کد خبر: 1119824
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
وزارت بهداشت تلاش کرد به هر طریقی که شده پرداخت کارانه پرستاران از محل اجرای تعرفه ها خدمات پرستاری، قبل از روز پرستار آغاز شود که به نظر می‌رسد پرداخت های علی الحساب مورد رضایت نبوده است.

 قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تابستان ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا پرستاران در قبال خدماتی که به بیماران ارائه می‌دهند، دریافتی داشته باشند. اما، ۱۵ سال طول کشید تا این قانون روند اجرایی به خود ببیند و حالا پرستاران از نحوه اجرای آن گلایه مند هستند و معتقدند که پرداختی‌ها با آنچه در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تعریف شده است، همخوانی ندارد.

بر اساس آنچه که محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری، پیش از این بارها و به دفعات به آن اشاره کرده بود، اینکه پرداختی به پرستاران از محل تعرفه‌های پرستاری، قرار بود از سه ماه آخر سال ۱۴۰۰، محاسبه و پرداخت شود.

وی عنوان داشته بود که تاکید سازمان نظام پرستاری، محاسبه دقیق خدمات از اول دی ماه ۱۴۰۰ است. اما، قرار شده پرداختی‌ها به پرستاران فعلاً به صورت هر سه ماه محاسبه شود.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که ما نگران بودیم اجرای تعرفه‌ها به امسال هم نرسد، ادامه داد: پرداختی‌ها از محل ثبت خدمات پرستاری، فعلاً به صورت علی الحساب خواهد بود تا همه بیمارستان‌ها، اعم از دولتی، خصوصی، عمومی، نیروهای مسلح و…، به طور کامل نسبت به اعمال سه دستورالعمل ابلاغی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: هر بیمارستانی که نخواهد به دستورالعمل‌ها توجه کند، سازمان نظام پرستاری این موضوع را به عنوان ترک فعل تلقی می‌کند و به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، پرداختی کارانه پرستاران هیچ ارتباطی به اضافه کار و حقوق پرستاران ندارد و بر اساس خدمتی که تعرفه دارد، کارانه دریافت می‌کنند.

بر اساس آنچه که مصوب شده است، بودجه تعرفه‌ها در سال جاری ۵,۲۰۰ میلیارد تومان است که می‌بایست از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد و بیمه‌ها نیز می‌بایست به حساب بیمارستان‌ها واریز کنند تا کارانه تعرفه‌های پرستاری را پرداخت کنند.

حالا، اخباری که از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد، حاکی از این است که اختلاف زیادی در پرداختی‌های علی الحساب پرستاران مشاهده شده است.

یکی از پرستاران گفته است که بابت سه ماه، ۱.۴ میلیون تومان به او پرداخت کرده‌اند. جالب اینکه یکی دیگر از پرستاران، رقم ۵.۴ میلیون تومان را بابت سه ماه کارانه عنوان کرده است.

گفته می‌شود هر چقدر از بیمارستان‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها دور می‌شویم، پرداختی‌ها هم کمتر می‌شود. به طوری که بابت سه ماه کارانه، رقمی کمتر از یک میلیون تومان به حساب برخی پرستاران در مناطق دوردست واریز شده است.

البته این ارقام به صورت علی الحساب بوده است و عنوان می‌شود که با اجرای کامل تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بیمارستان‌ها، ارقام دریافتی پرستاران از محل تعرفه‌ها، افزایش خواهد یافت که تحقق این موضوع بستگی به مدیریت بیمارستان‌ها و البته تخصیص بودجه مصوب از سوی سازمان برنامه و بودجه دارد.

آنچه مسلم است، پرستاران از ارقام واریزی راضی نیستند و معتقدند که پرداخت‌ها به شکل غیر عادلانه و تبعیض آمیز بوده است.

هدایای روز پرستار

علاوه بر واریز کارانه به حساب پرستاران، برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، تلاش کرده‌اند که با هدیه‌ای به مناسبت روز پرستار، قدردان زحمات کادر پرستاری باشند که به نظر می‌رسد در این بخش هم به حرفه پرستاری بها نداده‌اند.

یک پرستار شاغل در یک بیمارستان یکی از شهرستان‌های دور از مرکز، عنوان کرده است که رئیس بیمارستان به آنها یک ظرف بور هدیه داده که ارزش مادی آن بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نبوده است.

همچنین در یکی از بیمارستان‌ها نیز، کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومانی داده‌اند.

به نظر می‌رسد جامعه پرستاری کشور به رغم تلاش‌هایی که در عرصه خدمت به بیماران صورت می‌دهد، از جایگاه لازم در نظام سلامت برخوردار نیست و فقط در روزهای سخت، همچون دوران پاندمی کرونا و حوادث و بحران‌های طبیعی، پرستاران را مهم جلوه می‌دهیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار