کد خبر: 1119923
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
جام‌جهانی برای ما تمام شده و تیم‌ملی هم به کشور بازگشته است، اما زمان به سرعت می‌گذرد و فوتبال هم جریان دارد. به همین‌خاطر خیلی زود و تا قبل از اینکه بازیکنان و سایرین تکلیف کادرفنی را روشن کنند، فدراسیون باید فکری به حال آینده سرمربی تیم‌ملی کند. 
 شیوا نوروزی
کارلوس کی‌روش در بازگشت به تهران حرف از جام ملت‌های آسیا و قهرمانی در این رویداد قاره‌ای زد. همزمان با او، برخی از بازیکنان تیم‌ملی از جمله سردار آزمون روی حفظ مرد پرتغالی روی نیمکت تأکید کردند. اظهارات واضح حمید سجادی، وزیر ورزش در خصوص ادامه همکاری تیم‌ملی با کی‌روش و همچنین مثبت خواندن عملکرد سرمربی از سوی پولادگر، معاون او حسن‌ختامی بود بر اینکه قرار است در جام ملت‌ها نیز با همین فرمان و تاکتیک‌های سوخته کارلوس پیش برویم و خبری از تغییر و تحول نخواهد بود!
 عملکرد پرابهام
فرصت صعود تاریخی به دور دوم جام‌جهانی ۲۰۲۲ را در شرایطی از دست دادیم که یک تساوی و یک امتیاز دیگر این رؤیا را به واقعیت تبدیل می‌کرد، اما در شبی که همه منتظر برد تیم‌ملی بودند بازیکنان ایران با تاکتیک دفاعی و با هدف گرفتن مساوی مقابل امریکا صف‌آرایی کردند. غافل از اینکه حریف چیزی برای از دست دادن نداشت و از تک‌گل زده‌اش نیز تا لحظه آخر محافظت کرد. ابهامات و ضعف‌های تیم کشورمان در دیدار سرنوشت‌ساز با امریکا آنقدر زیاد بود که اهمیت برد مقابل ولز را نیز کمرنگ‌تر کرد. ضمن اینکه کادرفنی و فدراسیون هنوز هم در خصوص شکست تلخ و پرگل ایران برابر انگلیس توضیحی نداده‌اند. 
تفکرات کی‌روش را دیگر همه می‌دانند؛ او سه بار در جام‌جهانی هدایت تیم‌ملی را برعهده داشته و دو جام ملت‌های آسیا را نیز تجربه کرده است. تأکید زیاد بر بازی دفاعی پاشنه‌آشیل تفکرات اوست و اگرچه در مصاف با تیمی مثل پرتغال به کارمان آمد، اما در جدال با انگلیس و امریکا به ضررمان تمام شد. علاوه بر این کی‌روش اهمیتی به میانگین بالای سنی تیمش نمی‌دهد و به همین خاطر است که در قطر ایران پیرترین تیم تورنمنت لقب گرفت. آمار عملکرد تیم در این دوره نیز به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست؛ از آمار پایین مالکیت توپ گرفته تا پاس‌های کم‌تعداد و پراشتباه. انتخاب بازیکنان اعزامی نیز انتقاد‌های زیادی را به همراه داشت. مرد پرتغالی در انتخاب ترکیب اصلی در بازی با انگلیس و امریکا نیز بحث‌برانگیز ظاهر شد.
 حمایت مسئولان
با در نظر گرفتن همه این فاکتور‌ها این سؤال در ذهن نقش می‌بندد که آقایان بر چه اساسی با قاطعیت از ادامه همکاری با سرمربی امتحان پس‌داده حرف می‌زنند؟ مسئولان فدراسیون در مصاحبه‌های قبلی تأکید کرده بودند قرارداد کی‌روش تا پایان جام‌جهانی است. پس نگرانی بابت قطع همکاری وجود نخواهد داشت، ولی به نظر می‌رسد عملکرد تیم‌ملی در جام‌جهانی به شدت مورد قبول آقایان قرار گرفته است. توقعمان از وزیر ورزش بیشتر از این‌ها بود. حمید سجادی در حاشیه مراسم استقبال از تیم‌ملی عقایدش را به زبان آورد: «مهم کیفیت عملکرد بازیکنان بود که در مقابل ولز مردم را خوشحال کردند. از فدراسیون و نظر فدراسیون حمایت می‌کنیم و اگر نظر ما را بخواهند از کی‌روش هم حمایت می‌کنیم. او ارتباط خوبی با بازیکنان دارد و بازیکنان هم کی‌روس را دوست دارند.»
 باز هم بازیکن‌سالاری
هنوز حواشی برکناری دراگان اسکوچیچ فراموش نشده و گویا بازیکنان تیم‌ملی همانند چند ماه پیش این‌بار نیز قرار است در ابقای سرمربی نقش مهمی ایفا کنند. وقتی در فرودگاه خبرنگاری از سردار آزمون در خصوص رفتن یا ماندن کی‌روش سؤال می‌کند، جوابی بسیار عجیب می‌شنود: «خودم اوکی می‌کنم کی‌روش بماند!» جالب اینکه سردار یکی از موافقان ادامه همکاری با مرد کروات بود و در جبهه مخالفان کی‌روش قرار داشت. مرتضی پورعلی‌گنجی دیگر بازیکنی است که با رضایت کامل از عملکرد سرمربی پرتغالی حرف زده است: «با توجه به شناخت کی‌روش از بازیکنان و کمکی که در این سال‌ها به تیم ملی کرده همه چیز گویای عملکرد اوست. با شرایط موجود به نظرم بهتر است کی‌روش بماند و در یک سال آینده با برنامه‌ریزی درست تیم‌ملی بهتری داشته باشیم.» 
با همین شیوه اگر جلو برویم شکل جدیدی از بازیکن‌سالاری در تیم‌ملی را شاهد خواهیم بود.
 انتقاد اسکوچیچ از کی‌روش
دراگان اسکوچیچ هم عملکرد تیم کشورمان در جام‌جهانی را دور از انتظار خواند. سرمربی سابق تیم‌ملی با اینکه تیم را با بدون شکست و مقتدرانه مسافر جام‌جهانی کرد، ولی به دلیل برخی اتفاقات شانس نشستن روی نیمکت ایران در قطر را پیدا نکرد. مرد کروات در تازه‌ترین اظهاراتش به ایرادات فنی تیم کی‌روش اشاره کرد: «با کارلوس در مورد دیدگاهمان به فوتبال کاملاً متفاوت هستیم. فکر می‌کنم خیلی نسبت به او مربی هجومی‌تری در فوتبال هستم. مربی‌ها یا ریسک می‌کنند یا نمی‌کنند. فکر می‌کنم کی‌روش در فوتبال خیلی محتاط است. وقتی مقابل یک حریف قوی بازی می‌کنید باید به تیم خود اعتماد کنید. اگر من بودم فکر نمی‌کنم مقابل انگلیسی‌ها دفاع می‌کردیم و از این نظر ما با هم فرق داریم. نمی‌توانید تیمی از بازیکنان وفادار به خود را در زمین قرار دهید. شما باید بهترین بازیکنان خود را به زمین بفرستید، نه بازیکنان وفادار به خود را. باید با بازیکنان رابطه ایجاد کنید، به خاطر همین است که وقتی ترکیب تیم ملی ایران را دیدم خیلی تعجب کردم و باور نمی‌کردم. دیدید که ناگهان تیم ملی ایران مسن‌ترین تیم جام جهانی شد. اگر مربی بودم، کریم انصاری‌فرد و کاپیتان احسان حاج‌صفی بازی نمی‌کردند. من تیم ملی ایران را جوان کردم و ما انرژی جدیدی به دست آوردیم و بعد ناگهان مثل این است که شما به تنظیمات قبلی برگردید. کی‌روش با کلمبیا نتوانست به جام‌جهانی برود و در ادامه با مصر هم نتوانست و سپس به ایران آمد.  این یک اتفاقی بود که هیچ منطقی در آن وجود نداشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار