کد خبر: 1133086
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
عضو انجمن فولاد ایران خبر داد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عدم‌تأمین زیرساخت‌ها را پاشنه آشیل تولید فولاد کشور برشمرد و تأکید کرد: در صورت تأمین زیرساخت‌ها، سال آینده به راحتی به تولید ۳۵‌میلیون تن فولاد خواهیم رسید. به این ترتیب دستیابی به هدف ۵۵‌میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ دور از دسترس نیست.
بیشترین رشد تولید فولاد دنیا، طی ۱۰ماهه۲۰۲۲ نصیب ایران شده است که نه تنها با بحران انرژی روبه‌رو نیست، بلکه با استفاده از فرصت زمستان سخت اروپا، به دنبال گرفتن بازار‌های صادراتی این قاره است.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری دستیابی کشورمان به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکانپذیر برشمرد. «بهمن قاسمی» افزود: امروز کشور‌های برتر تولیدکننده فولاد به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند، بر این اساس ما هم باید از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی به این سمت و سو حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بالاتری برای‌مان به دنبال خواهد داشت.
این مقام صنفی بیان‌داشت: در این زمینه باید ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز به‌ویژه تأمین آب، برق، گاز و جاده‌های دسترسی تأمین شود. اگر سیاستگذاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور، از ظرفیت‌های خالی واحد‌ها استفاده خواهد شد. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عدم‌تأمین زیرساخت‌ها را پاشنه آشیل تولید فولاد کشور برشمرد که می‌تواند دستیابی به هدف ۵۵‌میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با چالش همراه کند، اما گفت: در صورت تأمین زیرساخت‌ها، سال آینده به راحتی به تولید ۳۵‌میلیون تن فولاد خواهیم رسید. قاسمی سرانه مصرف فولاد هر ایرانی را ۲۰۰کیلوگرم برشمرد که نصف متوسط جهانی است و یادآور شد: رکود ساخت‌و‌ساز‌ها در سال‌های گذشته، دلیل این مسئله بوده است. با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران، فناوری و دانش مورد نیاز را از شرکت‌های بزرگ جهان همچون «دانیلی»، «نیپون» و ... اخذ کرده، همچنین با محقق شدن برنامه‌های داخلی‌سازی در سال‌های گذشته در بسیاری شرکت‌ها، درصد خودکفایی در این صنعت بالاست و حتی قادر به تولید بسیاری تجهیزات مورد نیاز در داخل هستیم، با این حال در مباحث بومی‌سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت.
این مقام صنفی در ادامه به مشکلات محدودیت گاز و برق در واحد‌های فولادی و نوردی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه هر چند تابع شرایط کشور و تأمین نیاز بخش خانگی به عنوان یک اولویت هستیم، اما می‌توان با برنامه‌هایی همچون نوبت‌بندی برای صنایع و شرکت‌ها، موجبات برنامه‌ریزی بهتر برای مواجهه با این چالش را فراهم کرد.
قاسمی همچنین ورود برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نوردی به تأمین آب مورد نیاز از پساب را یادآور شد و گفت: به طور نمونه اکنون بزرگ‌ترین شرکت فولادساز بخش خصوصی کشور با خریداری پساب شهر بوئین‌زهرا، همه آب مورد نیاز خود را بدون فشار آوردن به سایر منابع سطحی و زیرزمینی تأمین می‌کند. وی افزود: مشکل دیگر واحد‌های تولید فولاد، عرضه اندک و قطره‌چکانی مواد اولیه در بورس کالاست. همین اتفاق موجب افزایش قیمت در خارج از بورس شده و بعضاً بازار سیاه به وجود آمده است.
قاسمی تأکید کرد: یکی از چالش‌های پیش‌روی ما بورس کالاست. معمولاً در بازار، قیمت روز گذشته مدنظر قرار می‌گیرد، این در حالی است که در بورس کالا به این موضوع توجه نمی‌شود. مثلاً قیمت آهن اسفنجی هفته گذشته ۱۲‌هزارو ۵۰۰ تومان بود، اما عرضه این هفته بر پایه ۸‌هزار تومان است. این روال برای قیمت‌گذاری در بورس صحیح نیست. سیاست‌های بورس کالا در برخورد با شرکت‌ها اعم از خریداران و عرضه‌کنندگان به یک تغییر اساسی نیاز دارد. قاسمی افزود: افزایش سالانه حقوق و دستمزد، ثبات در کسب و کار‌ها را مختل می‌کند. تقاضای ما از حاکمیت این است که حقوق و دستمزد حداقلی را ۳۰۰ دلار یا معادل آن با یک ارز پایه تعیین کنند و منتظر تغییر سالانه برای افزایش دستمزد‌ها نباشند تا بازار‌ها آرامش بیشتری داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار