کد خبر: 1136759
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
آنچه در این داده‌نما مورد مطالعه قرار گرفته، اطلاعاتی در مورد دستاورد‌های کشور در حوزه‌های کشاورزی، پزشکی، صنایع استراتژیک، قدرت نظامی و امید به زندگی است که ایران اسلامی را با دوران قبل انقلاب و وضعیت کشور‌های پیشرفته مقایسه کرده است. نکته مهم آنکه تمامی آمار‌ها و اطلاعات موجود در آن از منابع دست‌اول بین‌المللی استخراج شده است.

آنچه در این داده‌نما مورد مطالعه قرار گرفته، اطلاعاتی در مورد دستاورد‌های کشور در حوزه‌های کشاورزی، پزشکی، صنایع استراتژیک، قدرت نظامی و امید به زندگی است که ایران اسلامی را با دوران قبل انقلاب و وضعیت کشور‌های پیشرفته مقایسه کرده است. نکته مهم آنکه تمامی آمار‌ها و اطلاعات موجود در آن از منابع دست‌اول بین‌المللی استخراج شده است. با توجه به انبوه شاخص‌های قابل مطالعه، ۱۴ حوزه و شاخص انتخاب‌شده و وضعیت کشورمان در آن در دوره قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از داده‌های نهاد‌های بین‌المللی استخراج شده است:
۱- رشد چهار برابری شاخص تولید محصولات کشاورزی: برای تعیین شاخص تولید محصولات کشاورزی، میزان تولید محصولات هر سال با یک بازه زمانی معیار مقایسه می‌شود. ایران طی ۴۰ سال اخیر با وجود خشکسالی و همچنین مهاجرت روستاییان، رشد چشمگیری در زمینه تولید محصولات کشاورزی داشته است.
۲- رتبه نهم بیشترین خطوط تلفن ثابت جهان: فناوری ارتباطات، ابزاری توانمند در امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور‌های جهان محسوب می‌شود. برای بررسی وضعیت و میزان پیشرفت کشور‌ها در این حوزه، از شاخص‌هایی مثل تعداد خط تلفن ثابت، تعداد کاربران اینترنت و تعداد مشترکین تلفن همراه استفاده می‌شود.
۳- کاهش هزارو ۴۰۰ برابری وابستگی نظامی: وابستگی در هر زمینه‌ای، یک ضعف بزرگ برای کشور به شمار می‌آید. اهمیت این موضوع در عرصه نظامی دوچندان است، چون امنیت در واقع زیرساختی برای سایر پیشرفت‌ها محسوب می‌شود، بنابراین یکی از مهم‌ترین معیار‌های ارزیابی پیشرفت یک کشور، میزان خودکفایی در عرصه نظامی است.
۴- قرار گرفتن جزو ۲۰کشور برتر جهان از لحاظ طول خطوط ریلی: ۱۷۰سال از احداث اولین خطوط ریلی در ایران می‌گذرد. مجموع خطوط ریلی در طول ۱۳۰سال حکومت‌های پیش از انقلاب ۴ هزارو ۶۰۰ کیلومتر بود. این عدد که بدون احتساب خطوط فرعی و عملیاتی است در دوره جمهوری اسلامی به ۸ هزارو ۶۰۰ کیلومتر رسید و رشد نزدیک دو برابری را نشان می‌دهد.
۵- افزایش بیش از ۱۴برابری تولید برق: انرژی برق یکی از حیاتی‌ترین نیاز‌های انسان معاصر به شمار می‌آید و در دنیای امروز حتی تصور زندگی بدون برق هم مشکل است. توان تولید و توزیع مناسب برق از معیار‌های ارزیابی پیشرفت یک کشور محسوب می‌شود.
۶- افزایش ۱۹برابری تولید فولاد: فولاد و سیمان از مهم‌ترین صنایع استراتژیک محسوب می‌شوند. فولاد در عرصه‌های مختلفی همچون ساخت‌وساز، خودروسازی، راه‌آهن، تولید و انتقال انرژی کاربرد اساسی دارد. صنعت سیمان نیز به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در پیشرفت زیربنای اقتصادی هر کشور بر عهده دارد.
۷- ایران رتبه اول دنیا در رشد شاخص توسعه انسانی: شاخص توسعه انسانی یکی از جامع‌ترین معیار‌ها برای مقایسه پیشرفت کشور‌ها به شمار می‌رود، چون توسعه انسانی شاخصی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت هر کشور در سه زمینه سطح مناسب زندگی، سلامت و آموزش. هر چه این شاخص به عدد یک نزدیک‌تر باشد، پیشرفت بیشتر را نشان می‌دهد.
۸- ارتقای نرخ سواد جوانان به بیش از ۹۸درصد: نرخ سواد در هر کشور از حاصل تقسیم تعداد افراد در یک بازه سنی مشخص که توانایی خواندن و نوشتن دارند به جمعیت کل کشور به دست می‌آید.
۹- رشد بیش از ۱۵برابری نرخ ورود به دانشگاه: یکی از عوامل تأثیرگذار در رشد علمی کشورها، ایجاد امکان تحصیل در دانشگاه است. میزان موفقیت هر کشور در این زمینه با شاخص نرخ ورود به دانشگاه سنجیده می‌شود. اگر در هر سال تعداد افراد ورودی دانشگاه را به کل افرادی که مقطع دبیرستان را به اتمام رسانده‌اند تقسیم کنیم، نرخ ورود به دانشگاه به دست می‌آید.
۱۰- رشد ۱۸برابری سهم ایران از تولیدات علمی جهان: یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تعیین جایگاه علمی کشورها، تعداد مقالات علمی منتشرشده توسط یک کشور در معتبرترین پایگاه استنادی جهان موسوم به ISI است و بر این اساس، جایگاه علمی کشور‌ها و سهم هر یک، از میزان تولید علم در دنیا مشخص می‌شود.
۱۱- رشد شاخص امید به زندگی از ۵/۵۵ به ۷۶سال: امید به زندگی، شاخصی بسیار مهم در حوزه سلامت است که نشان می‌دهد هر عضوی از جامعه هنگام تولد به طور متوسط چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد. ارتقای وضعیت بهداشتی، درمانی و معیشتی مردم موجب بهبود شاخص امید به زندگی می‌شود.
۱۲- رشد پنج برابری شاخص تعداد پزشک: عملکرد بخش سلامت از مهم‌ترین معیار‌های ارزیابی میزان پیشرفت کشورهاست. برای بررسی وضعیت سلامت در هر کشور شاخص‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شاخص تعداد پزشک است. این شاخص نشان می‌دهد به ازای هر هزار نفر چه تعداد پزشک در یک کشور وجود دارد.
۱۳- کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر کودکان: شاخص مرگ‌ومیر کودکان نشان می‌دهد به طور متوسط به ازای هر هزار کودک، چند کودک قبل از رسیدن به یک سن مشخص (یک‌سال یا پنج سال) می‌میرد. هر چه این شاخص کمتر باشد، نشان می‌دهد وضعیت بهداشت و درمان در آن کشور مناسب‌تر است.
۱۴- رشد بیش از سه برابری مدال‌های طلای المپیک: امروزه عرصه ورزشی یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود و مهم‌ترین و ارزشمندترین قله ورزشی که تمامی کشور‌های جهان برای موفقیت در آن تلاش می‌کنند، کسب مدال در مسابقات المپیک است.
منبع: nojavan. khamenei. ir

https://www.javanonline.ir/files/fa/news/1401/11/18/1102181_216.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار