کد خبر: 1132893
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر عنوان شد
در نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ضمن تأکید بر تمرکز مسئولان این رویداد بر اجرای عینی عدالت فرهنگی و بحث تمرکززدایی و رجوع به ظرفیت هنرمندان شهرستانی اعلام شد قرار است ۳۲‌استان کشور پذیرای جشنواره تجسمی فجر باشند و بر این اساس «نگارخانه به پهنای کشور» شکل می‌گیرد.
مصطفی شاه کرمی

به گزارش جوان، نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر روز گذشته با حضور مسئولان این رویداد و نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.
عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه «جشنواره‌های فجر آوردگاه هنرمندانی است که در آن می‌توانند هنر خود را در عالی‌ترین سطح ارائه کنند»، گفت: وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به زعم همگان، انقلابی با تمام وجود بود، چراکه برخی انقلاب‌ها دچار نقصان‌هایی می‌شوند، اما انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه فعالیت همچنان استوار و محکم در حال حرکت است. این انقلاب که به فرموده امام خمینی (ره) فرهنگی بود باعث شد یکسری مفاهیم و سلوک وارد عرصه اجتماعی هنر شود. این اتفاق و تلفیق صورت گرفته بر هنر تأثیر مستقیم داشت و بالعکس این هنر بود که توانست به عنوان رساترین زبان تأثیرگذار باشد و بتواند اهداف انقلاب را پیش ببرد.
سهرابی ضمن اشاره به اینکه بودجه امسال جشنواره ۱۱میلیارد تومان است، تصریح کرد: محدودیتی در برگزاری جشنواره نداشتیم تا هنر متعهدانه را ساری و جاری کنیم. جشنواره فجر پانزدهم در آستانه گام دوم انقلاب برگزار می‌شود و روح بیانیه گام دوم، روح امید و خوشبینانه نگاه کردن به آینده است که این مهم هم در جهاد تبیین مؤثر است تا یک موضع و موقعیتی را نمایان کند که بسیار کمک‌رسان است. از همه دعوت می‌کنم به افتتاحیه بیایند و از آثار دیدن کنند که دوستان چه فخری را آفریدند و این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با توجه به شرایط موجود توانستند ذره‌ای از افتخار را ورق بزنند.
در ادامه این برنامه سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره بیان کرد: جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام خودش را برمی‌دارد و طبیعتاً با بازخورد‌هایی طرف بوده که سعی کرده با استفاده از همین بازخوردها، کارش را جلو ببرد. در این جشنواره با رویکرد هنر متعالی سعی کردیم همه سطوح را مدنظر داشته باشیم تا به موضوعات مختلف پرداخته شود و به همین دلیل رویکرد هنر متعالی انتخاب شد.
میرهاشمی در مورد بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره اظهار داشت: بخش طوبای زرین در هشت رشته و بخش ویژه قله‌ها از بخش‌های جشنواره پانزدهم است. در کنار این‌ها دو بخش جنبی کاریکاتور بین‌الملل و پوستر را داریم که بحث استاد و شاگردی مطرح است. یکی از بخش‌های ویژه ما که قابل توجه است، تجسم هنر است که یکی از گام‌های مؤثر جشنواره تجسمی فجر در راستای تمرکززدایی خواهد بود، چراکه ما باید استعداد‌های جوان را در عرصه بین‌الملل داشته باشیم.
دبیرکل پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در ادامه گزارشی آماری از تعداد آثار و هنرمندان شرکت‌کنندگان ارائه کرد و گفت: به این دوره جشنواره تجسمی فجر ۸ هزار و ۶۲۷ اثر از ۳ هزار و ۸۰۱ هنرمند ارسال شد که از این تعداد، ۴۴۰اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار جشنواره در بخش‌های مختلف طوبای زرین و بخش ویژه قله‌ها راه یافتند.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» درباره کیفیت آثار و رده‌بندی سنی هنرمندان در جشنواره پانزدهم گفت: آثار ارائه شده در هشت رشته تعریف شده رشد کرده بودند، به‌خصوص در حوزه نگارگری. غالب هنرمندان جشنواره مثلاً در دو دوره قبل معمولاً از سن‌های میانه از حدود ۲۴ تا ۴۵ سال در جشنواره شرکت کرده‌اند و این میانگین سنی کمتر به دهه ۸۰ می‌رسد، ولی آمار مربوط به امسال بعداً اعلام می‌شود.
سیدمصطفی زراوندیان، دبیر بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) نیز بیان کرد: یکی از اهداف «تجسم هنر» تمرکززدایی است، زیرا همه کشور پایتخت نیست، به همین منظور با همکاری نگارخانه‌های استان‌ها، همزمان با بخش طوبی زرین در تهران، آثار هنرمندان استان‌ها نمایش داده می‌شود که این همانند دایر کردن یک نگارخانه به پهنای کشور است و در این دوره همه ۳۲ استان حضور پیدا کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار