کد خبر: 1119036
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
ناوچه پیکان در سینما می‌توانست
در طول ۴۳ سال گذشته تعداد فیلم‌هایی که درباره نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس ساخته شده به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
محمدصادق عابدینی

در طول ۴۳ سال گذشته تعداد فیلم‌هایی که درباره نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس ساخته شده به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
سال ۲۰۱۷ میلادی، امریکا، انگلیس و فرانسه فیلم سینمایی دانکرک را به طور مشترک ساختند. فیلم به کارگردانی کریستوفر نولان و با بودجه سنگینی درست شد. نولان به لطف جادوی سینما از شکست بزرگ متفقین در جنگ جهانی دوم یک حماسه ساخت، با این حال فیلمسازان ایرانی حتی نمی‌توانند از یک حماسه بزرگ ملی در دفاع مقدس، یک فیلم متوسط سینمایی بسازند که واقعه روز هفتم آذر را برای نسل جدید ماندگار کند.
هفتم آذرماه سالروز عملیات «مروارید» و روز نیروی دریایی بود. این روز یادآور حماسه ناوچه پیکان است که طی آن بخش عمده نیروی دریایی عراق از بین رفت. حماسه ناوچه پیکان که در نهایت با هدف قرار گرفتن و غرق‌شدن این شناور ایرانی و شهادت بخشی از خدمه آن به پایان رسید تا به امروز راهی به پرده نقره‌ای سینما نداشته‌است. مورد عجیب ساخته‌نشدن فیلمی درباره ناوچه پیکان این است که در طول بیش از سه دهه پایان جنگ تحمیلی حتی به اندازه انگشتان یک دست هم فیلم درباره حضور نیروی دریایی در دفاع مقدس ساخته نشده‌است.
شاید جالب باشد، اولین فیلمی که در هالیوود با موضوع نقش‌آفرینی نیروی دریایی امریکا در جنگ جهانی دوم ساخته شد، تنها هشت ماه بعد از ورود رسمی ایالات متحده به جنگ اکران شد! دولتمردان امریکایی در همان ماه‌های ابتدایی درکنار پرداختن به موضوع جنگ، نقش سینما را در ثبت وقایع و برانگیختن احساسات ملی جدی گرفتند. آن‌ها هنوز هم درباره نقش نیروی دریایی این کشور در جنگ جهانی دوم فیلم می‌سازند و از هزینه کردن برای نمایش قدرت ارتش این کشور در جنگ جهانی نمی‌هراسند. البته آن‌ها برای موجه جلوه دادن خود دروغ هم قاطی ماجرا می‌کنند. نمونه متأخر فیلم‌هایی که در هالیوود برای نیروی دریایی امریکا ساخته شده‌است، فیلم سینمایی «عملیات گرگ دریایی» محصول سال ۲۰۲۲ است. در این فیلم که به روز‌های پایانی جنگ جهانی دوم اشاره دارد، نیروی دریایی آلمان نازی در تدارک یک حمله گسترده به امریکا نشان داده می‌شود و این نیروی دریایی ایالات متحده است که باید از سرزمین مادری در مقابل هجوم آلمان‌ها دفاع کند. در این فیلم به دروغ نشان داده می‌شود که فرمانده کشتی امریکایی یک سیاهپوست آفریقایی‌تبار است و بسیاری از افسران کشتی نیز سیاهپوست هستند، این در حالی است که در قوانین نژادپرستانه‌ای که در ارتش امریکا حاکم بوده هیچ‌گاه یک سیاهپوست به درجات بالای نظامی نمی‌رسیده‌است، چه برسد به اینکه فرماندهی یک عملیات را برعهده بگیرد. با این حال فیلم اشاره به یک عملیات واقعی دارد و آن مقاومت یک زیر دریایی امریکایی به نام uss cod است. با این وصف باید دوباره نگاهی به سینمای دفاع مقدس در ایران و ساخت فیلم درباره نیروی دریای انداخت. اگرچه نمی‌توان دایره فعالیت نیروی دریای ایران در طول جنگ تحمیلی را با نبرد‌های دریایی جنگ جهانی دوم مقایسه کرد، اما می‌توان انتظار داشت به همان اندازه‌ای که رزمندگان ایرانی در طول دوران دفاع مقدس در حفاظت از مرز‌های آبی کشور و دفع خطر دشمن، دلاوری داشته‌اند، این دلاورمردی‌ها در سینما بازنمایی داشته باشد.
از پایان جنگ جهانی دوم ۷۷ سال می‌گذرد. هالیوود همچنان در حال ساخت فیلم درباره جنگ جهانی و حضور ارتش امریکا به خصوص نیروی دریایی این کشور در این جنگ است. با این حال در ایران از ساخت آخرین فیلم درباره نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس حدود هفت سال می‌گذرد. از سال ۱۳۹۴ که فیلم سینمایی «p۲۲» با موضوع ناوچه جوشن ساخته شد، تا امروز حضور نیروی دریایی در هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که با محوریت دفاع مقدس ساخته‌شده دیده نمی‌شود. سینما به کلی ماجرای عملیات مروارید را به فراموشی سپرده است و چند دیوارنگاره از شهدای این عملیات بر حاشیه بزرگراه‌های شهری، تنها فعالیت هنری برای نمایش یک حماسه بزرگ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار