کد خبر: 1116105
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کامران شرفشاهی نویسنده، شاعر و ناشر:
کامران شرفشاهی، نویسنده، شاعر و ناشر در گفتگو با «جوان» از خساست خانواده‌ها در خرید کتاب برای فرزندان گلایه دارد و می‌گوید: «نباید به بهانه گرانی، بچه‌ها را از خرید کتاب مورد علاقه‌شان محروم کرد» و، اما ادامه گفتگو.

کامران شرفشاهی، نویسنده، شاعر و ناشر در گفتگو با «جوان» از خساست خانواده‌ها در خرید کتاب برای فرزندان گلایه دارد و می‌گوید: «نباید به بهانه گرانی، بچه‌ها را از خرید کتاب مورد علاقه‌شان محروم کرد» و، اما ادامه گفتگو.

چگونه می‌توان قشر کودک و نوجوان را به سمت کتاب جذب کرد؟
کتاب‌های کودک و نوجوان و انجمن‌های کتاب نقش مؤثری در تربیت یک نسل پویا دارد، لذا نقش کتاب در محلات و مدارس باید جدی گرفته شود. برگزاری نشست‌های کتابخوانی و قصه‌خوانی نیز توجه کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب جذب می‌کند. این نکته را باید یادآور شد که از طریق تلفن همراه نمی‌توان به اطلاعات جامع و کاملی دست یافت. توهم دانایی که امروزه خیلی‌ها دارند، ناشی از اطلاعات دم دستی و نیم‌بند تلفن همراه و شبکه‌های مجازی است.

دلیل عدم‌جذابیت کتاب برای کودکان و نوجوانان چیست؟
در کشور ما مدیریت فرهنگی مدیریتی پویا و مسئول و هوشمند نیست، به همین خاطر برنامه روشن و مشخصی برای آگاه‌سازی کودک و نوجوان و نسل جوان وجود ندارد. این خلأ برنامه‌ریزی و بی‌تحرکی باعث شده است جوانان و نوجوانان ما جذب تلفن همراه و شبکه‌های مجازی شوند و سعی کنند نیاز‌های خود را از آن طریق برطرف کنند. از سوی دیگر قیمت کتاب سرسام‌آور و تقریباً از سبد خرید خانوار‌ها خارج شده است. در واقع گرانی کتاب علت مهمی است که موجب شده به طور غیرمستقیم و حتی مستقیم بسیاری از مخاطبان ما از کتاب فاصله بگیرند.
چگونه والدین و خانواده‌ها می‌توانند قشر کودک را با کتابخوانی مأنوس کنند؟
در گذشته خانواده‌ها فرزندان خود را به جایی مثل کانون‌ها وصل می‌کردند و این مراکز نقش خوبی در کتابخوان کردن قشر کودک و نوجوان داشت. از سوی دیگر اگر والدین اهل کتاب خواندن باشند، رفتارشان خودبه‌خود تأثیرگذار است چراکه فرزندان به عنوان الگو، سبک زندگی والدین را تقلید می‌کنند. از طرف دیگر والدین در زمینه خرید کتاب و محصولات فرهنگی خساست به خرج ندهند. اگر بچه‌ها تمایل و انگیزه برای خرید کتابی دارند، والدین به بهانه گرانی مانع نشوند و اجازه دهند آنان کتاب مورد علاقه خود را خریداری کنند و این گام اول برای کتابخوانی و زندگی در کنار مطالعه است. اینگونه ظرافت‌ها و حرکت‌ها بسیار آینده‌ساز است و در زندگی آتی فرزندان نقش جدی دارد.
اگر نکته خاصی دارید، بفرمایید.
در حال حاضر جمعیت کشور ما چندین برابر اضافه شده است، در حالی که به همان نسبت تعداد کتابخانه‌های عمومی اضافه نشده و نیازمند احداث کتابخانه‌های عمومی بیشتر و تجهیز آن هستیم. جامعه ما اگر به دنبال این است که جوانان به کتابخوانی گرایش پیدا کنند، باید به اصل نظرسنجی روی بیاورند و کتاب‌هایی را تهیه کنند و در اختیار آن‌ها قرار دهند که موردنیاز و باب طبع آنان است. کار کتابداری و ایجاد ارتباط با مخاطبان یکی دیگر از مسائل مهمی است که در حال حاضر کمرنگ شده و کتابداران جایگاه چندانی ندارند، لذا نیازمند تربیت کتابداران خوب و باانگیزه هستیم تا ارتباط مثبت با مخاطبان برقرار و کتاب خوب به آنان معرفی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار