کد خبر: 1115936
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
به رغم تلاش اپـوزیسـیون جمهوری اسلامی برای متقاعد کردن اروپا و امریکا در خارج کردن مذاکرات هسته‌ای از دستور کار، واشنگتن و بروکسل حاضر نیستند روی اسب بازنده شرط ببندند

به رغم تلاش اپـوزیسـیون جمهوری اسلامی برای متقاعد کردن اروپا و امریکا در خارج کردن مذاکرات هسته‌ای از دستور کار، واشنگتن و بروکسل حاضر نیستند روی اسب بازنده شرط ببندند. رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته است «فعلاً» سیاست تحریم و فشار بر ایران را ادامه می‌دهیم، ولی «روزنه دیپلماسی» را باز نگه می‌داریم. کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با گفتن اینکه «این‌ها مسائل متفاوتی هستند» حتی حاضر نشده پرونده پهپاد‌های منتسب به ایران را با مذاکرات پیوند بزند. جالب‌تر از همه، نحوه برخورد آلمان است؛ دولتی که در هفته‌های اخیر لفاظی کم‌سابقه‌ای در حمایت از چیزی انجام داده است که آن را «اعتراضات» مردمی می‌خواند. دیروز فاش شد برلین در حال «مذاکرات محرمانه» برای خرید نفت از ایران است!

دولت امریکا از انتخابات خارج شد، ولی مقام‌های آن همچنان می‌گویند که به جای مذاکرات احیای برجام، روی اغتشاشات داخل ایران و همچنین پهپاد‌های منتسب به ایران در اوکراین متمرکز هستند. این را رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته؛ کسی که همین چند هفته قبل، اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج، از دولت امریکا خواستند برکنارش کند: «تمرکز ما توافقی نیست که به جلو نمی‌رود، بلکه (تمرکز ما روی) آن چیزی است که در ایران می‌گذرد... این جنبش مردمی و سرکوب وحشیانه رژیم علیه معترضان است. این فروش پهپاد‌های مسلح توسط ایران به روسیه و آزادی گروگان‌های ماست.» با این حال، رابرت مالی این را هم را تلویحاً تأیید کرده که تمرکز دولت امریکا روی اغتشاشات و پهپادها، موقتی است و به خبرنگاران در پاریس تأکید کرده است امریکا در‌ها را برای ازسرگیری دیپلماسی «باز» می‌گذارد، اما در حال حاضر، واشنگتن به سیاست تحریم و فشار خود ادامه خواهد داد «تا وقتی که زمان آن برسد.» اینکه زمان مورد نظر دولت بایدن چه موقعی است، رابرت مالی درباره‌اش صحبتی نکرده، ولی تأکید او بر باز نگه داشتن در‌های دیپلماسی، می‌تواند نمایی کلی از ارزیابی و برآورد دولت بایدن از سطح و عمق رویداد‌های ایران به دست بدهد. مالی می‌گوید: «اگر ایران تصمیم بگیرد از حدود جدید در برنامه اتمی خود عبور کند، پس جواب ما هم قطعاً متفاوت و هماهنگ با متحدان اروپایی‌مان خواهد بود. هیچ جادویی هم در یافتن فرمول جدید ما نخواهد بود.»
اروپا دریچه را «باز» نگه می‌دارد
پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در میانه اغتشاشات از پیغام و پسغام‌های دولت امریکا درباره مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده بود؛ اظهار نظری که دولت امریکا آن را تأیید و در عین حال تکذیب هم نکرد. فراتر از صحبت‌های وزیر خارجه ایران، به نظر می‌رسد دولت بایدن بخشی از «بازنگه داشتن دریچه دیپلماسی» را از طریق توصیه به دولت‌های اروپایی برای برقرار نگه داشتن خطوط تماس با تهران انجام داده است. روز دوشنبه حسین امیرعبداللهیان و «جوزف بورل» کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای چندمین بار در هفته‌های اخیر تلفنی گفتگو کردند. از محتوای گفتگو‌های این دو گزارش چیزی منتشر نشده است ولی بورل دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «ما درباره ایران و واکنش سرکوبگرانه مسئولان به اعتراضات عمومی صحبت کردیم.» او همچنین گفت که «اروپا مصر است ایران ارائه تسلیحات به روسیه را که در حال ارتکاب جنایت علیه مردم اوکراین است، متوقف کند.» به گفته بورل «پهپاد‌های ارائه‌شده ایران به روسیه که گفته می‌شود ماه‌ها قبل از شروع جنگ بوده، اکنون در جنگ استفاده می‌شود و نقض آشکار قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» نکته قابل توجه اینکه بورل در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی بر مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و احیای توافق هسته‌ای اثر خواهد گذاشت یا نه، توضیح داده است: «این‌ها مسائل متفاوتی هستند. برجام مسئله شورای امنیت سازمان ملل است. من به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات جهت بازنگری در توافق برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران عمل می‌کنم.» بورل مجدداً تأکید کرد: «این مسئله (مذاکرات احیای برجام) هنوز سر جای خود است» و تأکید کرده که «باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از طرف اتحادیه اروپا گفت که «در مورد این مسئله صحبتی نکردیم، اما بگذارید بگویم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همین الان هم در لیست سیاه است. آن‌ها ذیل رژیم تحریم‌های سلاح‌های کشتار جمعی ایران و نقض حقوق بشر قرار دارند.» بورل تلویحاً با رد درخواست بائربوک در این‌باره افزود: «افزودن یک سازمان به لیست تروریستی اتحادیه اروپا، باید با تصمیم شورای اروپا و قانونی که باید با اتفاق نظر همه اتخاذ شود، انجام گیرد.»
برلین دنبال نفت تهران
موضع کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به یک طرف، دیروز یک محقق آلمانی فاش کرد که دولت برلین به رغم لفاظی کم‌سابقه علیه ایران، در حال «مذاکرات محرمانه» برای خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از موریتس کرامر، اقتصاددان ارشد در بانک نیمه‌دولتی «لاندس‌بانک» در ایالت بادن- وورتمبرگ در جنوب غرب آلمان فاش کرده است دولت آلمان «مذاکراتی فشرده در پشت پرده با ایران، ونزوئلا و الجزایر» برای تأمین نیاز‌های نفت و بنزین آلمان انجام می‌دهد. کرامر گفته است که این مذاکرات بخشی از کوشش‌های آلمان برای رها شدن از وابستگی به گاز روسیه، نظر به ادامه جنگ روسیه در اوکراین است. جروزالم‌پست نوشت: در حالی که آلمان شریک تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران است، هنوز معلوم نیست چگونه می‌خواهد سوخت از ایران منتقل کند. خاخام آبراهام کوپر، معاون «مرکز سایمون ویزنتال» در لس‌آنجلس که مخالف هر نوع رابطه و مذاکره کشور‌های جهان با جمهوری اسلامی ایران است، به جروزالم پست گفت: اگر گزارش‌های مذاکرات دقیق باشد، دلیلی برای مخفی بودن آن وجود دارد. این در حالی است که آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان طی هفته‌های اخیر لفاظی حمایتی کم‌سابقه‌ای در حمایت از آنچه «اعتراضات» در ایران خوانده، انجام داده است، طوری که دوشنبه شب برای دومین بار وزارت خارجه ایران اعلام کرد سفیر ایران را احضار کرده است.

نمای نزدیک
‌اینترنشنال از نشست سازمان همکاری اسلامی هم اخراج شد
تروریسم رسانه‌ای ایران‌اینترنشنال از یک نشست بین‌المللی مربوط به سازمان همکاری اسلامی اخراج شد. دیروز در جریان برگزاری یک نشست سازمان کنفرانس اسلامی در نیویورک که به درخواست ایران برگزار شده بود، خبرنگار شبکه ایران‌اینترنشنال به درخواست ایران از سوی رئیس نشست از جلسه اخراج شد. نشست‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان همکاری اسلامی که صرف رایزنی دولت‌ها برگزار می‌شود، عرفاً بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود ولی در تصاویری که ظاهراً مربوط به ابتدای نشست است، خبرنگار ایران‌اینترنشنال بر ماندن در جلسه اصرار می‌کند. ایران، شبکه ایران‌اینترنشنال را به دلیل تحریک خشونت و ناامنی و ترویج اقدامات تروریستی، یک شبکه تروریستی اعلام کرده است. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران بعد از پایان نشست معاون بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در پایان سفرش به نیویورک در جمع خبرنگاران رسانه‌های ایرانی گفت: «اقداماتی که این رسانه‌ها انجام می‌دهند، سراسر تحریک به خشونت، جنایت، ناامنی و اقدامات تروریستی است.» در حالی که شورای حقوق بشر قرار است هفته آینده نشستی با موضوع ایران برگزار کند، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت که با نمایندگان حدود ۱۰۰کشور در نیویورک به صورت جمعی و فردی دیدار کرده است. او گفت: «ضمن روشنگری لازم و ارائه روایت صحیح از اغتشاشات، حساسیت مناسبی در میان کشور‌ها درباره نقش مخرب برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی در اغتشاشات ایجاد شد.» وی افزود: «در این نشست‌ها به طور خاص هم به نقش اینستاگرام و توئیتر اشاره کردیم و همین طور به نقش برخی رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی که در خارج از کشور مستقر هستند و به اقداماتی به ویژه در زمینه ترویج خشونت، ناامنی، جنایت، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی روی آورده‌اند.» غریب‌آبادی یادآور شد: «بی‌بی‌سی فارسی و تلویزیون سعودی اینترنشنال با اعضای گروه‌های جدایی‌طلب و گروهک‌های تروریستی صد‌ها مصاحبه کرده‌اند و در آن‌ها تشویق به خشونت و جنایت صورت گرفته است که این مسئله برای کشور‌های مختلف به صورت مستند و مستدل مطرح شد.» وی افزود: «در طول سه روز کاری در نیویورک، با نمایندگان بیش از ۸۰کشور به صورت گروهی شامل کشور‌های عضو جنبش غیرمتعهدها، کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی و گروه دوستان منشور ملل متحد دیدار و گفتگو کردم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار