کد خبر: 1121214
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

خورشید «مغرب» در جام‌جهانی درست از جایی که باید طلوع کند، طلوع کرد، یعنی با عبور از مرحله گروهی و حذف بلژیک که امید قهرمانی بود و سیس حذف اسپانیا که امید دیگر قهرمانی این جام بود، دو کشوری که بیشترین مهاجر مغربی را در سرزمین خود دارند، زیرا روزگاری نه‌چندان دور این کشور مسلمان مستعمره آنان و اروپائیان بوده است. حالا، اما فقط در این سیاسی‌ترین ورزش جهان، حس انتقام از روزگاران دور نیست که جلوه می‌کند، بلکه برافراشته‌نگاه‌داشتن پرچم فلسطین پس از هر بازی و برد مغربی‌ها، یک پیروزی به‌روز و به‌موقع است. بازیکنان مغرب با اینکه همگی در لیگ‌های معتبر اروپا بازی می‌کنند، پس از شکست‌دادن اسپانیا، غول فوتبال جهان در ضربات پنالتی پرچم فلسطین را در دست گرفتند و با آن دور افتخار زدند و بعد سجده شکر به‌جای آوردند و با بوسیدن دست مادران‌شان که در ورزشگاه حاضر بودند، نمایش دینی و اسلامی خود را کامل کردند.
خیابان‌های بروکسل پایتخت بلژیک پس از حذف، از غیرت صعود مغرب، یک‌شبانه‌ورز در آتش بود و اسپانیا هم در آماده‌باش برای احتمال حذف مقابل مغرب! این وضعیت نشان از اهمیت این پیروزی‌ها داشت، اگر بلژیکی‌ها یا اسپانیایی‌ها مقابل برزیل یا آرژانتین می‌باختند، از این خبر‌ها نبود.
تیم ملی مغرب تا این‌جای کار هنوز هیچ گلی نخورده است! فقط یک گل در دیدار با کانادا در مرحله گروهی وارد دروازه آن‌ها شد که گل‌به‌خودی بود، یعنی آن گل را هم خودشان زدند! اما با اینکه بازی دیشب مقابل اسپانیا به پنالتی کشید و پنالتی‌های آخر بازی را به حساب گل خورده نمی‌آورند، باز هم دروازه مغرب در جشنواره پنالتی‌ها باز نشد و «یاسین بونو» دروازه‌بان مغرب دو پنالتی را مهار کرد و پنالتی دیگر هم به تیر دروازه خورد تا آرزوی بازکردن دروازه مغربی‌های فلسطینی‌مرام بر بازیکنان اسپانیا بماند. بازی اسپانیا و مغرب در دو نیمه و وقت اضافه گلی نداشت و با اینکه اسپانیا در تیکی‌تاکا و پاس‌های بی‌شمار کم نگذاشتند، اما این برای پیروزی کافی نبود و بلیت صعود را به کسی می‌دهند که در پایان توانسته باشد پیروز از زمین خارج شود.
اهمیت پرچم فلسطین در دستان مغربی‌ها و استوری‌هایی که با بازیکنان مغرب بعد از بازی باشمشیر ذوالفقار علی منتشر کردند در آنجاست که مردم مراکش نشان دادند به‌رغم دولت و حکومتشان کاملا حامی فلسطین و دشمن صهیونیست‌ها هستند. حکومت سلطنتی مغرب از دهه ۱۹۶۰ روابط عمیق امنیتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی داشته و پس از آغاز روند عادی‌سازی در سال ۲۰۲۱ چهارمین حکومتی بود که به آن پیوست و اجازه استقرار سفارت رژیم صهیونیستی را در رباط داد. از این رو اختناق شدیدی در مغرب نسبت به اسرائیل وجود دارد. برای همین این پیروزی و حمل پرچم فلسطین بسیار حائز اهمیت و معنادار است و نشانه‌ای است بر اینکه مردم کشور‌های مسلمان در عادی‌سازی دولت‌های‌شان با رژیم صهیونیستی موضعی کاملاً متفاوت و مخالف دارند.
حالا باید به انتظار دیدار مغرب با پرتغال بعد از برد رؤیای‌اش مقابل سوئیس نشست. هر دو تیم تا این‌جای کار طوری عمل کرده‌اند که بازی آن‌ها بسیار متفاوت‌خواهد بود: پرتغال گل‌زن مقابل مغرب گل‌نخور!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار