کد خبر: 1119029
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تب رشته تجربی در این سال‌ها افزایش پیدا کرده بود، گفت: سهم دانش آموزان رشته ریاضی در پایه دهم، ۱.۹ درصد افزایش یافته است.

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در شبکه دوم سیما، اظهار کرد: بر اساس برنامه درسی، برنامه‌ریزی آموزشی در مدارس کشور پیش می‌رود و رویکرد برنامه درسی در آموزش متوسطه برگرفته از سندتحول بنیادین و رویکرد‌های آموزش و پرورش به سمت مهارت آموزی است.

وی ادامه داد: سعی داریم در کنار سایر محتوا‌ها در برنامه درسی، رویکرد توجه به مهارت را جدی‌تر دنبال کنیم‌و برنامه ویژه‌تری را چه به صورت فوق برنامه و وه در برنامه اصلی با محوریت مهارت‌آموزی داشته باشیم.

کاظمی با بیان اینکه دوره متوسطه اول دوره هویت یابی و شناسایی استعداد‌های دانش‌آموزان برای یک انتخاب مناسب است تا مسیر آینده تحصیلی و زندگی افراد ترسیم شود، افزود: در این دوره برنامه‌های متعدد و متنوعی داریم و درس‌های مهارتی تحت عنوان «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» ارائه می‌شود، ولی به دنبال آن هستیم که رویکرد عملیاتی، کارگاهی و آزمایشگاهی را در همه دروس نیز داشته باشیم. مثلا در آموزش ریاضی، آزمایشگاه ریاضی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تابستان آموزش و توانمندسازی معلمان با رویکرد آزمایشگاهی برگزار کردیم و مسابقات و جشنواره‌هایی برای دانش‌آموزان اجرا شد، اضافه کرد: در این سال‌ها به دلایل مختلف و به‌ویژه کرونا که آموزش غیر حضوری شد، درس کاروفناوری کمی مورد بی‌مهری واقع شد؛ علی‌رغم اینکه درس بسیار مهمی است که می‌تواند افراد را برای زندگی تربیت کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دنیا آنچه مهم است کسب مهارت و شایستگی‌هاست، گفت: توجه ویژه به درس «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» داریم و نسبت به تجهیز کارگاه‌های این درس اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع هوش مصنوعی و برنامه نویسی می‌تواند از سنین ۱۲ سالگی به بالا اتفاق بیفتد، اظهار کرد: با مشارکت دستگاه‌ها برنامه‌هایی را در حال اجرا داریم؛ به عنوان مثال با مسارکت وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش هنر را اجرا می‌کنیم. همچنین آموزش خوشنویسی را با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدارس شبانه روزی کمتر برخوردار در اولویت قرار دادیم که بیش از هزار مدرسه شبانه‌روزی تحت پوشش هستند.

کاظمی اضافه کرد: جشنواره‌های متعددی داریم که در جشنواره علمی و پژوهشی که به تازگی اختتامیه آن در هرمزگان برگزار شد، یک میلیون و ۶۹۱ هزار دانش‌آموز در آن شرکت کردند که نسبت به سال قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه موضوع مهارت‌آموزی دغدغه کشور بوده است، افزود: باید به همه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم یک مهارت را آموزش بدهیم که نیازمند حمایت دولت و مجلس است و نیاز داریم در برنامه هفتم توسعه قوانین خوبی در راستای تقویت مهارت‌آموزی در دوره متوسطه وارد شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: طرحی داریم تا از ظرفیت هنرجویان یازدهم و دوازدهم استفاده کنیم تا آموزش هنر را در روز‌های پنج‌شنبه به دانش‌آموزان متوسطه اول ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه به صورت هدفمند به دنبال این هستیم که شناسایی و ثبت استعداد‌های دانش‌آموزان توسط معلمان‌شان انجام شود، افزود: این کار به صورت آزمایشی در برخی مدارس توسط معلمان آموزش‌دیده در حال انجام است؛ یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در شاخه نظری و یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در هنرستان داریم. آموزش‌های مهارتی اقتضائات خودش را دارد و باید برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز شاخه نظری هم زمینه‌سازی کنیم که یک مهارت بیاموزند.

کاظمی افزود: تب رشته تجربی در این سال‌ها افزایش پیدا کرده و بعضا علایق کاذب نسبت به رشته تجربی به وجود آمده بود و باعث شده بود طی ۹ سال گذشته در رشته ریاضی روند کاهشی داشته باشیم به گونه‌ای که آمار دانش‌آموزان در این رشته از ۲۸ درصد به ۲۴.۵ درصد رسیده بود؛ با پیگیری‌های انجام شده در حوزه هدایت تحصیلی، امسال توانستیم روند کاهشی را افزایشی کنیم و سهم دانش آموزان رشته ریاضی در پایه دهم ۱.۹ درصد افزایش یافت.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار