کد خبر: 1118837
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
تحقیقات جدید، محیط بسیار خشک یا بسیار مرطوب داخل خانه را با بدترین وضعیت گسترش کووید-۱۹ مرتبط کرده است. این تحقیقات درحالی انجام شده است که وزارت دفاع روسیه به تازگی از تلاش آمریکا برای ایجاد گونه های خطرناکی از ویروس کرونا خبر داده است.
می‌دانیم که تهویه مناسب داخل خانه نقش کلیدی در کاهش گسترش کووید-۱۹ دارد. اکنون یک مطالعه توسط محققان «ام آی تی» مشخص کرده است که رطوبت نسبی داخل خانه نیز ممکن است بر انتقال این ویروس تاثیر بگذارد. رطوبت نسبی عبارت است از مقدار نم و رطوبت در هوا در مقایسه با رطوبت کلی که هوا می‌تواند در یک دمای مشخص نگاه دارد پیش از اینکه شروع به میعان کند.

در مطالعه‌ای که به تازگی در نشریه «رویال سوسایتی» منتشر شده است این تیم تحقیقاتی گزارش داده است که نگاه داشتن رطولت نسبی داخلی بین ۴۰ و ۶۰ درصد با میزان کمتر بیماری و مرگ ناشی از کووید-۱۹ مرتبط است در حالی که شرایط رطوبتی خارج از این محدوده با بدترین نتایج کووید-۱۹ مرتبط شده است. این درحالی است که بسیاری از افراد با رطوبت نسبی بین ۳۰ و ۵۰ درصد راحت هستند و کابین هواپیما هم در حدود ۲۰ درصد رطوبت نسبی دارد.

این یافته‌ها بر اساس تحلیل داده‌های کووید-۱۹ در کنار سنجش‌های هواشناسی از ۱۲۱ کشور جهان از ژانویه تا اوت ۲۰۲۰ استوار است. مطالعه آنها حاکی است که یک ارتباط قوی بین شیوع منطقه‌ای و رطوبت نسبی داخلی وجود دارد.

در کل این محققان دریافتند که هر زمان که یک منطقه شاهد افزایش موارد بیماری یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ پیش از واکسیناسیون بوده است، رطوبت نسبی داخلی برآورد شده در آن منطقه بطور میانگین یا کمتر از ۴۰ درصد یا بیشتر از ۶۰ درصد بوده است.

تقریبا همه مناطق مورد بررسی در این مطالعه در دوره‌هایی که رطوبت نسبی داخلی آنها در درون این «محدوده مطلوب» قرار داشت،‌ موارد کووید-۱۹ کمتری را تجربه کردند.

«لیدیا بروبا» مدیر بخش «دینامیک سیالات» در ام آی تی و از دست اندرکاران این تحقیق گفت: تهویه داخلی هنوز مهم و حیاتی است اما ما دریافتیم که حفظ رطوبت نسبی داخلی در محدوده ۴۰ تا ۶۰ درصد با کاهش موارد بیماری و مرگ ناشی از کووید-۱۹ مرتبط است.

 

 

از زمان آغاز پاندمی کووید-۱۹، دانشمندان این احتمال را بررسی کرده‌اند که بیماری‌زایی (virulence) ویروس ممکن است با فصول سال نوسان داشته باشد. به نظر می‌رسد که بیماری و مرگ های مرتبط با آن در زمستان بالا می‌رود و در تابستان کاهش می‌یابد اما مطالعات انجام شده برای مرتبط کردن الگوهای ویروس با شرایط فصلی خارج از خانه نتایج متفاوتی در پی داشته اند.

در این حال محققان دانشگاه ام آی تی این مساله را بررسی کردند که ممکن است کووید-۱۹ تحت تاثیر هوای داخل خانه و محیط های بسته به خصوص میزان رطوبت باشد. آنها خاطرنشان می‌کنند که به هر حال مردم در بیشتر جوامع بیش از ۹۰ درصد زمان خود را در فضاهای بسته سپری می‌کنند و شرایط هوای داخل محیط های بسته به علت سامانه‌های کنترلی آب و هوایی ممکن است با هوای بیرون کاملا متفاوت باشد.

این تیم تحقیقاتی در این زمینه تمرکز خود را بر اوایل دوران پاندمی کرونا قرار داد یعنی زمانی که هنوز واکسن در دسترس نبود زیرا تاثیر واکسن ممکن است موجب ابهام در نتایج ناشی از عوامل دیگر مانند رطوبت داخل خانه بشود.

این محققان با بررسی داده‌های کشورهای مختلف در نهایت به این نتیجه رسیدند که در شرایط رطوبت بسیار کم یا بسیار زیاد مواد بیشتری از بیماری و مرگ گزارش شده در حالی که با رطوبت بین ۴۰ و ۶۰ درصد این موارد کمتر بوده است.

با این حال هنوز روشن نیست که رطوبت نسبی داخلی چگونه بر نتایج مربوط به کووید-۱۹ تاثیر می‌گذارد. مطالعات متعاقب این گروه تحقیقی حاکی است که پاتوژن‌ها ممکن است در شرایط بسیار خشک یا بسیار مرطوب مدت بیشتری را در ترشحات تنفسی زنده بمانند.

 

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه به تازگی از تلاش آمریکا برای ایجاد گونه های خطرناکی از ویروس کرونا خبر داده است.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه ایالات متحده نوعی ویروس کرونا را ایجاد کرده است که باعث مرگ ۸۰ درصد از حیواناتی می شود که این ویروس بر روی آنها آزمایش شده است.

این اقدام در راستای توسل آمریکا به ساخت سلاح های بیولوژیک برای حفظ قدرت و نفوذ خود در دیگر کشورها صورت گرفته است و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده یکی از کسانی است که سندی در مورد لزوم ایجاد سلاح های زیستی برای حفظ و تداوم رهبری ایالات متحده در سطح جهان را تهیه کرده است.

در جلسه توجیهی نیروهای حفاظت شیمیایی و بیولوژیکی روسیه در مورد برنامه تسلیحات زیستی پنتاگون اعلام شد که روسیه در کنفرانس آتی کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی، اهداف برنامه های بیولوژیکی پنتاگون را مطرح خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که فعالیت بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، حتی سوالاتی را در میان متحدان این کشور باعث شده است. گزارش‌هایی از سویه جدید کشنده کووید اومیکرون در دست است که باعث مرگ ۸۰ درصد از حیوانات آزمایشگاهی در آزمایشگاه بوستون شده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آزمایش کووید در آزمایشگاه بوستون حاکی از آن است که ایالات متحده فاقد سیستم نظارتی برای تحقیقات در زمینه‌های مهندسی ژنتیک است.

آمریکا در حالی که ده ها آزمایش بیولوژیک ناشناخته در سرتاسر دنیا دارد، در جریان همه گیری ویروس کرونا انگشت اتهام را به سمت چین نشانه رفت و به همین بهانه سطح تنش میان دو کشور را افزایش داد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار