کد خبر: 1119284
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
ناتو هفته قبل گفته بود کمک نظامی به اوکراین، تنها راه رسیدن به صلح است و حالا هم وزرای خارجه هفت کشور شمال اروپا و بالتیک وعده داده‌اند که کمک‌های بیشتر نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ارسال کنند
 حامد خبیری
 ناتو هفته قبل گفته بود کمک نظامی به اوکراین، تنها راه رسیدن به صلح است و حالا هم وزرای خارجه هفت کشور شمال اروپا و بالتیک وعده داده‌اند که کمک‌های بیشتر نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ارسال کنند. همزمان، روس‌ها تأکید می‌کنند که، چون اوکراین مذاکره را مطلقاً رد می‌کند فعلاً هیچ مذاکره‌ای ممکن نیست: «پس عملیات نظامی ویژه ادامه می‌یابد» با این حال، تمایل دو طرف برای برون رفت آبرومندانه از جنگ، قابل انکار نیست، شرایطی که آن‌ها را مجاب کرده برای تن دادن به آتش‌بس، گارد رویارویی مقابل همدیگر بگیرند. 
 
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دیروز برای چندمین بار به اظهارات مقامات غربی درباره لزوم بازگشت مسکو و کی‌یف به میز مذاکره واکنش نشان داد و گفت که اراده سیاسی اوکراین لازمه انجام شدن این گفتگو‌ها است. به گزارش «ریانووستی»، پسکوف گفته که هم‌اکنون هیچ مذاکره‌ای ممکن نیست، زیرا طرف اوکراینی آن را مطلقاً رد می‌کند و تأکید کرده که «بنابراین عملیات نظامی ویژه ادامه می‌یابد». موضع دیروز پسکوف نشانه تداوم رویارویی جنگی بین طرفین است، به خصوص که همزمان با آن، طرف‌های غربی گفته‌اند که کمک به اوکراین را ادامه خواهند داد. در حالی که دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در جلسه وزرای خارجه این ائتلاف، از متحدان خواست کمک‌های بیشتری برای زمستان سرد کی‌یف ارسال کنند، فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان در تازه‌ترین موضع خود گفت که هر صحبتی از آتش‌بس و متارکه جنگ «نسنجیده» است. در حالی که دولت آلمان پیش از این، از ارسال سلاح به اوکراین سر باز می‌زد و به همین دلیل مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت، اشتاین مایر از «بازنگری زیاد» در سیاست آلمان صحبت کرده و گفته که وقتی نیرو‌های روسیه هنوز بخش‌هایی از اوکراین را در تصرف خود دارند، اعلام آتش‌بس باعث می‌شود این نیرو‌ها در مناطق مذکور باقی بمانند. او گفته، دولت و مردم آلمان دریافتند که جنگ در اوکراین، به معنای به خطر افتادن امنیت اروپاست. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هم در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفته که دولت لندن کمک‌های نظامی خود به کی‌یف را در سال آینده حفظ خواهد کرد و از حمایت قوی نخست‌وزیران سابق شامل بوریس جانسون و لیز تراس حمایت خواهد کرد. او گفت: «شک نکنید، ما تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم ایستاد. ما کمک‌های نظامی خود را در سال آینده حفظ یا افزایش خواهیم داد و حمایت جدیدی در زمینه دفاع هوایی ارائه خواهیم کرد.» همچنین وزرای خارجه هفت کشور حوزه شمال اروپا و بالتیک در نشستی وعده کردند کمک‌های بیشتر نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ارسال کنند. به گزارش آسوشیتدپرس ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که دیروز پس از دیدار با وزرایی از سوئد، فنلاند، نروژ، استونی، لتونی، لیتوانی و ایسلند در کی‌یف صحبت می‌کرد، گفت: «ما توافق‌هایی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های دفاعی و انرژی، پروژه‌های بازسازی کشور و تحریم‌ها داشتیم.»‌منابع غربی گزارش کرده‌اند که یک مقام سوئدی در جریان این نشست به زلنسکی گفته که بسته‌ای نزدیک به ۲۸۰ میلیون دلاری از سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات، وسایل نقلیه تمام زمینی و تجهیزات شخصی زمستانی را برای سربازان فراهم کرده است. علاوه بر این، فنلاند متعهد شده که بیشتر پناهندگان اوکراینی را بپذیرد و در واشنگتن هم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا تأکید کرده که ایالات متحده با شرکا و متحدان خود برای تهیه تجهیزات جایگزین انرژی و آب همکاری می‌کند. وزیر امور خارجه اوکراین خواستار دفاع هوایی بیشتر برای در هم شکستن این چرخه «شرورانه» روسیه در نابودی زیرساخت‌ها شده است. الکسی رزنیکوف در توئیتی نوشت: از بیش ۹۷ درصد از ۱۶ هزار موشکی که روسیه در این جنگ به سمت اوکراین شلیک کرده، اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده است. ما علیه یک دولت تروریستی می‌جنگیم. اوکراین پیروز خواهد شد و جنایتکاران جنگی را به دست عدالت خواهد سپرد. 
 ورای لفاظی‌ها
با وجود لفاظی‌های جنگی، به نظر می‌رسد روس‌ها و طرف‌های اروپایی شروع مذاکرات و دستیابی به آتش‌بس را گزینه ارجحیت‌دار خود می‌دانند. دبیرکل ناتو که پیش از این گفته بود که برای دستیابی به صلح بایستی به اوکراین کمک کرد، در تازه‌ترین موضع خود گفته که «ما نمی‌توانیم به (ولادیمیر) پوتین اجازه بدهیم که پیروز شود.» همچنین اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان که از «بازنگری زیاد» در سیاست کشورش خبر داده، تلویحاً تأیید کرده که گارد جنگی برلین، دستیابی به آتش‌بس است: «هدف آتش‌بس نباید این باشد... پس در این لحظه نمی‌توانم راهی برای پایان جنگ ببینم.» صحبت‌های دیروز جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا را باید صریح‌ترین موضع جنگی با هدف دستیابی به آتش‌بس قلمداد کرد. ملونی گفت، کی‌یف به حمایت خارجی مداوم نیاز دارد، زیرا تنها در صورتی می‌توان به راهکار مذاکره‌محور امید داشت، که اوکراین و روسیه در جنگ قدرت برابری داشته باشند. به گزارش اسپوتنیک، نخست‌وزیر ایتالیا تأکیدکرد: «تن‌ها در صورتی می‌توان بحث مذاکره را مطرح کرد که قدرت طرفین برابر باشد.» همزمان، ریسک رویارویی مستقیم ناتو با روسیه در جنگ اوکراین، به حدس و گمان‌ها درباره رغبت آن‌ها به پاگرفتن مذاکرات برای آتش‌بس دامن زده است. «آدام کوبراتسکی» معاون دبیرکل سابق ناتو در مسائل عملیاتی در مصاحبه با یک روزنامه لهستانی هشدار داد که انتقال سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت امریکایی به اوکراین به منزله یک گام نزدیک شدن به آغاز جنگ بین ناتو و روسیه خواهد بود. در طرف روس‌ها، تمایل به پاگرفتن مذاکرات آتش بس، بیش از سایر طرف‌ها نمایان است. در حالی که مقام‌های کرملین پیش از این بار‌ها از آمادگی بی قید و شرط برای مذاکره با کی‌یف صحبت کرده‌اند، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در موضع‌گیری روز سه شنبه خود، بدون اینکه مذاکره با اوکراین را رد کند، گفته که اراده سیاسی اوکراین لازمه انجام شدن این گفتگو‌ها است. او گفته که «کی‌یف باید اراده و تمایل سیاسی برای مذاکره درباره خواسته‌ها و شروط روسیه را داشته باشد.»
 تداوم قدرت‌نمایی کی‌یف
به‌رغم تمایل طرف‌های اروپایی و روسیه به مذاکره در سایه توازن قدرت، ظاهراً دولت اوکراین همچنان بر تداوم جنگ اصرار دارد. اوکراینی‌ها پیش از این از قصد خود باری بازپس گرفتن شبه‌جزیره کریمه صحبت کرده بودند و حالا هم میخائیل زابرودسکی، فرمانده سابق حملات هوایی اوکراین به اکونومیست گفته که این کشور در فکر حمله‌ای همه‌جانبه به شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۲۳ برای پس گرفتن آن است. به گفته زابرودسکی اگر ارتش اوکراین از مقاصد خود درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه در رسانه‌ها صحبت کند، عملیاتش با شکست مواجه خواهد شد. او تصریح کرد که چنین حمله‌ای نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بوده و شامل حملات زمینی، دریایی و هوایی (از جمله پهپادی) خواهد بود. زابرودسکی که مدعی ارتباط نزدیک با هسته تصمیم‌گیری ارتش اوکراین است، تأکید کرد که قبل از انجام چنین عملیاتی، اوکراین باید در چندین نبرد دیگر شرکت کند و نمی‌توان برنامه زمانی دقیقی برای حمله به کریمه در نظر گرفت. پیش از این، «دنیس پوشلین» رهبر جدایی‌طلبان دونتسک هم روز دو شنبه گفته بود اوکراین در حال انتقال نیرو‌های ذخیره خود از منطقه خرسون به سمت دونتسک است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار