کد خبر: 1155188
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
در شرایطی که سیاست‌های تشویقی برای مدیریت مصرف برق در سال گذشته موفقیت آمیز بوده است، دولت درصدد است تا این سیاست‌ها را البته با ضرایب بیشتری برای تابستان امسال ادامه دهد. سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیارد ریال پاداش به مشترکان کم مصرف پرداخت شد و امسال نیز وزیر نیرو از پاداش ۲۰ برابری مشترکان خانگی رونمایی کرده است. اما چه کسانی مشمول این پاداش می‌شوند؟

اختصاصی جوان آنلاین: براساس این مدل پاداش که با هدف صرفه جویی در انرژی برق و کاهش مصرف مطرح شده، در صورتی که مشترکان بتوانند میزان مصرف خود را به نسبت دوره قبل کاهش دهند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق به مشترکان پاداش دریافت می‌کنند. براساس اعلام وزیر نیرو این پاداش به صورت نقدی است و در دوره‌های مصرف بعدی مشترکان از مبلغ صورتحساب آن‌ها کم می‌شود.
طرح تشویقی مدیریت مصرف برق در سال گذشته در ابعاد محدودتری اجرا شد که بسیاری از مشترکان تبلیغات ۵=۱ را به خاطر دارند. در این تبلیغات وعده پاداش پنج برابری نرخ برق برای صرفه جویی به مشترکان داده شد. با اجرای این طرح در سال گذشته، ۴۰ درصد از مشترکان در بازه زمانی خرداد ماه تا پایان شهریور ماه سال گذشته مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف شدند و حدود ۸ میلیون مشترک نیز توانستند قبض‌های رایگان و یا بستانکار را دریافت کنند. امسال هم وزارت نیرو با افزایش چهار برابری پاداش سال گذشته، درصدد است تا شرایط همراهی بیشتر مردم را در تابستان امسال فراهم کند.
نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد تاثیر مستقیم این پاداش برمشترکان خانگی و مزایای غیر مستقیم برسایر مشترکان از جمله صنایع کشور است. به بیان دیگر در فصل تابستان به دلیل درمدار آمدن بار‌های سرمایشی شامل انوع کولردر بخش‌های مختلف مصرف و همچنین افزایش مصارف چاه‌های کشاورزی در فصل کشت، میزان مصرف برق به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد، اما پیشنهاد پاداش چشمگیر، مشترکان را ترغیب می‌کند که در مصرف خود دقت کنند و اینگونه علاوه براینکه مشترکان بدون تاخیر، نتیجه همراهی خود را در قالب پاداش نقدی می‌بینند، سایر مشترکان به خصوص صاحبان صنایع که چرخ صنعت و رونق اقتصاد به واسطه همت آنان در جریان است می‌توانند از ظرفیت‌های صرفه جویی شده در راستای تولیدات خود استفاده کنند.

تجربه کشور‌های پیشرو در زمینه بهبود سواد انرژی
تجربه کشور‌های پیشرو در زمینه بهبود سواد انرژی و نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه انرژی از جمله برق در جامعه نشان می‌دهد در صورت تعیین مشوق‌های انگیزشی و در برخی موارد جرایم بازدارنده، پس از استمرار در طی یک دروه سه تا پنج ساله، منجربه نهادینه شدن مصرف بهینه در فرهنگ عمومی جامعه می‌شود. در این شرایط درصورت اجرای خوب و کارآمد برنامه‌های انگیزشی، پس ازمدتی، آموزه‌های مصرف در ذهن افراد جامعه باز تولید شده و بدون نیاز به ایجاد مشوق‌های جدید، به عنوان یک رفتار مورد پسند اجتماعی به مرحله عمل می‌رسد و تائید اجتماعی افراد از رعایت الگو‌های مورد پذیرش اجتماعی که به آن «فرهنگ عمومی» اطلاق می‌شود خود نیروی محرک برای استمرار آن است.
موضوع اصلاح بهینه مصرف انرژی و تغیر عادات بد مصرفی یکی از موضوعات مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود تا کشور را از قرارگرفتن در بحران بی پایان بدمصرفی خارج کند. همگان باید قدر انرژی حیات بخش و بدون جایگزین برق را بدانند، چرا که استمرار تامین این انرژی به خصوص در فصول گرم که ناترازی تولید و مصرف به چشم می‌آید از اهمیت دو چندانی برخوردار شده و همراهی مردم می‌توانند زمینه آرامش و آسایش بیشتر مردم جامعه را فراهم آورد.

۱۴۲ برنامه تخصصی برای گذر از پیک تابستان
همچنین در کنار مدیریت مصرف، دولت وعده احداث نیروگاه و تقویت شبکه‌های برق را داده است. کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در این باره از طراحی ۱۴۲ برنامه تخصصی برای گذر از پیک تابستان خبر داد. همچنین مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز تقویت شبکه‌های برق و سیاست‌های تشویقی دولت را دو راهکار عبور بدون خاموشی در تابستان امسال عنوان کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد طرح مدیریت مصرف طرحی بسیار موفق بوده و امسال نیز تصمیم به توسعه آن گرفتیم و مقرر شد علاوه بر مشترکان کم مصرف، تمامی مشترکان بتوانند از این طرح استفاده کنند به گونه‌ای که اگر هر مشترک خانگی (حتی مشترک بالای الگو) مصرف برقش را نسبت به سال گذشته کاهش دهد مشمول دریافت پاداش کاهش مصرف خواهد شد.

تعرفه‌های پلکانی در انتظار مشترکان پرمصرف
مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف برق می‌توانند ۲ هزار تومان پاداش مدیریت مصرف دریافت کنند. بر اساس برآورد‌ها در مناطق گرمسیر آن دسته از مشترکانی که ۳ تا ۴ کولر گازی دارند با خاموش کردن یک دستگاه کولر و با تنظیم درجه روی ۲۴ می‌توانند تا یک میلیون تومان از پاداش مدیریت مصرف برخوردار شوند و آن دسته از مشترکانی هم که در مناطق عادی همانند تهران، مشهد، شیراز و… که ۸۰ درصد از کشور را شامل می‌شوند و از کولرآبی استفاده می‌کنند با تنظیم درجه کولر‌ها روی دور کند، می‌توانند تا ۵۰ درصد مصرف برق را کاهش دهند.
زمان اجرای طرح از اول خرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت. در حال حاضر ۸۰ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند و فقط ۲۰ درصد از مشترکان مصرف بالایی دارند، که از همین ۲۰ درصد مشترک پرمصرف هم حدود ۴ درصد از مشترکان مصرفشان بسیار بالا است که در صورت کم توجهی به مدیریت مصرف مشمول تعرفه‌های پلکانی خواهند شد و مصوبات قانونی برای آن‌ها اجرا می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار