کد خبر: 1132941
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
رابرت مالی با انتشار فضاسازی‌های ضدایرانی علیه سپاه:
رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکایی که از آغاز ناآرامی‌های ایران در قامت حامی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، در پی تحریم ۱۰ مقام دیگر ایرانی از سوی وزارت خزانه داری کشورش، با تشریح این تحریم‌ها و انتشار فضاسازی‌ها و ادعا‌ها علیه سپاه گفت این تحریم‌ها با هماهنکی متحدان بوده است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه به وقت محلی در رشته توییتی با تکرار ادعا‌ها گفت: امروز، آمریکا ده فرد و یک نهاد مرتبط با سرکوب بی رحمانه اعتراضات توسط رژیم ایران را تحریم کرد. این اقدامات هماهنگی نزدیک ما با شرکای انگلیسی و اتحادیه اروپا را برجسته می‌کند، آن‌ها نیز امروز تحریم‌هایی را علیه اشخاص خاص ایرانی اعلام کردند.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: درمیان افراد تحریم شده امروز، سردار محمد نظر عظیمی و کوروش آسیابانی معاون وی قرار دارند. آن‌ها با هم بر سرکوب خونین سپاه در استان کرمانشاه در غرب ایران، به ویژه در شهر جوانرود نظارت کردند.

رابرت مالی مدعی شد: در اواخر آبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی عظیمی و آسیابانی با گلوله‌های جنگی و با استفاده از مسلسل و تسلیحات سنگین به معترضان مسالمت آمیز جوانرود شلیک کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: سپاه پاسداران به خودرو‌هایی که قصد تحویل کیسه‌های خون به مجروحان در بیمارستان‌های محلی را داشتند، شلیک کرد و از تحویل آن‌ها جلوگیری کرد. شاهدان شخصاً آسیابانی را به این اقدامات مرتبط دانسته‌اند.

این مقام آمریکایی با بازنشر فضاسازی‌های برخی رسانه‌های آمریکایی ادعا کرد: اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جوانرود بخشی از سرکوب گسترده‌تر در ماه نوامبر بود که بیش از ۴۰ غیرنظامی کشته شدند. بر اساس ارقام ذکر شده توسط سازمان ملل، حکومت ایران در یک هفته ده‌ها شهروند خود را کشت.

رابرت مالی مدعی شد: شمار کشته شدگان در ایران تمام معترضانی را که جان سال به در برده اند، اما دارای جراحت‌های دائمی از جمله کوری به دلیل شلیک به چشم در اعتراضات شده اند را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: ما همچنین ناصر راشدی، معاون وزیر اطلاعات ایران را تحریم می‌کنیم. او همچنین با تکرار ادعا‌ها مدعی شد وزارت اطلاعات ایران به طور مکرر با نقض حقوق بشر، برای سرکوب مخالفان از ضرب و شتم و سوء استفاده جنسی و همچنین نظارت، سانسور و اعترافات اجباری استفاده می‌کند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه نام راشدی به مافوق خود یعنی اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا می‌پیوندد، با تشریح این تحریم‌های ضد ایرانی گفت: ما از سوی دیگر پنج نفر از اعضای هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه (بنیاد تعاون سپاه) را به دلیل مشارکت در نقض حقوق بشر مردم ایران تحریم کردیم. بنیاد تعاون سپاه، مجموعه‌ای است که توسط رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس شده و در سراسر اقتصاد ایران فعال است. این نهاد به عنوان صندوقی برای کارکنان و منافع تجاری سپاه عمل می‌کند و از شبه نظامیان وابسته به سپاه در سراسر منطقه حمایت می‌کند.

وی در هراس از نفوذ منطقه‌ای ایران مدعی شد: اقدامات سوء حکومت ایران، کشور‌های سراسر جهان را وادار می‌کند که به آن توجه کرده و علیه این حکومت اقدام کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تکرار ادعا‌ها اذعان کرد: تحریم‌های امروز ما با متحدان و شرکا از جمله انگلیس و اتحادیه اروپا هماهنگ شده است. همه متحدان آمریکا در محکومیت نقض حقوق بشر حکومت ایران، خشونت دولتی علیه زنان و سانسور اینترنتی متحد هستند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: همزمان با انگلیس و اتحادیه اروپا، آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخگو ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر انجام داد و ۱۰ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد. از زمان آغاز اعتراضات سراسری در سال ۲۰۲۲، این نهمین دور تحریم‌ها علیه عوامل سرکوب تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز در ایران است.

وی افزد: وزارت خزانه داری آمریکا علی اصغر نوروزی، سید امین علا امامی طباطبایی، احمد کریمی، یحیی علاالدینی، جمال بابامرادی، محمد نظر عظیمی، کوروش آسیابانی، مجتبی فدا، حسین تناور و ناصر راشدی را تحریم کرده است. اقدامات امروز بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ انجام می‌شود که اختیارات لازم برای اعمال تحریم‌ها علیه اشخاص در خصوص نقض جدی حقوق بشر توسط مقامات دولت ایران یا نمایندگان دولت این کشور را در اختیار دولت آمریکا قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پنج تن از اعضای هیات مدیره آن، معاون وزیر اطلاعات و امنیت و چهار فرمانده ارشد سپاه در ایران را بر اساس اختیارات حقوق بشر خود در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

این نهاد آمریکایی در تداوم رویکرد‌های دوگانه دولت بایدن به هماهنگی این اقدام ضد ایرانی با انگلیس و اروپا اذعان و ادعا کرد: اقدام امروز که با هماهنگی انگلیس و اتحادیه اروپا انجام می‌شود، یک پایه مهم اقتصادی سپاه پاسداران و همچنین مقامات ارشد امنیتی هماهنگ کننده سرکوب در سطح ملی و استانی را هدف قرار می‌دهد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای ادعا کرد: آمریکا به حمایت از مردم ایران در مطالبات آن‌ها برای تحقق حقوق بشر و دیگر آزادی‌های اساسی متعهد است. تا زمانی که حکومت ایران همچنان از خشونت، محاکمه‌های ساختگی، اعدام معترضان و سایر ابزار‌های سرکوب مردم خود استفاده می‌کند، ما به همراه شرکای خود به پاسخگو ساختن آن‌ها ادامه خواهیم داد.

پیش از این، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: ما از قطعنامه پارلمان اروپا در خصوص سپاه مطلع هستیم و موضع ایالات متحده در خصوص سپاه مشخص بوده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سپاه نهادی است که بیشترین تحریم‌ها را از سوی آمریکا دریافت کرده است، در تداوم ادعا‌ها افزود: ما همچنین تعداد زیادی از رهبران سپاه را که در ارتکاب به تروریسم نقش دارند، تحریم کرده ایم.

نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه هفته گذشته به یک گزارش ادعایی درباره اغتشاشات اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده است، رای مثبت دادند.

در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعا‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.

تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیرالزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی بشمار می‌رود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جلسه روز پنجشنبه با هیات دولت درباره قطعنامه پارلمان اروپا تصریح کرد: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

وی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار