کد خبر: 1135997
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
زهرا چیذری

یک هفته پس از زمین‌لرزه شهر خوی، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در منطقه حضور یافت تا شرایط مردم زلزله‌زده را از نزدیک مشاهده کند و پای درد‌دل آن‌ها بنشیند. حالا قرار شده با بسیج تمام امکانات از جمله توان گروه‌های جهادی برای کمک بیشتر به مردم زلزله‌زده خوی، شرایط آسان‌تری برای زندگی نسبی مردم این منطقه فراهم شود. طبق اعلام سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اولین ساعات زلزله، سیل خدمات سپاه از جمله ماشین‌آلات سبک و سنگین، بیمارستان سیار و صحرایی، حضور بیش از ۶۰ گروه جهادی، آشپزخانه‌های مجهز و سایر امکانات خدماتی و امنیتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.
ساعت ۹ و ۴۴ دقیقه شنبه‌شب بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۹/۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهر خوی را در شمال آذربایجان‌غربی لرزاند. در این زلزله ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر، دو شهر و ۸۶ روستا را متأثر کرد. هزارو۱۷۴ نفر بر اثر این زلزله مصدوم شدند و سه نفر هم جان خود را از دست دادند.
مهم‌ترین نیاز‌های مردم منطقه
طبق بررسی‌های انجام گرفته عمده نیاز این مناطق طبخ و توزیع غذای گرم است. با وجود برپایی آشپزخانه‌های متعدد توسط سپاه، دولت، گروه‌های جهادی، ارتش و آستان قدس، با توجه به اسکان بیش از ۷۶هزار نفر در کمپ‌های اضطراری نیاز به غذا از اساسی‌ترین مشکلات منطقه است. کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام نیز از دیگر مشکلات و درخواست‌های مردم مناطق زلزله‌زده است. حالا، اما وضعیت توزیع امکانات بین مردم بهتر شده‌است. همچنین روز گذشته سردار سلامی با حضور در منطقه و گفت‌وگوی رو در رو با مردم و شنیدن مشکلاتشان، برای رفع مشکلات و توزیع امکانات دستورات لازم را صادر کرد.
فرمانده سپاه پای درد دل مردم زلزله‌زده
سردار سلامی در بدو ورود، هدفش را از حضور در شهرستان خوی بازدید از مناطق زلزله‌زده و تقویت کمک‌ها و همچنین کمک به برادران قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و سپاه شهدا آذربایجان غربی دانست و افزود: «تمام امکانات از جمله توان گروه‌های جهادی را برای کمک بیشتر به مردم زلزله‌زده خوی به کار می‌بندیم تا شرایط آسان‌تری برای زندگی نسبت به وضعیت فعلی فراهم شود.» فرمانده کل سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه شرایط زندگی در خارج از خانه همیشه سخت است، گفت: «دست مردم خوی را می‌بوسم و از اینکه در این شرایط سخت شکیبا هستند، از آن‌ها تشکر می‌کنم.»
وضعیت تخریب‌ها
محمدصادق معتمدیان، استاندار استان آذربایجان غربی از راه‌اندازی بیش از ۵۰ اردوگاه با تمامی امکانات برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان خوی خبر می‌دهد و می‌افزاید: «ظرفیت این اردوگاه‌ها حدود ۹۰ هزار نفر بوده و تاکنون بیش از۲۸هزار چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده‌است.» معتمدیان همچنین بر گسترش خدمات‌رسانی و اهمیت بازسازی و نوسازی اماکن تخریب شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «۱۳۰ تیم کارشناس بنیاد مسکن به مناطق روستایی و شهری اعزام شده‌اند و براساس ارزیابی‌ها از ۱۲هزارو۲۴۵ واحد مسکونی، ۹هزارو۲۵۰ واحد خسارت دیده‌اند که ۷هزارو۵۰۰ واحد تعمیری و هزارو۷۵۰ واحد نیز تخریب کامل شده‌اند.» شاید میزان تخریب کمتر و همچنین نداشتن فوتی (سه نفر فوتی بر اثر ترس جانشان را از دست داده‌اند) زلزله خوی نسبت به زلزله‌هایی که پیش از این در نقاط مختلف کشور داشته‌ایم، موجب‌شده مسئولان کمتر به این منطقه توجه داشته‌باشند. این در حالی است که با عنایت به سرمای هوا و شرایط خاص منطقه لازم است امکانات به خوبی بسیج شود و وضعیت مردم به شرایط پایداری برسد.
روی موج شایعه
با تمام این‌ها موج شایعات درباره وقوع زلزله ۹ ریشتری در منطقه، آرامش مردم را گرفته‌است. خبر شایعه زمین‌لرزه بزرگ‌تر نیمه دوم بهمن ماه موجب‌شده مردم خوی به دلیل ترس و وحشت از زمین‌لرزه یا شهر خوی را ترک کنند یا رغبتی برای بازگشت به منازل خود نداشته‌باشند. با وجود اینکه رئیس مرکز زمین‌شناسی کشور نیز دیروز اعلام کرد وقوع زمین‌لرزه بزرگ‌تر در روز‌های آینده شایعه‌ای بیش نیست، اما هنوز مردم همچنان حضور در خیابان و چادر را به بازگشت در منزل خود ترجیح می‌دهند. طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، طی ۱۸ ساعت گذشته هیچ پس‌لرزه‌ای در مناطق زلزله‌زده خوی ثبت نشده‌است. طبق تأکید علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند وقوع زلزله را می‌تواند پیش‌بینی کند. به گفته وی وقتی زلزله در یک منطقه روی می‌دهد، همراه با وقوع زلزله احتمال شنیده‌شدن سر و صدا و خارج شدن انرژی به صورت نور نیز وجود دارد. اما این شایعات مجازی موجب‌شده مردم نگران باشند و حتی اهالی خانه‌هایی که سالم مانده‌اند، تمایلی نداشته‌باشند به خانه‌هایشان باز گردند. این در حالی که با ثبات شرایط، کم‌کم افراد باید به زندگی عادی خود باز گردند.
برنامه ریزی برای مواجهه با زلزله‌های ۷ تا ۵/۷ ریشتری
ماجرای دیگری که در بازدید از مناطق زلزله‌زده می‌توان مشاهده کرد، قصه تکراری تخریب برخی واحد‌های نوساز است! موضوعی که لزوم توجه بیشتر به استاندارد‌های ساختمان‌سازی را در کشور به شکلی جدی مطرح می‌کند. ایران کشوری زلزله‌خیز است و تجربه زلزله‌هایی حدود ۷ ریشتر بار‌ها در کشورمان تکرار شده، زلزله رودبار، زلزله بم و زلزله‌های دیگری که هر از چند گاه گوشه و کنار کشورمان را می‌لرزاند، نشان‌دهنده آن است که باید سازمان نظام مهندسی و سایر نهاد‌های متولی استاندارد‌های ساختمان‌سازی را در کشور به حدی ارتقا دهند که ساختمان‌هایی که در کشورمان ساخته می‌شوند در برابر زمین‌لرزه‌هایی با شدت ۷ تا ۵/۷ ریشتر هم مقاومت داشته و تخریب نشوند تا تبعات جانی و مالی شدیدی در پی وقوع زمین‌لزره‌ها نداشته‌باشیم. نباید فراموش کرد ما شیعه و پیرو مکتب مولا علی (ع) هستیم که فرموده‌اند «برای دنیایت چنان باش که گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت چنان باش که گویی فردا می‌میری.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار