کد خبر: 1118799
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شیوا نوروزی

مدیریت در ورزش حرف اول را می‌زند و حتی یک لحظه هم نباید از این مسئله غافل شد. اگرچه تا قبل از این وزیر ورزش چند بار در خصوص اداره فدراسیون‌ها با سرپرست صحبت و از آن حمایت کرده بود، اما خوشبختانه مراحل ثبت‌نام فدراسیون‌ها طبق برنامه در جریان است.
کل ورزش درگیر جام‌جهانی و همه نگاه‌ها معطوف تیم کی‌روش است. در اهمیت این رقابت‌ها و عملکرد تیم کشورمان شکی نیست، ولی بقیه کار‌های حوزه ورزش هم نباید روی زمین بماند. عدم برگزاری مجامع انتخاباتی معضلی است که در ماه‌های اخیر بار‌ها محل مناقشه بوده است. آن‌ها که اهمیت این مسئله را درک کرده‌اند به دفعات نسبت به عواقب بلاتکلیفی فدراسیون‌ها هشدار داده و خواستار تعیین تکلیف مدیریتی رشته‌های مختلف شده‌اند. با این وجود در ماه‌های گذشته تعلل زیادی از سوی وزارت ورزش در این زمینه به بهانه‌های مختلف صورت گرفت. حالا که رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شده و تا بازی‌های آسیایی نیز کمتر از یک سال باقی مانده، عملاً توجیهی برای تعویق دوباره انتخابات وجود ندارد.
در حال حاضر مسئولیت ۱۲ فدراسیون برعهده سرپرستان است و تشکیل مجمع انتخاباتی باید در اولویت قرار بگیرد. اگرچه برخی از سرپرستان فعلی در انتخابات‌های پیش‌رو کاندید می‌شوند، ولی بسیاری از آن‌ها می‌دانند مدت کوتاهی عهده‌دار مسئولیتی بزرگ هستند و باید خیلی زود میز ریاست را تحویل رئیس دهند. به همین خاطر هیچ سرپرستی نمی‌تواند حرف از برنامه‌ریزی بلندمدت بزند. درحالی‌که بازی‌های هانگژو و رقابت‌های کسب سهمیه المپیک پاریس برای بسیاری از رشته‌ها مهم و سرنوشت‌ساز است. ثبت‌نام برای برگزاری مجمع پنج فدراسیون به تازگی انجام شد، مراحل ثبت‌نام از نامزد‌های فدراسیون شمشیربازی نیز در جریان است و ژیمناستیک هم از امروز وارد مرحله انتخاباتی می‌شود. با این حساب تا پایان سال انتظار می‌رود حداقل این چند فدراسیون از بلاتکلیفی‌های طولانی‌مدت خلاص شوند. کاراته، جودو، ژیمناستیک، هندبال و قایقرانی جزو رشته‌های مدال‌آور ایران هستند و دست به دست شدن مدیریت آن‌ها بین سرپرستان موقت تأثیرات جبران‌ناپذیری روی عملکرد ورزشکاران این رشته‌ها خواهد گذاشت. علاوه بر این در ماه‌های آتی باز هم فدراسیون‌هایی هستند که دوران ریاست رؤسای فعلی‌شان به پایان برسد. آن‌ها را نیز نباید به حال خود رها و همه چیز را به سال آینده موکول کرد.
از ابتدای سال تاکنون برخلاف آنچه وزارت مدعی است، شرایط برای تشکیل مجامع انتخاباتی مهیا نبوده و همین مسئله حواشی زیادی به همراه داشته است. متأسفانه رشته‌هایی از جمله ژیمناستیک بابت کشمکش‌ها و سوءمدیریت‌ها به شدت ضرر کرده‌اند و دود بلاتکلیفی‌ها به چشم ورزشکارانش رفته است. درحالی‌که فرآیند ثبت‌نام نامزد‌ها در چند فدراسیون انجام شده، انتظار می‌رود مسئولان امر با بررسی دقیق عملکرد و رزومه نامزد‌ها با جدیت بیشتر و با در نظر گرفتن آینده ورزش کشور صلاحیت‌ها را تأیید یا رد کنند. نباید شلوغی این روز‌ها باعث شود مهره‌های امتحان پس‌داده با پیشینه مبهم و تاریک خود را در حد تصدی پست‌های مهم در فدراسیون‌ها فرض کنند. به همان اندازه که بلاتکلیفی مخرب است، سپردن پست ریاست به مدیران نالایق و ناکارآمد نیز آسیب‌زا خواهد بود. این مسئله وظیفه اعضای مجمع را نیز سنگین‌تر می‌کند. از گذشته تاکنون لابی‌های انتخاباتی تعیین‌کننده اغلب مجامع فدراسیون‌ها بوده‌اند، درحالی‌که صاحبان رأی باید ارزش رأی خود را بیشتر از این‌ها بدانند و با هر حرف و توصیه‌ای تغییر نظر ندهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار