کد خبر: 1136543
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر به‌رغم تبلیغات گسترده رسانه‌های ضدانقلاب برای حضور نیافتن مردم در این رویداد قابل توجه است.
جواد محرمی

عادی‌سازی برچسبی بود که طرفداران براندازی و اغتشاش در هر نوع فعالیت و حضور در عرصه هنر آن را به کار می‌بردند، اما جشنواره فیلم فجر تا روز پنجم به‌طور عادی برگزار شد و جامعه سینمایی و به‌خصوص مردم استقبال خوبی از آن کردند، هرچند رسانه‌های مغرض ترجیح می‌دهند روی عدم حضور چند بازیگر در نشست‌های خبری مانور بدهند و آن را برجسته کنند، اما حقیقت ماجرا این است که جشنواره فجر و رویداد انقلاب اسلامی به کلی فضا را تغییر داده و آنچه را که معاندین با عنوان عادی‌سازی نگرانش بودند به رخ آن‌ها کشیده است.
براساس اعلام مدیر امور سینما‌های جشنواره فجر چهل و یکم، در چهار روز اول جشنواره بیش از ۸۳هزار نفر در سینما‌های مردمی به تماشای فیلم‌های این دوره از جشنواره نشستند که در این میان سینما‌های کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس و سینما شهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند. به گفته فرجی پردیس‌های تازه تأسیس پرندمال و قرچک با توجه به سال اول تأسیس و افتتاح همزمان با جشنواره فیلم فجر استقبال دور از انتظاری داشتند.
فروش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی در ۳ روز
فروش گیشه سینما‌های کشور در سه روز تعطیلی هفته گذشته نیز رکورد تازه‌ای در این حوزه ثبت کرد و به رقم ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رسید.
حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با اعلام این مطلب با توضیح اینکه سه‌شنبه هفته گذشته، پرتماشاگرترین روز سینما در سال ۱۴۰۱ بود، گفت: سینمای ایران مخاطبان بالفعل و بالقوه بسیاری در کشور دارد که وقتی فیلم مناسبی اکران شود از آن استقبال خواهند کرد. اکران و فروش گیشه سینما‌ها «موتور محرکه» سینما محسوب می‌شود که برای رونق آن باید برنامه‌ریزی و اقدامات مناسبی انجام داد، چراکه موضوع «اکران و گیشه فیلم‌ها» به‌طور مستقیم به تولید بیشتر، جذب سرمایه برای ساخت آثار مختلف و ایجاد اشتغال برای صنوف سینما مربوط است.
ایل‌بیگی با اشاره به حضور گسترده مردم در سینما‌ها و استقبال از آثار اکران شده در چند هفته اخیر نیز عنوان کرد: در سال‌های گذشته و در آستانه برپایی جشنواره فیلم فجر، معمولاً آثار پرفروش در سینما‌ها اکران نمی‌شدند تا جشنواره بتواند از ظرفیت همه سالن‌های سینما استفاده کند. امسال، اما شرایط متفاوت‌تر بود. به هر حال در چند ماه اخیر اتفاقاتی افتاد که روی بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اثر گذاشت که به‌طور عادی این اتفاقات روی فروش و اکران فیلم‌های سینمایی هم تأثیرگذار بود. به همین دلیل سازمان سینمایی با همکاری تهیه‌کنندگان فیلم‌های پرمخاطب به توافق رسیدند که زمینه را برای حضور مردم در سینما‌ها و نیز برگزاری جشنواره فیلم فجر مهیا کنند که خوشبختانه این امر محقق شد و الان شاهد هستیم که هم استقبال خوبی از آثار جشنواره فجر صورت می‌گیرد و هم فیلم‌های اکران شده مخاطبان خود را دارند.
ایل‌بیگی با توضیح اینکه اکران دو فیلم پرمخاطب اجتماعی و کمدی در چند هفته اخیر توانست تحرک خوبی در فروش گیشه سینما‌ها ایجاد کند، تصریح کرد: شاید اولین سالی باشد که به‌طور همزمان با برگزاری جشنواره، فیلم‌ها هم اکران خوب و چشمگیری را تجربه می‌کنند. این یک اتفاق تازه در حوزه اکران فیلم در ایام جشنواره است. به نظر می‌رسد در تعطیلات ماه رجب و ماه شعبان که برای همه ماه شادی، سرور و بهجت است، استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده و فروش گیشه این فیلم‌ها تداوم داشته باشد.
به گفته ایل‌بیگی تدبیری اندیشیده شده که روند اکران فیلم‌های پرمخاطب ادامه داشته‌باشد.
این خانه متعلق به همه است
دیروز دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز در یادداشتی با ذکر این نکته که این خانه متعلق به همه ماست و همه ما، چه آن‌ها که هستند و چه دیگرانی که به دلایل مختلف ترجیح دادند این‌بار کنار ما نباشند برای تعالی این سینما تلاش می‌کنند، عنوان کرده است: جشنواره فیلم فجر بیش از هر کارکرد و هدفی نقطه تلاقی اندیشه، خرد، هنر و استعداد بوده است. ۴۰ دوره پرفراز و نشیب سپری شده و تاریخ به این رویداد اعتبار و اصالت داده است. در مسیر این حرکت، سینماگران پرشمار با دیدگاه‌ها و رویکرد‌های متنوع درخشیده و بخشی از تاریخ سینمای ایران را معنا بخشیده‌اند. جشنواره فیلم فجر متعلق به یک تفکر نبوده و نیست. ریشه‌های این درخت تناور در خاک سرزمینی هنرخیز و شاخه‌هایش در آسمان آبی فرهنگی هزاران‌ساله و سرچشمه خلاقیت و جسارت است.
به گفته مجتبی امینی، ۱۰ روز برگزاری جشنواره تمرینی است برای تحمل و مدارا. برای مشق شنیدن، درک رقابت حرفه‌ای و انعکاسی از روح جامعه‌ای زنده و پویا که چندصدایی است و تکثر و تضارب آرا در آن مشهود است. در دوره‌های قبل جشن بزرگ سینمای ایران گستردگی بیشتری داشت، همه ما که بخشی از خانواده سینما بودیم در کنار هم درخشش سیمرغ را در دستان سینماگران دیدیم و پرواز این پرنده اسطوره‌ای را در آسمان جشنواره نظاره کردیم.
دبیر جشنواره فجر در ادامه آورده است: بر خود فرض می‌دانیم که دوستان و همراهان سال‌های قبل را محترم بدانیم و منتظر روزی باشیم که با فرو نشستن غبارها، اعضای خانواده سینما، همچون گذشته، یکدل در این جشن شرکت کنند که بی‌حضور آنان، این ضیافت حلاوت سال‌های گذشته را ندارد. می‌دانیم که در این روز‌های سخت زیر بار فشار‌های مختلف و هجمه و دیکتاتوری رسانه‌های غربی، هیچ گوهری به اندازه وحدت، قلب‌های ما را آرام نخواهد کرد و شادی و سعادت را به کشور بازنخواهد گرداند. در این روز‌های دشوار، نگاهی پدرانه و توأم با سعه‌صدر ما را به سرمنزل آرامش خواهد رساند و مانع تشتت و دل‌آزردگی بیشتر و سوءاستفاده جریان‌های مخالف خواهد شد. جشنواره فیلم فجر، چهل و یک دوره نماد وحدت، یکپارچگی و همراهی سینمای ایران بوده است. پس از این هم چراغ همدلی خانواده سینما در این خانه روشن است. آنچه در این مسیر به دست آمده، دستاوردی ملی است که تاریخ سینمای ایران را غنا می‌بخشد، آن را حفظ کنیم و به آیندگان بسپاریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار