بودن بیش از 90 هزار عنوان انواع منابع خطی، نماد تاریخی و هویت وقف فرهنگی به شمار می‌رود که مستند بودن هویت تاریخی کتاب های خطی، وقفی بودن بیشتر آثار، سابقه آرشیوی و وجود واقفان بی‌شمار از طبقات مختلف اجتماعی آن را از دیگر مراکز خطی در دنیا مستثنی کرده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار