کد خبر: 1132878
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران خبر داد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران از آغاز بکار واحد سیار جاده‌ای خبر داد و گفت: سهم خودرو‌های دیزلی در انتشار ذرات معلق ۳۳ درصد است و این واحد به منظور کاهش آلودگی هوا راه‌اندازی شد.

شادی مالکی با بیان اینکه خودرو‌های دیزل در انتشار سالانه ذرات معلق در شهر تهران تأثیر بسزایی در تشدید آلودگی هوا دارد، افزود: ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی هوا در فصول سرما و تأثیر آلایندگی خودرو‌های سنگین در تشدید آن همچنین بالا بودن عمر میانگین خودرو‌های سنگین و به طبع عدم ناپایداری این خودرو‌ها در حفظ شرایط استاندارد‌های تعیین شده از لحاظ تولید آلایندگی در برنامه‌ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به آغاز مجدد طرح کنترل کنار جاده‌ای خودرو‌های سنگین از روز پنج شنبه ۲۹ دی مصادف با روز هوای پاک اقدام کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح، خودرو‌های سنگین که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن‌ها اندازه گیری می‌شود. در این بررسی، خودرو‌های آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل برخط معاینه فنی آنان در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن از طریق سازمان راهداری کشور اقدام می‌شود.

مالکی افزود: در همین راستا نیز خودرو‌های دودزا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد. در این طرح دو واحد سیار کنترل کنار جاده‌ای با هدف پایش مستمر و کنترل مضاعف آلایندگی خودرو‌های سنگین در شهر تهران راه‌اندازی و تجهیز شده و این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی درباره وضعیت مراجعات خودرو‌های سنگین به مراکز معاینه فنی شهر تهران اظهارداشت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۶ هزار و ۷۴۸ دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده و در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات کاهش داشته است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران در مورد دلایل مردودی این خودرو‌ها افزود: از آمار اعلام شده تعداد چهار هزار و ۳۹ دستگاه خودرو سنگین مربوط به مراجعات اول بوده و در این ۱۰ ماه نقص مربوط به آلایندگی ۵۷۱ و هم‌راستایی ۴۰ و دور موتور ۲۵۷ و تست ترمز دو هزار و ۲۱۳ و وضعیت ظاهری هزار و ۴۸۶ دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت برای دریافت معاینه فنی توسط راکبان آن رفع ایراد شده است. در مجموع ۵۵ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی موفق به دریافت معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودرو‌های مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

وی درباره تعداد مراکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین شهر تهران و نحوه فعالیت آن‌ها افزود: شهر تهران از بضاعت سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودرو‌های سنگین برخوردار بوده که ۲ مرکز بسیج و جنت آباد در توقفگاه‌های شرکت واحد برای ناوگان اتوبوسرانی تعبیه شده است همچنین این مراکز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۱۵ و در پنجشنبه‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ فعال است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار