کد خبر: 1118537
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
به همت سازمان بسیج حقوقدانان کشور صورت گرفت
نیره ساری

در جشن آزادی زندانیان نیازمند که همزمان با هفته بسیج در سراسر کشور برگزار شد، یک هزار و ۲۳۴ زندانی با همکاری سازمان زندان‌ها، ستاد دیه کشور، دادگستری استان‌ها و سازمان بسیج حقوقدانان از بند رهایی یافتند. در استان کرمان ۲۱ زندانی، استان فارس ۱۲۲ زندانی، استان خراسان جنوبی ۲۷ زندانی و استان گلستان ۱۸ زندانی به آغوش خانواده بازگشتند.
آیین آزادسازی زندانیان معسر روز گذشته همزمان با سالروز تشکیل بسیج مستضعفان در تهران برگزار شد. در این مراسم علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، عبدالله مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان­ها و سهراب انبارکی رئیس بسیج حقوقدانان کشور و حسن عبدلیان‌پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه حضور داشتند.
این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر استان‌های کشور و حضور مسئولان استانی ادامه داشت و آمار آزادی زندانیان چهار استان به صورت جزئی ارائه شد. همچنین طبق گفته رئیس سازان بسیج حقوقدانان کشور تعداد یک‌هزار و ۲۳۴ زندانی با همکاری سازمان زندان‌ها، ستاد دیه کشور، دادگستری استان‌ها و سازمان بسیج حقوقدانان از بند رهایی یافتند.
سهراب انبارکی رئیس بسیج حقوقدانان کشور آماری از عملکرد بسیج حقوقدانان کشور در زمینه آزادسازی زندانیان معسر ارائه کرد.
وی اظهار داشت: مجموعه بسیج حقوقدانان کشور با هماهنگی سازمان زندا‌ن‌­ها، ستاد دیه و مجمع خیرین موفق به آزادی ۱۲ هزار و ۵۶۲ آزادی جرائم غیر عمد و عمد سبک شده‌است. مجموع بدهی حدود ۱۰ هزار زندانی در سال ۹۹ و در ۱۴۰۰ حدود هزار میلیارد تومان بوده‌است.
طبق گفته انبارکی از عملکرد بسیج حقوقدانان کشور، این مجموعه در سال ۹۹ موفق به آزادی ۲ هزارو ۹۷۵ زندانی و در سال ۱۴۰۰، ۶ هزارو ۷۳۲ زندانی آزاد کرده‌است.
همچنین در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۹۰۵ نفر، در سه ماهه دوم ۷۱۶ نفر و در سه ماهه سوم هزارو ۲۳۴ نفر زندانی آزاد شدند.
در ادامه این مراسم چهار استان کرمان، گلستان، خراسان جنوبی و فارس که همزمان به صورت ویدئو کنفرانس جشن آزادی زندانیان معسر را می‌کردند، آمار‌های آزادسازی را ارائه دادند.
بازگشت ۲۱ زندانی کرمانی به آغوش خانواده
طبق اعلام سردار محمدعلی نظری، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، همزمان با ۵ آذرماه، ۲۱ زندانی جرائم غیرعمد استان کرمان آزاد شدند که در مجموع بدهی این افراد ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده که ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان آن در قالب صلح و سازش و ۴۰۰ میلیون تومان از محل کمک خیرین، بسیجیان و بسیج حقوقدانان و مابقی آن نیز از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه و ستاد دیه پرداخت شد.
 وی با تأکید بر اینکه کمک به مردم و رفع مشکلات آن‌ها از جمله خصوصیات سردار شهید حاج قاسم سلیمان بوده‌است، یادآور شد: بخش زیادی از بدهی این ۲۱ زندانی، از طریق صلح و سازش به اخذ رضایت شکات منتهی شده‌است. طبق گفته وی پویش آزادسازی زندانیان از اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها آغاز شده و در اولین سالگرد این شهید والا مقام به مناسبت ۶۳ سالگی سردار دل‌ها زمینه آزادسازی ۶۳ زندانی فراهم شد و در سال قبل ۳۷۰ زندانی معسر جرائم غیرعمد نیز در استان کرمان آزاد شدند.
۱۲۲ زندانی در استان فارس آزاد شدند
طبق آمار ارائه شده در ویدئو کنفرانس توسط مسئولان حاضر در نشست، از روز شهادت حاج قاسم سلیمانی تاکنون هزارو ۷۳۸ زندانی در این استان آزاد شدند که مجموع آزادی‌سازی این استان ۱۴ درصد کل کشور محسوب می‌شود.
در ادامه مشخص شد ۱۲۲ زندانی جرائم غیرعمد روز پنجم آذرماه همزمان با جشن سراسری آزادسازی زندانیان نیازمند آزاد شدند که سه نفر از این مددجویان زن بودند و مبلغ کل بدهی این زندانیان حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده‌است.
آزادی ۴۵ زندانی در استان‌های گلستان و خراسان جنوبی
روز گذشته در استان گلستان نیز ۱۸ مددجو با بدهی بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.
همچنین در استان خراسان جنوبی نیز همزمان با هفته بسیج ۲۷ زندانی با مبلغ بیش از ۶۰ میلیارد تومان از بند رهایی یافتند. روز گذشته این استان شاهد گذشت یک شاکی با مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نیز بود. از ابتدای سال تاکنون نیز بالغ بر ۲۶۵ نفر زندانی آزاد شدند که مبلغ کل آن بالای ۶۰ میلیون تومان بوده‌است.
از فردا گروه‌های جهادی به سراسر زندان‌های کشور اعزام می‌شوند و روز دوشنبه ۷ آذرماه بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان اهدا می‌شود و تمامی آزادسازی‌های زندانیان نیز با اهدای بسته‌های معیشتی خواهد بود.
در جشن آزادی زندانیان نیازمند که همزمان با هفته بسیج در سراسر کشور برگزار شد، تعداد یک هزار و ۲۳۴ زندانی با همکاری سازمان زندان‌ها، ستاد دیه کشور، دادگستری استان‌ها و سازمان بسیج حقوقدانان از بند رهایی یافتند. در بخشی از این مراسم علی القاصی مهر ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: سیره و راه شهید سلیمانی، سیره عملی اباعبدالله الحسین (ع) بود و جان خود را در این راه فدا کرد و همه وجود خود را برای راه و سیره امام حسین (ع) تقدیم کرد. رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: بسیجی کسی است که صالح، صادق، مخلص، عدالت خواه و دارای تقوای سیاسی است و، چون به خدا توکل می‌کند در مدار حق گام برمی‌دارد و مانعی برای خود نمی‌شناسد. وی ادامه داد: وقتی جنگ هشت ساله را ورق می‌زنیم، می‌بینیم، کسانی که در این مسیر گام نهادند و ایثار کردند و حماسه‌ساز شدند، با همین رویکرد و باور و اعتقاد بودند.
القاصی مهر تأکید کرد: بسیجیان به‌دور از هرگونه اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی با وحدت‌آفرینی و پرهیز از تفرقه‌افکنی به دنبال ایران قوی و طی کردن قله‌های پیشرفت و دوری از عقب‌ماندگی هستند و با این تفکر به کار‌های بزرگی دست پیدا کردند و در هر حوزه و بخشی که این منطق به کار آمد، ما بن‌بستی در آن‌ها برای خود نمی‌شناسیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: مقاومت امروز در مقابل استکبار جهانی که در نتیجه آن امریکای جهان‌خوار را به درماندگی کشانده و جمهوری اسلامی، قدرت‌های جهانی را به زانو درآورده، در نتیجه همین منطق بسیجی است. هر جا از این تفکر فاصله گرفتیم آسیب دیدیم و دچار خسران شدیم.
القاصی‌مهر در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که با تفکر بسیجی توانسته بخشی از مشکلات جامعه را رفع کند، حوزه زندان‌ها و بخش خدمات قضایی و ارائه خدمات حقوقی به جامعه نیازمند است. با حضور بسیج حقوقدانان و انسجام و وحدت بین نهاد‌های متولی که عمدتاً دادسراها، دادگاه‌ها، سازمان زندان‌ها و ستاد رسیدگی به امور دیه است، در این حوزه هم می‌بینیم که وقتی بسیج و این تفکر و باور به میدان آمده، پیشرفت‌ها و برداشتن موانع ایجاد شده‌است.
گفتنی است در این مراسم از خیران بسیجی که در زمینه رهاسازی زندانیان با سازمان زندان‌ها و ستاد دیه همکاری دارند، تقدیر شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار