کد خبر: 1132634
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در افتتاحیه پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان شد
همزمان با برگزاری این دوره جشنواره تئاتر فجر برخی مسئولان از ارائه پیشنهاد تشکیل اتحادیه تئاتر کشور‌های اسلامی خبر می‌دهند.
مصطفی شاه‌کرمی

معاون هنری وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر ضمن خطاب کردن اصحاب تئاتر به اصحاب فکر و فرهیختگی از آن‌ها خواست خورشیدوار دنیا را به واقعیت خود نزدیک کنند.
مراسم افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر یکم بهمن در تالار وحدت برگزار شد. محمود سالاری، معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم با تأکید بر اینکه اصحاب تئاتر اصحاب بالا بودن و فکر و فرهیختگی است، گفت: اهالی سینما و هنر‌های دیگر از سفره تئاتر منتفع می‌شوند، اصحاب تئاتر در دنیایی که جای ظالم و مظلوم را تغییر می‌دهند و خرمهره را جای در قالب می‌کنند، خورشیدوار دنیا را به واقعیت خود نزدیک کنند.
سالاری در ادامه افزود: عرصه تئاتر عرصه بیان حقایق باشد و هنرمندان قدر جایی را که در آن زیست می‌کنند، بدانند. امیدوارم صحنه‌های تئاتر را خالی نکنید.
در بخش دیگری از این مراسم ضمن اعلام اسامی برگزیدگان بخش‌های پژوهش، رادیوتئاتر و نمایشنامه‌نویسی جشنواره چهل و یکم، مراسم بزرگداشتی برای هنرمندان فقید تئاتر کشورمان سعید تشکری و علی سلیمانی در قالب یکی از بخش‌های ویژه این رویداد برپا شد.
در همین رابطه کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی پیرامون کیفیت و تنوع موضوعی آثار این دوره از جشنواره گفت: ما در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر  شاهد آثاری با موضوعات متنوعی همچون اجتماعی، بینافرهنگی، دفاع مقدس، مذهبی و انواع موضوعاتی که بشر با آن‌ها روبه‌رو است، هستیم. در ذات تئاتر، تکراری وجود ندارد. اگر موضوع واحدی هم وجود داشته باشد باید به این موضوع توجه کنیم که تولیدکنندگان چقدر برای متنوع و متفاوت بودن آثار تلاش کرده‌اند. در کل آثار تکراری نیستند و ما شاهد تنوع و جذابیت‌های نمایشی و محتوایی گروه‌های مختلف هستیم.
نظری در مورد ویژگی‌های این دوره از جشنواره اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تولیدی بودن آثار است. این موضوع قطعاً می‌تواند باعث استقبال مخاطبان باشد و ما در حال برنامه‌ریزی اجرای این آثار در تهران و استان‌های بزرگ کشور هستیم. همچنین برگزاری برنامه‌های پژوهشی و کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان بین‌المللی، فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به‌ویژه دانشجویان فراهم می‌کند تا انتقال تجربه در این رویداد صورت بگیرد.
مدیرکل هنر‌های نمایشی با تأکید بر اینکه ما برای اولین‌بار در دنیا، تمام مسئولان تئاتر کشور‌های جهان اسلام را دعوت کردیم، افزود: ما پیشنهاد تشکیل اتحادیه تئاتر کشور‌های اسلامی را این مسئولان داده‌ایم که قرار است مقر این اتحادیه در تهران باشد. تلاش ما این است تا در این اتحادیه به مشکلات و مسائل انسان خاورمیانه بپردازیم و نتایج خوبی از این اجلاس به دست آوریم.
در ادامه برنامه‌های پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هیئت‌داوران بخش بین‌الملل این رویداد با کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی و کوروش زارعی دبیر چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و مژگان وکیلی مدیر بخش بین الملل اداره کل هنر‌های نمایشی در اداره کل هنر‌های نمایشی دیدار کردند.
در این مراسم ایوانا ووجیچ کومیناج، داور اهل صربستان نیز با ابراز خشنودی از حضور در ایران تمایل خود را برای همکاری‌های بیشتر بین ایران و صربستان ابراز کرد و دیگر داوران این رویداد هنری نیز از لزوم همکاری‌های بیشتر در عرصه تئاتر کشور‌ها نکاتی را مطرح کردند.
جیونگ وو سون از کره‌جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان و احمد حسن موسی از عراق داوران بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند که در این مراسم حضور داشتند.
همچنین قرار است در جریان برپایی این رویداد، ورکشاپ‌های با حضور و تدریس استادانی از چهار کشور در پلاتو مجموعه تئاترشهر برگزار شود. این کارگاه‌های آموزشی با موضوعاتی، چون گریم، کارگردانی، بازیگری با رویکرد‌های مختلف از پنجم بهمن تا دهم بهمن میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار