کد خبر: 1117612
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بازی با انگلیس تازه آغاز راه بود
اگر چه به وقوع پیوستن اتفاقات خارق‌العاده و جالب توجه یکی از جاذبه‌های فوتبال است، اما نتیجه مصاف با یاران ساوت گیت می‌توانست متفاوت از آن چیزی باشد که در ورزشگاه خلیفه رقم خورد. با وجود این یکسری اتفاقات غیرمترقبه و اشتباهات فاحش باعث شد یوز‌های ایران نتوانند توانایی‌های خود را در نخستین دیدار جام بیست‌و‌دوم به نمایش بگذارند و بازی را با نتیجه‌ای غیرقابل تصور به پایان برند.
دنیا حیدری

اگر چه به وقوع پیوستن اتفاقات خارق‌العاده و جالب توجه یکی از جاذبه‌های فوتبال است، اما نتیجه مصاف با یاران ساوت گیت می‌توانست متفاوت از آن چیزی باشد که در ورزشگاه خلیفه رقم خورد. با وجود این یکسری اتفاقات غیرمترقبه و اشتباهات فاحش باعث شد یوز‌های ایران نتوانند توانایی‌های خود را در نخستین دیدار جام بیست‌و‌دوم به نمایش بگذارند و بازی را با نتیجه‌ای غیرقابل تصور به پایان برند.
برخورد بیرانوند با مجید حسینی بی‌شک از آن دست اتفاقات نادر فوتبال بود و بدشانسی محض ایران! اتفاقی که باعث شد دروازه‌بان ایران که یکی از اصلی‌ترین مهره‌های تیم بود، ناچاراً زمین بازی را ترک کند و این تعویض اجباری خیال حریف را بابت فروریختن دروازه ایران تا حد زیادی راحت کرد. تعویض اجباری تأثیری منفی روی تیم دارد، به خصوص برای نفر جایگزین که بدون آمادگی ذهنی باید به میدان برود و این مسئولیت خیلی سخت‌تر هم می‌شود، اگر این فعل و انفعالات درون چارچوب دروازه قرار گرفته باشد، به همین دلیل مهم حسینی که یکی از دروازه‌بان‌های خوب فوتبال ایران است نتوانست شایستگی‌های خود را به نمایش بگذارد و در نخستین حضورش در جام جهانی، شب تلخی را تجربه کرد.
کی‌روش باید همزمان با بیرانوند، مجید حسینی را هم از ترکیب تیم بیرون می‌کشید؛ مدافعی که در برخوردی شدید با بیرانوند زمینه‌ساز ترک دروازه‌بان ایران شد؛ اتفاقی که در فوتبال کاملاً طبیعی است، اما به همان اندازه می‌تواند در روحیه بازیکن تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل حسینی بعد از آن اتفاق دیگر نتوانست خود را پیدا کند و بی‌هدف دور خود می‌چرخید! بی‌آنکه ثمری برای تیم داشته باشد و دلیل این رخداد نه این بازیکن که تصمیم اشتباه کادر فنی در خصوص ادامه حضور او در زمین بازی بود.
مرد پرتغالی بدترکیب‌ترین تیم را مقابل انگلیس روانه میدان کرد. مصاف با انگلیس به عنوان یکی از بهترین و صاحب سبک‌ترین تیم‌های فوتبال دنیا که اتفاقاً مدعی کسب عنوان قهرمانی نیز است نیاز به بازیکنان قلدری، چون رامین رضاییان و کنعانی‌زادگان داشت؛ نفراتی که نه فقط در جدال تن به تن با حریف کم نمی‌آورند که سماجت و نحوه بازی آن‌ها می‌تواند حریفی، چون انگلیس را چنان کلافه کند که مرتکب اشتباه شود؛ فرصتی که به دلیل عدم‌چیدمان مناسب تیم هرگز رخ نداد!
طارمی بازیکنی موقعیت‌شناس است که تغذیه مناسب او می‌تواند باعث باز شدن دروازه حریفان شود. این مهم‌ترین نکته در امر گلزنی است، اما در شبی که ایران نتوانست چهره واقعی خود را برابر حریف به نمایش بگذارد نه هافبک‌ها توانستند طارمی را ساپورت کنند نه وینگرها. درست در چنین شرایطی جای خالی بازیکنی، چون شجاع خلیل‌زاده به چشم آمد؛ مدافع پرجنب و جوشی که سرعت قابل توجهی در پیمودن فاصله بین دو دروازه دارد. میل گلزنی و هجومی شجاع باعث شده است تا او همواره در زمان حمله، ضدحمله، زدن ضربات آزاد و حتی کرنر خود را به نزدیکی‌های دروازه حریف برساند. جاگیری‌های خوب خلیل‌زاده نه فقط شخص او را در موقعیت خوب گلزنی قرار می‌دهد که می‌تواند شرایط را برای گلزنی خط حمله به خصوص طارمی مهیا کند؛ مورد مهمی که کی‌روش بی‌توجه از کنار آن عبور کرد.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران زمان زیادی را صرف تصمیم‌گیری در مورد تعویض‌های خود هدر داد. او می‌توانست تعویض‌هایش را خیلی زودتر انجام دهد و مهره‌هایی را که نتوانسته بودند عملکرد قابل قبولی ارائه دهند، بیرون بکشد و نفراتی تازه‌نفس را روانه میدان کند. نفراتی، چون احسان حاج‌صفی که در مصاف با انگلیس نتوانست کمکی به تیم بکند و باید از زمین بیرون کشیده می‌شد! همچنین حضور سردار آزمون در زمین بازی می‌توانست زودتر انجام شود.
اتفاقات رقم‌خورده در مصاف با انگلیس بسیار تلخ بود؛ تلخ‌تر از آنچه تصور می‌شد. کمتر کسی انتظار دریافت شش گل را داشت، با وجود این، اما هر شکستی می‌تواند گامی باشد برای دستیابی به موفقیت. دیدار نخست هر تورنمنتی بدون شک سخت‌ترین بازی است، اما یک فرصت خوب نیز هست. بازی با انگلیس تازه اول راه بود و ایران هنوز دو فرصت دیگر دارد؛ فرصت‌هایی که می‌توان با درس گرفتن از باخت به یاران ساوگیت، از آن پلی ساخت برای پیروزی. کی‌روش حالا بدون شک می‌تواند ترکیبی بهتر را برابر ولز و امریکا روانه میدان کند؛ ترکیبی که مانند مصاف با انگلیس سردرگم نباشد. باخت به انگلیس اگر چه تلخ بود، اما در بهترین زمان ممکن رخ داد.
شکست مقابل انگلیس پایان کار نیست و این را شبکه امریکایی ESPN نیز به کی‌روش و شاگردانش گوشزد می‌کند: «ماجراجویی ایران در جام جهانی به پایان نرسیده و این تیم می‌تواند با تلاش و اعتماد بیشتر به خود، از گروه خود صعود کند. ایران هنوز بازی با ولز و امریکا را پیش رو دارد. سیستم بیش از اندازه محافظه‌کارانه کی‌روش برابر انگلیس نتیجه عکس داد، اما این تیم می‌تواند با اعتماد به خود، حس ماجراجویی بیشتری را نشان دهد. ایران مهاجمان خوبی، چون طارمی دارد که می‌تواند ولز و امریکا را به دردسر بیندازد؛ مهاجمی که دو مرتبه دروازه انگلیس را گشود و این اتفاق کمی نیست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار