کد خبر: 1154520
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
با حضور رئیس‌جمهور در شرکت مپنا، آزمایش موفق موتور هواپیما با قطعات و بستر آزمایش ایرانی انجام شد
رئیس‌جمهور یک روز پس از عزل وزیر صنعت در مجلس با حضور در گروه صنعتی مپنا، عزم جدی دولت را برای پیگیری پروژه‌های بزرگ به‌ویژه در هواپیماسازی نشان داد. در این دیدار آزمایش موفق موتور هواپیما با قطعات و بستر آزمایش ایرانی انجام شد. گروه مپنا با عنوان «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» که سه دهه قبل با تمرکز بر تأمین تجهیزات اصلی از شرکت‌های بین‌المللی، مهندسی و انجام عملیات اجرایی پروژه‌های احداث نیروگاه گام‌های اولیه را برداشت، با فعالیت‌های مستمر و بهره‌مندی از نیرو‌های متخصص داخلی، این روز‌ها به نماد «خودباوری» تبدیل شده است.
وحید عظیم‌نیا

مپنا به عنوان یک شرکت تولیدی، صنعتی و بازرگانی بین‌المللی به همراه بیش از ۴۰ شرکت زیرمجموعه خود، در زمینه طراحی و احداث نیروگاه‌های حرارتی، اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل‌ونقل ریلی و نیز در حوزه برقی‌سازی، سلامت و سرمایه‌گذاری خصوصی در این صنایع به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) در سطح بازار ایران و منطقه فعالیت می‌کند و همچنین سازنده طیف گسترده‌اى از محصولات پیشرفته صنعتى از جمله توربین‌هاى گاز و بخار، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، توربین بادى، بویلرهاى متعارف و بازیاب حرارت، ژنراتورهاى حرارتى و آبى، سامانه‌هاى حفاظت و کنترل، لکوموتیوهاى مسافرى و بارى و توربوکمپرسور و ارائه‌کننده آرایه وسیعى از خدمات تعمیر و نگهدارى در کلاس جهانى است.
بنگاه حل مسئله
فعالیت‌های گروه مپنا با تأمین نیاز‌های اساسی جامعه ایران پیوند عمیقی دارد و این گروه صنعتی از ابتدای تأسیس تلاش کرده است به عنوان «بنگاه حل مسئله» بازوی صنعتی کشور در حل مشکلات و چالش‌های حوزه‌های راهبردی و زیرساختی باشد.
علاوه بر تلاش برای حل چالش‌های بنیادین کشور، گروه مپنا در سال‌های اخیر تلاش کرده است به عنوان کانون تجمع نخبگان صنعتی و مدیریتی، در ورود رویکرد‌های جدید علمی و فناورانه به کشور جریان‌ساز و پیشرو باشد. هوشمندسازی زیرساخت‌ها و برقی‌سازی سامانه‌های حمل‌و‌نقل نمونه‌ای از تلاش‌های گروه مپنا در این حوزه بوده است.
تلاش گروه مپنا، همگام بودن با روند‌های جهانی از مسیر انتقال فناوری و شراکت با بنگاه‌های صنعتی بین‌المللی و به‌کارگیری و بومی‌سازی آنهاست تا مسیر توسعه و تبدیل ایران به کشوری با زیرساخت‌های پیشرفته با شتاب بیشتری پیموده شود.
آزمایش موفق سیستم کاملاً ایرانی کنترل موتور هواپیما
همزمان با روز کارگر سیدابراهیم رئیسی در شرکت مپنا حضور یافت و از نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه گروه مپنا در بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، نفت و گاز، حمل‌و‌نقل ریلی، سرویس و تعمیرات اساسی، موتور‌های هوایی، برقی‌سازی خودرو، هوشمندسازی، صنایع انرژی‌بر، بهداشت و آب بازدید کرد.
در جریان بازدید رئیس‌جمهور از مرکز پایش وضعیت نیروگاهی مپنا، راهکار دانش‌بنیان گروه مپنا در حوزه انقلاب صنعتی چهارم با نام مپنامایند از سوی مسئولان این گروه صنعتی ارائه و تشریح داده شد. مپنامایند راهکاری در جهت جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و مدیریت برخط داده‌هاست.
با اتصال نیروگاه‌ها و سایر صنایع به این پلتفرم و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و با پردازش کلان داده، افزایش بهره‌وری و راندمان در صنایع اتفاق خواهد افتاد.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور آزمایش موفق موتور هواپیما با قطعات و بستر آزمایش ایرانی انجام شد.
رئیس‌جمهور همچنین از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و های‌تک آن در شرکت مپنا و زنجیره تأمین قطعات، در داخل کشور ساخته شده است، بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی سپس از لکوموتیو MAP۲۴ که محصول طراحی و ساخت متخصصان گروه مپناست بازدید کرد.
بخش مهمی از تجهیزات اصلی این لکوموتیو از جمله سیستم کنترل، بوژی، ترمز، شاسی و بدنه در کارخانجات گروه مپنا تولید و تلاش شده است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت‌های داخلی در تأمین دیگر قطعات و تجهیزات مورد نیاز استفاده شود.
رئیس‌جمهور در جریان این بازدید بر تأمین نیاز کشور به لکوموتیو با اولویت تولیدات داخلی و همچنین استفاده از ظرفیت مرکز آموزش لکوموتیورانی این شرکت تأکید کرد و در ادامه از سیستم محرکه خودرو‌های برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری که تمام اجزای آن توسط گروه مپنا طراحی و تولید شده است، بازدید کرد.
هدف‌گذاری یک شرکت
هدف اولیه تأسیس شرکت مپنا در دهه ۷۰ خورشیدی، بنیان گذاشتن مجموعه‌ای برای مدیریت پروژه‌های نیروگاهی در آن سال‌ها بود.
بر اساس همین مأموریت، فعالیت مپنا در سال‌های ابتدایی بر تأمین تجهیزات اصلی از شرکت‌های بین‌المللی و مهندسی و انجام عملیات اجرایی پروژه‌های احداث نیروگاه متمرکز بود.
طی سال‌های پس از آن، مپنا ابتدا با ساخت تجهیزات غیراصلی و در ابتدای دهه ۸۰، ساخت تجهیزات اصلی نیروگاهی از قبیل توربین و ژنراتور، فعالیت‌های خود را در حوزه نیروگاهی گسترده‌تر و عمیق‌تر کرد.
آغاز سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های برق نیز از ابتدای دهه ۸۰ کلید خورد که در سال‌های بعد، مپنا را به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار پروژه‌های نیروگاهی کشور تبدیل کرد.
در میانه دهه ۸۰، گروه مپنا با اتکا به تجربه‌های انباشته دهه گذشته و بهره‌گیری از توان صنعتی، مدیریتی و مالی خود، به دو حوزه راهبردی نفت‌وگاز و حمل‌ونقل ریلی ورود کرد.
ساخت لکوموتیو‌های پیشرفته مسافری در همکاری با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و حضور به عنوان پیمانکار در پروژه‌های نفت‌وگاز از مهم‌ترین اقدامات مپنا در این دو حوزه بود.
در انتهای دهه ۸۰، مپنا در مسیر تقویت توانمندی‌های خود، تحقیق و توسعه در حوزه طراحی تجهیزات و محصولات را در دستور کار قرار داد؛ تصمیمی که کمتر از یک دهه با معرفی توربین بومی MGT- ۷۰ (۳ به ثمر رسید.
با ورود به دهه ۹۰ خورشیدی، مپنا علاوه بر بلوغ در حوزه صنعت نیروگاهی و ارائه زنجیره کامل خدمات این حوزه شامل سرمایه‌گذاری، ساخت تجهیزات، احداث نیروگاه، خدمات بهره‌برداری و تعمیرات، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های ریلی و نفت‌وگاز گسترش داد.
در میانه دهه ۹۰، مپنا از نخستین شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای حضور در عرصه اکتشاف و توسعه میادین نفتی بود که موفق به امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفتی دانان، پارسی و پرنج با وزارت نفت شد.
در حوزه ریلی، مپنا علاوه بر ساخت لکوموتیو و دیگر تجهیزات اصلی، در حوزه احداث خطوط ریلی نیز فعال‌تر از گذشته شد تا در تحقق بخشیدن به ظرفیت‌های بالقوه ایران به عنوان کشوری با منابع انرژی غنی و جایگاه راهبردی در مسیر تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی یاری‌رسان باشد.
راهبرد اصلی گروه مپنا، متنوع‌سازی سبد کسب‌وکار است که منجر به حضور این بنگاه صنعتی در حوزه‌های بهداشت و سلامت، فناوری اطلاعات، آب، برقی‌سازی و پتروشیمی در سال‌های اخیر شده است.
همه این سیاست‌ها در راستای محقق کردن چشم‌انداز گروه مپنا و تبدیل شدن به یک گروه صنعتی مرجع در بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل ریلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار