محمدمهدی عسگرپور ظاهراً دوست ندارد تنشی که از سوی سینماگران بر فضای بخشی از جامعه تحمیل میشود به نقطه اعتدال برسد. مواضع او نشان میدهد که از غلبه سیاست بر فرهنگ استقبال میکند. به این جملهها دقت کنید: «با این روندی که پیش آمده، من اینطور درک میکنم که خوب نیست در یک کشور این حجم از هنرمندان بازداشت و احضار شوند و نتوانند مشکلات پیشآمده را به موقع پیگیری کنند، آن هم در زمانی که میبینیم عدهای از تریبونهای رسمی استفاده کرده و خشم و تنفر را به جامعه تزریق میکنند! این در حالی است که هنرمندان هم بخشی از همین جامعه هستند و نقش قابل توجهی دارند. نمیشود بر آنها خرده گرفت که چرا در مسائل اجتماعی حضور دارند در صورتی که حاکمیت یک زمانی از این حضور بسیار لذت میبرد. این زیبنده هیچ کشوری نیست که مردم و هنرمندانش دچار مشکلاتی به این شکل شوند.»
همین یک پاراگراف برای درک جنس مدیریت سیاستزده و افراطی رئیس هیئت مدیره خانه سینما کفایت میکند. عسگرپور در جملات بالا به جای انتخاب گزینه عقلانیت همان راهی را میرود که برخی سینماگران آتشبیار معرکه میروند. او در هیچ جای اظهاراتش محض رضای خدا برای یکبار هم که شده از سینماگران نمیخواهد در فضای مجازی شایعات، القائات و اتهامات رسانههای معاند را تکرار نکنند. او ابداً به این اشاره نمیکند که ورود سینماگری که اطلاع دقیقی از یک حادثه و رویداد میدانی ندارد تا چه اندازه میتواند به دامن زدن خشونت کور و فتنهگری کمک کند. او قاعدتاً هیچگاه بهطور خصوصی هم مشی پدرانه اتخاذ نکرده و از در نصیحت و خیرخواهی سینماگران را از دامن زدن به شایعات در فضای مجازی برحذر نداشته است. اساساً مهدی عسگرپور ترجیح میدهد خود و سینماگران را در یک قطب جای دهد و با ادبیاتی نهچندان راهگشا روی موج فتنه سوار شود.
اخبار بازداشتیها
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در تازهترین گفتوگویی که انجام داده، برخی جزئیات برخوردهای قضایی با تعدادی از سینماگران را مطرح کرده است.
به گفته وی، وضعیت سینماگران به چند دسته بازداشتی، احضار یا توقیف پاسپورت تقسیمبندی میشود که برای برخی از آنها حکم قطعی وجود دارد و برای برخی هم هیچ حکمی نیست: «البته اخیراً مطلع شدم که برای برخی همکاران محدودیت دیگری را هم ایجاد میکنند و آن هم ممنوعیت از معامله و خرید و فروش است که فعلاً اطلاعات دقیقتری درباره آن ندارم و نمیدانم حکمی برای آن صادر شده است یا خیر! اما برخی هنرمندان که در این مسئله دچار محدودیت شدهاند، این موضوع را اطلاع دادهاند.»
وی ادامه میدهد: نتیجه کار کمیته حقوقی هنرمندان تاکنون منجر به رفع برخی مشکلات شده و تعدادی از همکاران ما با قید وثیقه سنگین و برخی هم بدون قید یا وثیقه سبکتر آزاد شدهاند. در واقع تا حدی این ماجرا سبک شده، اما همکاران جدیدتری هم اخیراً به این فهرست اضافه شدهاند. یک مسئله مهم که ما در روند پیگیریها با آن مواجه شدیم، این بود که وضعیت این هنرمندان را از یک کانال نمیتوانستیم پیگیری کنیم و ظاهراً دو یا سه کانال وجود دارد، درحالیکه قبلاً محدودتر بود، اما الان گویا بیشتر شده و همین موضوع، پیگیریها را سختتر و سردرگمی را بیشتر میکند. علاوه بر این، تشخیص این موضوع که آیا اتفاقهای رخ داده از سوی چند کانال حاصل یک سردرگمی است یا استراتژی، بسیار سخت شده و تمام اینها منجر به این شده که یک فضای غیرمنطقی شکل بگیرد.
او با اشاره به اینکه «روز گذشته در یکی از خبرگزاریها خبر بازداشت دو بازیگر سینما منتشر شده بود، در حالی که صحت نداشت»، میگوید: متأسفانه این نوع خبررسانیهای عجیب و مشکوک، خودش به یک معضل تبدیل شده است! اصلاً بخشی از مشکلات امروز کشور حاصل همین نوع خبررسانیها و بولتنسازیهاست. اگر آنهایی که بولتنسازی میکنند واقعاً طرز تفکر و حجم اطلاعاتشان در این حد نادرست است باید برایشان تأسف خورد، چون یکی از مصداقهای تشویش اذهان عمومی همین نوع خبرهاست.
گلایه از برخی اخبار نادرست
عسگرپور اضافه میکند: درباره خانمها شقایق دهقان و الناز شاکردوست خبری مبنی بر بازداشت آنها منتشر شده بود که درباره خانم دهقان اصلاً صحت نداشت و درباره خانم شاکردوست هم دو، سه ساعت بر اساس احضار قبلی مراجعه صورت گرفت و الان هیچ کدام از آنها در بازداشت نیستند. همچنین در روزهای گذشته بازداشت جدیدی در میان سینماگران اتفاق نیفتاده است.
وی درباره آخرین آمار بازداشتیهای سینما و همچنین هنرمندان دیگری که از طریق این کمیته پیگیری میشوند با تأکید بر اینکه کمیته حقوقی تشکیل شده برای پیگیری وضعیت هنرمندان را نمیتوان صرفاً به یک نهاد صنفی خاص نسبت داد و اصناف مختلف هنری موضوع را از این طریق دنبال میکنند، میگوید: براساس اطلاعات کمیته پیگیری کمتر از ۴۰ نفر از سینما و بیش از ۱۰۰ نفر از حوزههای مختلف هنر در بازداشت هستند و احتمالاً در صورت جمعآوری اطلاعات دقیقتر، این تعداد در برخی حوزهها افزایش یابد.
آنچه در کلیت سخنان رئیس هیئت مدیره خانه سینما به دست میآید، این است که این صنف سینمایی ترجیح میدهد در بزنگاههایی اینچنینی بهویژه در غبار فتنهها کارکرد خود را در حد یک حزب سیاسی تقلیل دهد و اگر غیر از این بود شاهد این حجم از جرم فاحش از سوی برخی از سینماگران در فضای مجازی نبودیم. خانه سینما میتوانست دستکم روی سواد حقوقی و رسانهای سینماگران کار کند تا مدام با اظهارنظرهای ناشیانه به اختلافها و شایعات در جامعه دامن نزنند.