کد خبر: 1120133
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با نویسنده کتاب «دختران چهارمردان» روایتی از زنان شهیده قم
معصومه دستجانی‌فراهانی نویسندگی را از دوران نوجوانی آغاز کرد، اما به صورت حرفه‌ای از دهه ۸۰ با عضویت در هیئت تحریریه نشریه پیام آستانه حرم حضرت معصومه (س) نویسندگی را ادامه داد. وی اخیراً کتاب «دختران چهارمردان» با موضوع زنان شهیده‌ای را به رشته تحریر درآورده است که در ماجرای بمباران روضه خانگی در قم به شهادت رسیده بودند؛ موضوعی که در دیدار اخیر رهبری با برگزارکنندگان کنگره شهدای ملی استان قم هم مورد توجه ایشان قرار گرفت. 
 صغری خیل‌فرهنگ
 
 
معصومه دستجانی‌فراهانی نویسندگی را از دوران نوجوانی آغاز کرد، اما به صورت حرفه‌ای از دهه ۸۰ با عضویت در هیئت تحریریه نشریه پیام آستانه حرم حضرت معصومه (س) نویسندگی را ادامه داد. وی اخیراً کتاب «دختران چهارمردان» با موضوع زنان شهیده‌ای را به رشته تحریر درآورده است که در ماجرای بمباران روضه خانگی در قم به شهادت رسیده بودند؛ موضوعی که در دیدار اخیر رهبری با برگزارکنندگان کنگره شهدای ملی استان قم هم مورد توجه ایشان قرار گرفت. 
 
 ایده نگارش این کتاب چطور به ذهن شما رسید؟
من سال‌ها پیش با خانواده حاج آقای مؤمنی صاحب خانه‌ای که روضه در آن برقرار بود و بمباران شد آشنا بودم، ضمن اینکه در دوران دانشجویی شاگرد خانم زهراسادات مؤمنی دختر حاج آقا بودم. همین مسئله باعث شد تصمیم به نگارش سرگذشت خانواده مؤمنی بگیرم. آنچه در طول مصاحبه و آشنایی نزدیک با این خانواده توجهم را جلب کرد، سبک زندگی خاص‌شان بود؛ ساده‌زیستی، ایمان و توکل و صبر مثال‌زدنی که حتی در همه خانواده‌های مذهبی دیده نمی‌شود. سعی کردم این موارد را بیاورم تا مخاطب هم با این سبک خاص زندگی آشنا شود. هر چند با زندگی‌های امروزی به سختی می‌شود ساده‌زیست بود، اما می‌شود صبور و باتقوا ماند. 
 
 چه موضوعی در کتاب «دختران چهار مردان» مطرح می‌شود؟
غالب اثر به زندگی سیدعلی مؤمنی صاحب خانه‌ای بازمی‌گردد که مراسم روضه زنان در منزلش برگزار می‌شد و در طول روایت زندگی پدر، کتاب به ماجرای بمباران و شهادت اقوام و فرزندان خانواده می‌پردازد. شهیدی که از بین ۱۸ شهید این واقعه پررنگ‌تر است، طیبه‌سادات دختر ۱۴ ساله حاج آقاست که جزو شهدای حادثه آسمانی شد. مهم‌ترین ویژگی این اثر کم‌حجمی و روانی روایت‌های کتاب است، ضمن اینکه در این اثر مخاطب با خانواده‌ای آشنا می‌شود که خانواده تراز اسلامی است و می‌توانند الگوی زندگی اسلامی باشند. 
 
 سیر محتوایی کتاب به چه ترتیبی است؟
کتاب از روز بمباران و روضه شروع و به کودکی و نوجوانی و اشتیاق سیدعلی مؤمنی به یادگیری علوم دینی و هجرت به نجف و ازدواج می‌پردازد. در زمان حضور حاج آقای مؤمنی در نجف، حضرت امام به عراق تبعید و در محله حویش نجف ساکن می‌شوند. سیدعلی مؤمنی از شاگردان و مریدان حضرت امام شده و شاهد وقایع آن روز‌ها در نجف هستند و ما آن اتفاقات را از زبان ایشان می‌شنویم. بعد هم بازگشت به ایران و سکونت در خیابان چهارمردان قم و ادامه ماجرا... 
 
 در دیدار رهبری با برگزارکنندگان کنگره ملی شهدای قم، به موضوع کتاب شما هم اشاره شد، چه احساسی در آن لحظه داشتید؟
بله، در دیداری که آبان امسال با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان به بمباران خانه‌ای که در آن مجلس روضه برقرار بوده است، اشاره و امر فرمودند به این موضوع پرداخته شود. آن لحظه حس خوبی داشتم و خوشحالم امر ولی امرم را با نگارش این کتاب اجابت کرده‌ام. 
 لطفاً کلیتی از کتاب برای مخاطبان بیان کنید. 
در سال‌های پایانی جنگ بمباران شهری شدت می‌گیرد و خانه‌ای در سه‌راه سجادیه قم بمباران می‌شود که در آن خانه، روضه فاطمیه برقرار بوده است. در این بمباران ۱۸ نفر زن و کودک به شهادت می‌رسند که اغلب از سادات و فامیل یکدیگر بودند. این اصل ماجرای کتاب است، اما هجرت حاج آقای مؤمنی به نجف و تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف و ماجرا‌هایی که برای ایشان اتفاق می‌افتد تا زمان بمباران روایت می‌شود. از شاخصه‌های مهم کتاب ثبت یک واقعه از ظلم به مردم و مظلومیت ما در هشت سال دفاع مقدس، مستند و بر اساس واقعیت است. 
 چرا نام کتاب را دختران چهار مردان گذاشتید؟
علت انتخاب عنوان این است که خیابان چهارمردان قم از خیابان‎های مرکزی شهر قم و نزدیک حرم مطهر است و از طرفی این خیابان در سال‌های پیش از انقلاب از خیابان‌های اصلی راهپیمایی و تظاهرات‌های انقلابیون قمی بوده و وقایع آن روز‌ها را شاهد بوده است. بعد از انقلاب هم شاهد شهدای متعددی بوده است. خانه حاج‌آقای مؤمنی در این خیابان بوده و تعداد دختران حاج آقا بیشتر از پسر‌های خانواده بود و نقش پررنگی در کتاب دارند. 
 
 به نظر شما مسئولان چگونه می‌توانند از کسانی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت دارند، حمایت کنند؟
تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ یاد و رساندن پیام شهداست. مسئولان باید به این امر حضرت آقا توجه کنند، با توجه به اینکه اخیراً ایشان بر رساندن پیام شهدا با کتاب، شعر، فیلم مستند و سینمایی و سریال تأکید فرمودند. در حال حاضر فعالان حوزه ایثار و شهادت از مظلوم‌ترین و تنهاترین افراد هستند. مسئولان کمترین حمایت معنوی و مادی را دارند و با حساب دو‌دو تا چهارتا، اغلب عزیزان به شکل جهادی در این حوزه فعالیت دارند. باید به این مقوله بها داده شود. حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند، این است که بودجه کافی برای این فعالیت‌ها در نظر بگیرند، مخصوصاً اینکه حتی در تقسیم‌بندی بودجه کمترین میزان برای تولید کتاب اختصاص داده می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار