کد خبر: 1119926
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
بی‌خیالی فدراسیون ایران و جهانی
حامد قهرمانی

در روز‌هایی که تمام هوش و حواس مسئولان ورزش کشور متوجه جام جهانی فوتبال در قطر است و حتی حذف تیم ملی فوتبال از گردونه این رقابت‌ها هم نتوانسته فوتبال‌زدگی آقایان را تمام کند، شنیدن خبر ثبت جهانی فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای به نام آذربایجان در یونسکو یک ضربه مهلک به پیکر ورزش ایران، به‌خصوص ورزش ابا و اجدادی زورخانه‌ای بود.
۲۵ آبان‌ماه سالروز درخواست ثبت ورزش پهلوانی ایران در یونسکو بود، آن هم ۱۲ سال قبل، اما در طول این مدت هیچ اقدامی صورت نگرفت، نه از سوی فدراسیون بین‌المللی با ریاست مهرعلی‌زاده و نه از سوی فدراسیون ایران با هدایت باران‌چشمه و همه فقط نگاه کردند. تا دلتان بخواهد هم مسافرت رفتند و فقط پز دادند که این ورزش برای ماست، اما درست زمانی که آقایان مشغول بازی بودند آذربایجان یکی دیگر از فرهنگ‌های اصیل ایران را به نام خودش ثبت و ضبط کرد و کک کسی هم نگزید!
سایت فدراسیون بین‌المللی و فدراسیون ایران کوچک‌ترین واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و هنوز مشغول تعریف و تمجید‌های روزمره خود از دو رئیسی هستند که فقط با لبخند در کنار این و آن عکس یادگاری می‌گیرند.
بچه‌های این دوره و زمانه چیزی نمی‌دانند، فقط در حد اینکه در برنامه احسان علیخانی گروه پهلوانک‌ها آمدند و اجرای برنامه کردند تا ورزش باستانی را به همه معرفی کنند، اما نسل قدیم‌تر خوب به یاد می‌آورد که با صدای مرشد هر روز صبح از خواب بیدار و با ضرب زورخانه هر عصر راهی خانه می‌شدند، حالا، اما کار به جایی رسیده که در سکوت و اهمال‌کاری مسئولان ورزش ایران این ورزش ابا و اجدادی به نام کشوری دیگر ثبت شده است. کشوری که عمر حیاتش به ۳۰ سال هم نمی‌رسد، اما حالا با هر وسیله ممکن مشغول هویت‌سازی برای خود است و یونسکو هم با توجه به دلار‌هایی که خرج می‌شود «نه» نمی‌گوید.
آذربایجانی‌ها به همین راحتی ورزش باستانی ایران را به نام خودشان زدند. این دیگر نان لواش و بادگیر یزد نیست. هرچند تمام این‌ها در جای خود بسیار مهم هستند، اما ورزش پهلوانی ریشه در اعتقادات و مرام ایران دارد و نباید به سادگی از کنار این اتفاق گذشت. ورزش باستانی در تمام دنیا به نام ایران شناخته می‌شود و معرف فرهنگ ایرانی است و اگر قرار به این باشد که به نام کشوری دیگر، آن هم کشوری که هم‌پیمان دشمنان قسم خورده ایران است ثبت شود باید نگران شد.
مسئولان خواب‌زده فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی باید در این خصوص از یونسکو پاسخ بخواهند که چگونه حاضر شده در‌حالی‌که ایران مهد ورزش باستانی، زورخانه‌ای و معرف آن به جهان است آن را به نام آذربایجان ثبت کند! این وظیفه مهمی است که اگر رئیس فدراسیون ایران و رئیس فدراسیون جهانی از عهده آن برنمی‌آیند، بهتر است همین حالا کنار بروند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار