کد خبر: 1121285
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حمیدرضاشاه‌نظری
بیش از دو و نیم ماه از آغاز آشوب‌ها و تلاش‌های همه‌جانبه دشمنان ایران برای فروپاشی اجتماعی و درگیری مردم با مردم و مردم با حاکمیت در یک هجمه تمام عیار و بی‌سابقه می‌گذرد. گذشت زمان و شواهد و قرائن روشن، آشکار کرد که برخلاف تبلیغات اولیه مبنی بر مواجه بودن جامعه با یک اعتراض اجتماعی طبیعی به سیاست‌های حاکمیت، ایران با یک توطئه بی‌سابقه و یک جنگ طراحی شده با مدل جنگ ترکیبی (Hybrid War) و با ثقل جنگ شناختی مواجه شده که امنیت و تمامیت ارضی آن را نشانه گرفته است.

بیش از دو و نیم ماه از آغاز آشوب‌ها و تلاش‌های همه‌جانبه دشمنان ایران برای فروپاشی اجتماعی و درگیری مردم با مردم و مردم با حاکمیت در یک هجمه تمام عیار و بی‌سابقه می‌گذرد. گذشت زمان و شواهد و قرائن روشن، آشکار کرد که برخلاف تبلیغات اولیه مبنی بر مواجه بودن جامعه با یک اعتراض اجتماعی طبیعی به سیاست‌های حاکمیت، ایران با یک توطئه بی‌سابقه و یک جنگ طراحی شده با مدل جنگ ترکیبی (Hybrid War) و با ثقل جنگ شناختی مواجه شده که امنیت و تمامیت ارضی آن را نشانه گرفته است.
در این مدت مهم‌ترین راهبرد دشمنان، تلاش برای به صحنه کشاندن عموم مردم با استفاده از همه ابزار‌ها اعم از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سلبریتی‌ها و برخی چهره‌های مشهور و مبتنی بر همه شیوه‌های تجربه شده و جدید و بر مبنای یک درک جامعه‌شناختی و روانشناختی جمعی جامعه ایران بود که در مراکز پژوهشی مرتبط با سرویس‌های جاسوسی مطالعه و طراحی شده است. با این حال ورود زودهنگام به فاز خشونت افسارگسیخته و آغاز تحرکات جریانات تجزیه‌طلب، خیلی زود مشت دشمن را برای مردم باز کرد و سبب انزجار مردم از آنان و عدم همراهی عموم جامعه با اغتشاشگران گردید.
به‌رغم شبکه‌سازی گسترده سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در بستر شبکه‌های اجتماعی و نیز ارتباط‌گیری در فضای واقعی که به یک‌باره سبب نقش‌آفرینی تعداد قابل توجهی از سلبریتی‌ها و فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی در این ماجرا شد، ولی در نهایت دشمن از به صحنه کشاندن عموم مردم در این پروژه عاجز ماند.
یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز فتنه ۱۴۰۱ نسبت به موارد قبلی، تلاش برای زنده نگه داشتن اغتشاشات به هر روش ممکن است. با همین هدف، شعاردهی شبانه، تلاش برای ملتهب نگه داشتن دانشگاه‌ها، تلاش برای کشته‌سازی‌های جعلی و دروغین و مواردی از این دست تاکنون در دستور کار بوده است.
طی یک دهه اخیر به علت تحریم همه‌جانبه اقتصاد ایران و تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران، مهم‌ترین مشکل جامعه ایران، مسائل اقتصادی و معیشتی بوده است، ولی آنچه در عمل به عنوان مطالبه اغتشاشگران مطرح می‌شد ولنگاری فرهنگی و زیر پا گذاشتن اصول فرهنگی و مذهبی‌ای بود که طی هزاران سال در فرهنگ این مردم تنیده شده و ریشه دوانده است.
از طرفی با گذشت مدت زمانی از ماجرا و فروکش کردن هیجانات اولیه و رو شدن دست دشمنان برای مردم، طراحان این فتنه به این نتیجه رسیدند که غفلتی بزرگ کرده و از مسائل اصلی و واقعی مردم غافل شده‌اند.
با همین فهم بود که تصمیم گرفتند برای تحت فشار قرار دادن مردم و کشاندن آنان به صحنه اعتراض، مسئله معیشت آنان را هدف قرار دهند و به همین منظور به یک‌باره بحث فراخوان‌ها برای اعتصاب همگانی و تعطیلی کسب و کار‌ها را مطرح کردند که آخرین مورد آن، در سه روز گذشته بود که با بی‌اعتنایی کامل مردم مواجه شد.
در این سه روز از همه ابزار‌ها برای تعطیلی کسب و کار مردم و تحمیل اعتصاب اجباری به آنان استفاده شد. از تهدید کسبه و شعارنویسی تهدیدآمیز تا ارسال تصاویر ساعات استراحت و تعطیلی کسب و کار‌ها به عنوان همراهی مردم با اعتصاب، از ایجاد مانع برای باز نشدن مغازه‌ها مانند ریختن چسب به قفل مغازه‌ها تا تلاش‌های زایدالوصف رسانه‌ای برای القای همراهی مردم با اعتصابات که نه تنها نتیجه دلخواه دشمن را در پی نداشت بلکه سبب انزجار هرچه بیشتر عموم مردم و روشن‌تر شدن چهره ضدمردمی و خودفروخته مدعیان گردید و برخلاف تبلیغات رسانه‌ای، سبب حضور برجسته‌تر مردم در فضای بازار و کسب و کار گردید.
یکی دیگر از نشانه‌های ضعف و ناکامی دشمن در همراه کردن مردم و نیز برای تداوم وضعیت آشوب، تلاش آنان برای کشته‌سازی و حادثه‌سازی با اعلام حضور مسلحانه در اغتشاشات سه روز گذشته بود که با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و عدم همراهی مردم ناکام ماند.
آشوب‌ها و اقدامات تروریستی انجام شده طی قریب به سه ماه گذشته یک سناریوی طراحی شده و یک بسته کامل شامل دستورالعمل‌ها و اقدامات در پلن یک جنگ ترکیبی بود که طی آن تلاش کردند با کشته‌سازی گسترده و نیز جنگ رسانه‌ای بی‌سابقه عموم مردم را به صحنه بکشانند. هدفی که با هوشیاری مسئولان نظام و از خودگذشتگی نیرو‌های انتظامی، امنیتی و بسیج که با دست خالی و بدون استفاده از سلاح به صحنه جمع کردن آشوب‌ها ورود و در این راه قریب به ۱۰۰ شهید تقدیم کردند و نیز با بصیرت مثال‌زدنی مردم در شناخت ماهیت آشوب‌طلبان و دست‌های پشت پرده کاملاً با شکست مواجه شده است و وضعیت سه روز گذشته که با بی‌اعتنایی مطلق عموم مردم به فراخوان‌های اغتشاش و اعتصاب همراه بود این واقعیت را نشان می‌دهد.
امروز روز بازخوانی دقیق‌تر دست‌های پشت پرده و سخن گفتن مسئولان در مورد مشکلات کشور و برنامه‌ها برای حل این مشکلات است. یکی از کاستی‌های این سه ماه، عدم سخن گفتن کافی مسئولان با مردم به صورت عمومی بود که اگر انجام می‌شد چه بسا اندک همراهی‌کنندگان با آشوبگران نیز زودتر خط خود را از آنان جدا می‌کردند. امروز روزی است که همانند حضور رئیس جمهور محترم در کردستان و حضور برخی مسئولان در دانشگاه‌ها، مسئولان در همه سطوح باید هرچه بیشتر به میان مردم بروند و با مردم سخن بگویند.
از برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات و از خباثت‌ها و توطئه‌های دشمنان برای نابودی ایران و ایرانی. باید بصیرت این ملت بزرگ را ارج نهاد و حتی اگر بخشی هرچند اندک از آنان هنوز نسبت به ماهیت واقعی این حوادث ابهام دارند برای رفع آن تلاش کرد. مردم ایران در مواجهه رو در رو با مسئولان، متوجه زحمات و تلاش‌های آنان می‌شوند و مسئولان نیز به درک بهتری از مشکلات مردم می‌رسند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار