کد خبر: 1118501
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: وزارت بهداشت عمان در نامه‌ای از سازمان انتقال خون ایران برای تامین خون نادر یک مادر باردار و نجات جان وی تقدیر کرد.

به گزارش سازمان انتقال خون ایران، محمد بن سیف معاون وزیر بهداشت کشور عمان اظهار داشت: وزارت بهداشت کشور عمان مراتب تشکر فراوان و نهایت امتنان خود را به سازمان انتقال خون ایران به خاطر همکاری با بخش خدمات بانک خون عمان اعلام می‌کند.

وی افزود: این همکاری در زمینه تامین خون نادر برای مادر بارداری بود که با تأمین خون نادر برای وی با کمک سازمان انتقال خون ایران، ادامه بارداری و پیشگیری از عوارض احتمالی برای جنین او میسر شد.

معاون وزیر بهداشت کشور عمان ابراز امیدواری کرد که این رویداد زمینه همکاری دوجانبه بین دو کشور دوست را در آینده فراهم کند.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون‌های نادر دنیا درآمده و ایران تنها کشور اسلامی و کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی (امرو) عضو این انجمن است که دارای برنامه خون‌های نادر است که در شبکه‌ای تعاملی امکان تامین خون نادر بیماران کشور‌های عضو را فراهم می‌کنند.

فراوانی خون‌های نادر در میان جمعیت یک در هزار نفر یا کمتر است و گاه در یک کشور تنها یک نمونه از خون نادر شناسایی می‌شود که فرد در صورت نیاز باید ازخون ذخیره شده خود استفاده کند.

گروه‌های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهداکنندگان خون شناسایی می‌شوند، عده‌ای از افرادی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان‌ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند، اما برای تامین خون به اشکال بر می‌خوردند، شناسایی می‌شوند. پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر تشکیل پرونده می‌شود، بعد از انجام تست‌های تکمیلی، این خون‌های اهدایی در بانک خون ذخیره تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه‌های خونی استفاده شود.

اهمیت گروه‌های خونی زمانی مشخص می‌شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا می‌کند و مجبور می‌شویم که به وی خون تزریق کنیم و در این زمان حتما باید به وی خون سازگار تزریق شود و به همین دلیل کمیاب بودن افراد با گروه خونی نادر، سازمان انتقال خون برا‌ی ارائه خدمت بهتر به کسانی که دارای خون نادر هستند با همکاری سازمان بهداشت جهانی استقرار برنامه ملی خون‌های نادر را درنظر گرفت و به عنوان مرکز آموزش فنی و علمی نگهداری و مدیریت برنامه خون‌های نادر سازمان بهداشت جهانی درسطح بین الملل فعالیت می‌کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار