کد خبر: 1131556
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
پیشنهاد‌هایی برای زندگی در حال 
بیشتر ما تمایل داریم در گذشته یا آینده زندگی کنیم. هر چند وقت یک بار به اتفاقاتی که دیروز افتاده یا فردا ممکن است بیفتد، فکر می‌کنیم و این نوع طرز فکر گاهی بدون آنکه بخواهیم ما را دچار اضطراب می‌کند. در این نوشته پیشنهاد‌هایی برای زندگی در زمان حال ارائه داده‌ایم؛ پیشنهاد‌هایی که شاید به شما کمک کند به زندگی آگاهانه و بدون اضطراب بازگردید و قدر هر لحظه از زندگی خود را بدانید. 
نیره محمودی
 
 
 به اطراف خود توجه کنید: یکی از راه‌های حضور در لحظه حال، توجه به محیط اطراف است. هر چند وقت یک بار به اطراف نگاه کنید و ببینید چه خبر است؟ آخرین باری که نشستید، چشمان‌تان را بستید، نفس عمیقی کشیدید و فقط به اطراف‌تان نگاه کردید، کی بود؟ همین الان این تمرین را انجام دهید: هر دو چشم خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید، سپس آن‌ها را باز کنید و واقعاً جایی را که هستید، کاملاً حس کنید. دیوار‌ها چگونه به نظر می‌رسند؟ در مورد کف یا سقف چطور، چه الگو‌هایی را می‌توانید در آنجا ببینید؟ چند پنجره در سمت چپ و راست شما وجود دارد؟ از اینجا چند تا چراغ می‌توانید بشمارید؟ وقتی به اطراف خود نگاه می‌کنید و همه چیز را کاملاً می‌بینید و حس می‌کنید، زندگی در لحظه حال آسان‌تر می‌شود. 
 کار‌ها را باهم انجام ندهید: در حالی که ممکن است انجام چند کار و فعالیت به طور همزمان سازنده باشد و سرعت کار شما را بالا ببرد، اما تردید نداشته باشید انجام مداوم چند کار، زندگی در زمان حال را دشوار می‌کند. در حالی که انجام کاری که به توجه کامل شما نیاز دارد، در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد، اما می‌بینید که وقتی به طور کامل درگیر یک کار هستید، بهره‌وری بیشتری خواهید داشت، بنابراین اگر در حال انجام کاری هستید، تمام توجه خود را به آن معطوف کنید. وقتی به چیز‌های دیگری فکر یا تلفن خود را چک می‌کنید، معلوم است که تمایلی به انجام آن کار ندارید. بنابراین توصیه ما این است که دیگر ادامه ندهید. 
 برای آنچه دارید سپاسگزار باشید: بخشی از زندگی در لحظه حال این است که وقت بگذارید و برای چیز‌هایی که اکنون (نه در گذشته یا آینده) دارید سپاسگزار باشید. اگر دائماً روی چیز‌هایی که ندارید تمرکز کنید، از آن چیزی که دارید هم بهره‌ای نخواهید برد، بنابراین باید قدردان داشته‌های‌تان باشید. یکی از راه‌های تمرین قدردانی این است که فهرستی از چیز‌هایی که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید، بنویسید و آن فهرست را به صورت روزانه مرور کنید. سعی کنید حداقل سه چیز را بنویسید که برای آن‌ها سپاسگزار هستید. 
 چیز‌ها را همان طور که هستند، بپذیرید: اگر می‌خواهید زندگی را در لحظه حال شروع کنید، باید این طرز فکر را که همه چیز باید چنین یا چنان باشد، کنار بگذارید و آن‌ها را همان‌طور که هستند، بپذیرید. شما نمی‌توانید همه چیز‌هایی را که در اطراف‌تان اتفاق می‌افتد، کنترل کنید. گاهی اوقات زندگی با آنچه شما می‌خواهید متفاوت است. تمرین پذیرش به شما کمک می‌کند تا چیز‌هایی را که خارج از کنترل شما هستند، رها کنید. 
 با افرادی وقت بگذرانید که شاد هستند: گذراندن وقت با افرادی که به شما احساس شادی و رضایت می‌دهند، می‌تواند راهی عالی برای کمک به زندگی در لحظه حال باشد. احاطه کردن خود با افراد مثبت و حامی، احساس مثبت و شادی را در وجود شما افزایش می‌دهد. این وضعیت به شما امکان می‌دهد که به جای تمرکز روی رویداد‌های گذشته یا آینده، روی آنچه در حال حاضر خوب پیش می‌رود، تمرکز کنید. 
 از رسانه‌های اجتماعی و فناوری فاصله بگیرید: فاصله‌گیری از رسانه‌های اجتماعی و سایر فناوری‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند بیشتر در زمان حال زندگی کنید. ممکن است فکر کنید بررسی مداوم رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با دنیا در ارتباط باشید. اما این کار در واقع تأثیر منفی بر توانایی شما برای حضور در زمان حال دارد. مهم این است که یاد بگیرید چگونه اجازه ندهید، فناوری‌های روز زندگی شما را تسخیر کند، زیرا فناوری می‌تواند شما را از توجه به آنچه در اطراف‌تان می‌گذرد، دور کند. 
 ذهن آگاهی داشته باشید: هر کاری که انجام می‌دهید، از خوردن تا بررسی گوشی، باید تمام حواس‌تان را متوجه آن کار کنید. مثلاً بهتر است ناهار خود را همزمان با تماشای تلویزیون نخورید. این عدم‌تمرکز باعث می‌شود از کاری که انجام می‌دهید، فاصله بگیرید و در لحظه حال زندگی نکنید، زیرا تمام توجه شما معطوف به آن کار یا فعالیت نیست. در عوض، سعی کنید حین غذا خوردن روی هر وعده غذایی تمرکز کنید. مثلاً بوی غذا چگونه است؟ مزه‌اش چطور است؟ واکنش بدن شما به آنچه تاکنون خورده‌اید، چیست؟ هنگام غذا خوردن چه صدا‌هایی در اطراف شما هست. تماس‌های تلفنی، صدای ترافیک از بیرون، پخش موسیقی در پس زمینه. با تمرکز روی این جزئیات و توجه به همه چیز‌هایی که در اطراف شما در طول یک کار یا فعالیت خاص می‌گذرد، می‌توانید ذهن آگاهی یا میزان آگاهی خود از لحظه حال را وارد زندگی خود کنید. 
 تمرینات تنفس عمیق انجام دهید: یک تمرین تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را روی کار در حال انجام متمرکز کنید. نفس‌های آهسته و منظم موجب جلوگیری از تسلط احساس وحشت بر شما یا افکار منفی می‌شود و در عین حال کنترل بیشتری را در طول فعالیتی که در حال حاضر در آن مشغول هستید، امکانپذیر می‌کند. یکی از روش‌های سریع و آسان، تکنیک
 تنفس ۴- ۷- ۸ است. بر اساس این تکنیک پرطرفدار باید چهار ثانیه نفس عمیقی بکشید و دم داشته باشید، سپس باید هفت ثانیه آن را نگه دارید و طی هشت ثانیه بازدم داشته باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار