کد خبر: 1135988
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
گفت‌وگوی «جوان» با نویسنده کتاب «مصاف»
بخشی از جوانان امروز نسبت به دهه اول انقلاب ذهنیت شفاف و درستی ندارند و علت آن فضاسازی اینستاگرام و شبکه‌های ماهواره‌ای است.
محمدصادق عابدینی

کتاب «مصاف» فردا در خانه کتاب رونمایی می‌شود. این کتاب به یکی از بخش‌های کمتر گفته شده تاریخ انقلاب اسلامی اشاره دارد. مهدی دزفولی، نویسنده و پژوهشگر این کتاب که در زمینه ساخت مستند نیز فعالیت دارد، در گفتگو با «جوان» درباره لزوم نگارش کتاب‌هایی با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی که مخاطبانش نسل جوان باشد، می‌گوید: «فضاسازی ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام را نباید دست کم گرفت. من تلاش کردم قرائت متفاوتی از دهه اول انقلاب برای جوانان امروز با تمرکز بر بچه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ ارائه کنم.»
دزفولی با اشاره به اینکه موضوع کتاب «مصاف» پرداختن به برخی چهره‌ها و جریان‌ها در حوزه‌های علمیه است که مخالف انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) بودند، می‌گوید: «واقعیت این است که ما در مورد زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی و از طرفی جریانات حامی و مخالف انقلاب اسلامی و حرکت امام (ره) خیلی کار خاص و ویژه‌ای انجام ندادیم. عوام فکر می‌کنند انقلاب اسلامی کار حوزه‌های علمیه و روحانیت بود و به تعبیر شریعتی روحانیت یک حزب تمام است! اما در واقع اصلاً این‌گونه نبوده است. بلکه برخی مخالفت‌ها و دشمنی‌ها با امام (ره) و جریان انقلاب اسلامی مردم ایران توسط برخی روحانیون و برخی حوزه‌های علمیه انجام شد و همچنان نیز ادامه دارد. این بسیار مهم است. به دلیل اینکه چه در قبل از انقلاب و چه بعد از آن سعی کردند آلترناتیو انقلاب اسلامی را در درون حوزه‌ها به وجود بیاروند. کودتا طراحی کردند برای زمین زدن انقلاب و رهبر بعد از کودتا را هم سید کاظم شریعتمداری معین کردند که بگویند روحانیت پشت کودتاست و کودتا مشروعیت دارد!»
وی ادامه می‌دهد: «سعی کردم در کتابم همین‌ها را بگویم و شرح دهم و مشخص کنم چه جریاناتی در پشت پرده علیه انقلاب و امام (ره) در ظاهر اسلامی و شرعی وجود داشته و دارد. همانند همین جریانات نزدیک و شاگردان آقایان منتظری و محمد شیرازی که امروزه مشاهده می‌کنید.»
این پژوهشگر می‌افزاید: «من شخصاً این دغدغه را داشتم که بگویم حوزه‌های ما کجای انقلاب اسلامی بودند و برخی از روحانیون و مراجع تقلید وقت چرا با انقلاب و امام (ره) مقابله و دشمنی و مخالفت می‌کردند و ارزش کار امام این بود که در فضای سنتی حوزه که با دربار و شاه همراه بودند، حرکتی انقلابی کرد و رهبر انقلاب شد و دستگاه شاه را جمع کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار